ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Het ademhalingsstelsel
  

Component behoort tot O.O.: Hematologie
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10071
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 3
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 7
Totaal aantal contacturen: 7
Totaal studietijd: 14,56
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Cleemput Marjan
Van Leeuwen Esther


 

KORTE OMSCHRIJVING
Elke cel moet over voldoende energie beschikken om vele functies te kunnen vervullen. Voor het vrijmaken van de energie moeten de cellen niet alleen over brandstof beschikken maar ook over zuurstof. De ademhalingsorganen halen de zuurstof uit de ingeademde lucht en vervoeren ze naar het bloed. Ademhaling is dus een proces van  opname van zuurstof en afgifte van koolstofdioxide.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties
      • BL360 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis van de basiswetenschappen

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • De student beschikt over de vereiste kennis van de ligging, bouw en functie van het ademhalingsstelsel bij de mens
      • Hij/zij heeft inzicht in de gasuitwisseling en de regeling van de ademhaling
      • Hij/zij heeft inzicht in de ademhalingsbewegingen
      • Hij/zij heeft inzicht in het verband tussen het ademhalingsstelsel en de andere stelsels
      LEERINHOUDEN
      De bouw en de functie van de ademhalingsorganen, de uitwisseling van gassen in de longen en ter hoogte van de organen wordt hier besproken, evenals hoe we ademen en hoe de ademhaling geregeld wordt. De samenhang met het bloedvatenstelsel komt eveneens aan bod.
      STUDIEMATERIAAL
      • Theoriecursus: Anatomie (Patricia Winnen)
      • anatomische modellen
      • CD-rom interActive Physiology E. Marrieb bibliotheek 00001 890312
      • naslagwerk in de bibliotheek: Essentials of Human Anatomy - auteur: Eliane N.Marieb- ISBN 8053-4040-5 (meest recente editie)
      • Zakwoordenboek der geneeskunde - auteur: Coëlho - ISBN 90-6228-322-5 (meest recente editie)

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      6

       lesuren

        35,29

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      10

       klokuren

        58,82

      Verdere toelichting:
      Hoorcollege

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      INT 3-2:
      Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.

      Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.
      - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
         - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
         - niet uitvoeren van individuele taken
         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


      tijd voor examinering
      uren
      1

      %
       
       05,88

      Tweede examenperiode

      INT 3-2:
      Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.

      Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.
      - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
         - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
         - niet uitvoeren van individuele taken
         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties