ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Het chemisch evenwicht
  

Component behoort tot O.O.: Chemisch evenwicht
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10065
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 3
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 54
Totaal aantal contacturen: 56
Totaal studietijd: 112,32
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Caethoven Goele
Reyniers Kathy
Van Cleemput Marjan


 

KORTE OMSCHRIJVING
Kennismaking met het chemisch evenwicht in al zijn facetten.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      Pats het begrip "dynamisch chemisch evenwicht" toe

      Bepaalt de evenwichtsconcentraties aan de hand van de evenwichtsconstante van een bepaalde evenwichtsreactie

      Herkent  zuur/basereacties

      Leidt ,gebruik makend van de aciditeitsconstante, basiciteitsconstante en de ionisatieconstante van water, de sterkte van de zuren en basen af

      Berekent de pH van een oplossing

      Maakt een bufferoplossing  

      Schrijft redoxreacties met zijn deelreacties uit, gebruik makend van de begrippen : oxidatie, reductie, aantal uitgewisselde elektronen, atomenbalans, ladingbalans

      Past de spanningsreeks toe

      Berekent oplosbaarheid van een stof 

      Voert manuele titraties uit 


      Kent het begrip reactiesnelheid

      Kent het begrip evenwichtsconstante van een evenwichtsreactie

      Kent het principe van Le Chatelier

      Kent de begrippen aciditeits-, basiciteits-, en ionisatieconstante

      Kent het begrip pH

      Kent het principe van een buffer

      Kent de begrippen oxidatie, reductie en redoxpotentiaal

      Kent de wet van Nernst

      Kent het begrip oplosbaarheid 

       

       

       

      LEERINHOUDEN

      In deze component komen de volgende topics aan bod

      • Energetische aspecten van een chemische reactie
      • Reactiesnelheid
      • Chemisch evenwicht
      • Zuur-base evenwichten
      • pH-berekeningen
      • Buffers
      • Toepassingen zuur-base evenwichten (zuur-base titraties)
      • Redoxevenwichten
      • Toepassingen redoxevenwichten (redoxtitraties)
      • Oplosbaarheid

      STUDIEMATERIAAL
      • Chemisch evenwicht T en P - Reyniers K.; Plantijnhogeschool
      • Slides behorende bij de theorielessen terug te vinden op e-campus
      • Elearning oefeningen
      • B b: opdrachten en testen

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      30

       lesuren

        24,19

      practicum en oefeningen:

      24

       lesuren

        19,35

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      68

       klokuren

        54,84

      Verdere toelichting:
      • Hoorcollege en werkcollege
      • Praktische oefening

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      • a: de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van
        houding , werk , inzicht en testjes (/ 10 ) en verslagen ( / 10 )
      • b: INT3-1:  schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen ( / 40)
      • De punten verworven op de verschillende onderdelen  worden  samengeteld  en worden herleid naar / 20
      • Afwezigheden praktijk

      Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief .
       
      Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

      Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

      • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
         
        - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
        - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
           - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
           - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
           - niet uitvoeren van individuele taken
           - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
             

      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       01,61

      Tweede examenperiode
      • Enkel b kan hernomen worden :  INT3-1 schriftelijk examen / 40
      • De verworven punten van a   1° examenperiode blijven behouden (/20)
      • De punten verworven op de verschillende onderdelen  worden  samengeteld  en herleid naar / 20
      • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
         
        - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
         - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
         - niet uitvoeren van individuele taken
         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties