ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Eiwitten
  

Component behoort tot O.O.: Eiwitten
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10060
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 17
Totaal aantal contacturen: 11
Totaal studietijd: 13,26
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Caethoven Goele


 

KORTE OMSCHRIJVING

Eiwitten zijn belangrijke spelers in de dynamiek van de levende cel. Het bestuderen van hun bouwstenen, de opbouw en structuur van deze biopolymeren geeft inzicht in de vele mogelijkheden/functies die eiwitten kunnen bezitten. Zowel de ruimtelijke vorm als de chemische samenstelling van eiwitten komen in deze cursus aan bod. De verschillende niveau's in de structuur worden bekeken. Veel aandacht wordt besteed aan de structuur-functie relatie van eiwitten. Inzicht in hun 3 dimensionale karakter is essentiëel voor het begrijpen van de complexiteit van de levende cel en alle biologische processen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
  • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
  • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
  • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    De student :

     

    • herkent de bouwstenen waaruit eiwitten zijn opgebouwd
    • tekent de algemene structuur van een aminozuur correct
    • omschrijft de belangrijkste eigenschappen van deze bouwstenen
    • kent het verschil tussen ruimtelijke en chemische opbouw van eiwitten
    • begrijpt de verschillende niveau's in een eiwitstructuur en geeft de belangrijkste interacties/bindingen die bijdragen tot de opbouw dan een niveau
    • kent de hoofdeigenschappen van eiwitten
    • omschrijft het verband tussen structuur en functie van eiwitten
    • heeft inzicht in de geweldige variatie aan functies van eiwitten.
    LEERINHOUDEN

    Hoofdstuk 1: Eiwitten

     

                1.1 Inleiding

                            1.1.1 Functies

                            1.1.2 Opbouw

                1.2 Aminozuren

                            1.2.1 Eigenschappen van de aminozuren

                            1.2.2 Synthese van de aminozuren

                1.3 Peptidebinding

                1.4 Eiwitten

                            1.4.1 Structuurniveau’s

                                       1.4.1.1 Primaire structuur

                                       1.4.1.2 Secundaire structuur

                                       1.4.1.3 Tertiaire structuur

                                       1.4.1.4 Quaternaire structuur

                            1.4.2 Denaturatie

                1.5 Voorbeelden

                            1.5.1 Vezelproteïnen

                            1.5.2 Globulaire proteïnen

                1.6 Eigenschappen van de eiwitten

                            1.6.1 Isoëlectrisch punt

                            1.6.2 Bufferend vermogen

                            1.6.3 Oplosbaarheid

                            1.6.4 Schuimvorming

                1.7 Indeling

                            1.7.1 Chemische opbouw

                                       1.7.1.1 Enkelvoudige proteïnen

                                       1.7.1.2 Geconjugeerde proteïnen of proteïnen

                            1.7.2 Biologische functies


    STUDIEMATERIAAL
    • theoriecursus: Eiwitten, enzymen en hormonen (Peter Partoens-G.Caethoven)
    • ppt-presentatie van elke les is beschikbaar via e-campus
    • oefeningen en duidelijke afspraken over de praktijksessie: e-campus
    • http://www.ncbi.nih.gov/
    • "Proteins: biochemistry and biotechnology" Gary Walsh, John Wiley, 0 471 89907-0 (Bib)
    • "Proteins: structure and function" Petsko and Ringe, Blackwell Science, 1 4051-1922-5 (Bib)

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    6

     lesuren

      41,38

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    8

     klokuren

      55,17

    Verdere toelichting:

    Praktijksessies:

    Afwezigheden:

    Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief

     

    Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

    Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

     


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    INT 2-3:
    Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.

    Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.
    - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
       - niet uitvoeren van individuele taken
       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


    tijd voor examinering
    uren
    0.5

    %
     
     03,45

    Tweede examenperiode

    INT2-3:
    Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.

    Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.
    - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
       - niet uitvoeren van individuele taken
       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties