ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - PH-metingen als vertrekpunt
  

Component behoort tot O.O.: Chemisch evenwicht
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10066
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 3
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 34
Totaal aantal contacturen: 26
Totaal studietijd: 70,72
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Meyers Caroline
Reyniers Kathy
Van Cleemput Marjan


 

KORTE OMSCHRIJVING

In de cursus “pH-metingen als vertrekpunt”  krijg je een idee waarvoor potentiometrie staat.

Nernst leidde een betrekking af voor de kwantificering van de potentiaalsprong aan een grensvlak. Deze 'wet van Nernst' kreeg echt betekenis met de invoering van de glaselektrode voor de meting van de pH in de jaren dertig. Vooral de laatste decennia zijn vele andere ion selectieve elektroden ingevoerd. Dergelijke ISE's hebben zowel bij het in vitro als in vivo onderzoek veel toepassing gevonden.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • BL234 Evalueert resulaten kritisch
    • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
    • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
    • BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
    • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
    • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
    • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      Verwerft basiskennis ivm potentiometrie:

      • kent h et onderscheid tussen de verschillende typen elektroden, tussen een potentiometrische titratie en de statische potentiometrie
      • kan de onderdelen van een potentiometrische opstelling benoemen
      • kan een eenvoudige zb en redox titrateicurven bespreken.

      Doet praktijkervaring op:

      • maakt een opstelling voor een potentiometrische titratie
      • voert  een calibratie uit, bij het gebruik van de pH meter
      • voert een eenvoudige zb titratie en een eenvoudige redoxtitratie uit 
      • berekent de concentratie van het  te onderzoeken ion adhv de meetresultaten van de potentiometrische bepaling                                                                                                      

       

      LEERINHOUDEN
      • Na de situering van potentiometrie binnen de elektrochemie ,volgt  een korte bespreking van de  indeling en de algemene opbouw van een glaselektrode.
      • De nadruk ligt evenwel op het gebruik van een pH meter en de bespreking van enkele eenvoudige potentiometrische zuur-base titraties.  


      STUDIEMATERIAAL
      • Experimentele vaardigheden I -Reyniers K.; ISBN 978 90 382 1611 9
      • cursus 'pH metingen als vertrekpunt' T en P van Reyniers Kathy
      • zelfstudieoefeningen eenvoudige zb titratiecurven (intranet)
      • e-campus: ppt's van de HO's en WE's
      • Bb platform 1BL voor de opdrachten
      • naslagwerken in de bib ivm analytische chemie

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      16

       lesuren

        21,05

      practicum en oefeningen:

      8

       lesuren

        10,53

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      50

       klokuren

        65,79

      Verdere toelichting:
      • Theorie: hoorcolleges afgewisseld met oefeningen in WE's.
      • Lab: de studenten werken meestal per 2.
        Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • a: de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van
        houding , werk en inzicht ( / 10 )en verslagen ( / 10 )
      • b: INT3-1:  schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen (/ 40 )
      • de punten verworven op de verschillende onderdelen  worden  samengeteld   en herleid / 20
      • Afwezigheden praktijk

      Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief
       
      Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

      Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

      • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
         
        - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
        - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
           - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
           - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
           - niet uitvoeren van individuele taken
           - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       02,63

      Tweede examenperiode
      • enkel b kan hernomen worden :  INT3-1 schriftelijk examen  / 40
      • de verworven punten van a   1° examenperiode blijven behouden (/20)
      • de punten verworven op de verschillende onderdelen  worden  samengeteld    en herleid / 20
      • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
         
        - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
        - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
           - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
           - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
           - niet uitvoeren van individuele taken
           - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties