ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Project: aseptisch werken
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10172
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 39
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Caethoven Goele
Santens Roald


 

KORTE OMSCHRIJVING
Na dit project ken je alle mogelijke contaminaties bij het uitvoeren van microbiologische experimenten. 
Je schat de risico’s op contaminatie bij een handeling correct in. 
Je kent de effectiviteit van verschillende steriele methodes.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL109 Vindt een evenwicht tussen aandacht voor wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën
  • BL110 Staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
  • BL115 Verwittigt bij afwezigheden
  • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
  • BL118 Deelt spontaan informatie/gegevens met anderen
  • BL119 Sluit compromissen om gemeenschappelijke belangen te realiseren
  • BL120 Houdt rekening met inbreng van collega's
  • BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
  • BL122 Communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleleiders/leidinggevenden
  • BL123 Respecteert de eigenheid van anderen
  • BL124 Zorgt voor een goede atmosfeer
  • BL125 Geeft een eigen mening zonder te kwetsen
  • BL126 Neemt duidelijke standpunten in ook al worden ze niet gedeeld door de groep
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL227 Benoemt de kern van het probleem
  • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
  • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
  • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
  • BL234 Evalueert resulaten kritisch
  • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
  • BL240 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
  • BL241 Bereidt taken systematisch voor
  • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
  • BL251 Mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
  • BL253 Maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
  • BL255 Schat veiligheidsrisico's correct in, zoekt de relevante info op en past deze zinvol toe
Beroepsspecifieke competenties
  • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
  • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
  1. Tijdens de uitvoering van dit project werkt de student aan volgende competenties
    • ontwikkelt denk- en redeneervaardigheid
    • verwerft en verwerkt informatie
    • reflecteert kritisch en werkt  projectmatig
    • voert eenvoudige leidinggevende takenuit
    • ontwikkelt creativiteit
    • communiceert informatie, ideeën, problemen en oplossingen
    • werkt in team
  2. Werkt steriel in een microbiologisch laboratorium.
  3. Voert microbiologische basistechnieken uit
  4. Schat risico’s op contaminatie correct in
  5. Stelt eenvoudige experimenten op en voert ze uit.
  6. Interpreteert en rapporteert eenvoudige experimentele data.

VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
Geen
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Microbiologische basisbegrippen en handelingen


Andere begincompetenties

LEERINHOUDEN
Een laborant voert een microbiologisch experiment uit : hij vertrekt van een vloeibare mengcultuur en wil van twee species een reincultuur maken.  Zich bewust van alle mogelijke contaminaties voert hij het experiment zorgvuldig uit met betrekking tot aseptisch werken.
Stel je in de plaats van de laborant en bepaal alle kritische stappen en handelingen in dit experiment met betrekking tot aseptisch werken.  Door opzoekwerk bepaal je het risico op contaminatie voor elke handeling.  Via experimenten ga je de effectiviteit van verschillende aseptische technieken na.  De resultaten van het project worden verwerkt tot een tekst en een presentatie die op het einde van het project wordt voorgesteld.

STUDIEMATERIAAL
Cursustekst Basishandelingen & begrippen uit de microbiologie (2008), Partoens, P., Winnen, P., Santens, R.
Zelfstudiecursus microbiologie
http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/
http://w3.whosea.org/microbio/ch3f.htm
Handleidingen van de fabrikant/leverancier

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

1

 lesuren

  01,25

practicum en oefeningen:

0

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

36

 lesuren

  45,00

studietijd buiten contacturen:

41

 klokuren

  51,25

Verdere toelichting:
Zelfstandig werk in groepjes van ca. 8 studenten.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • evaluatie van het 'groepsproces' door de tutor(25% van de punten)
  • evaluatie van het 'groepsproduct' door de VUP's(25% van de punten)
  • ervalutatie van de individuele bijdrage door middel van peer-assessment (25% van de punten)
  • evaluatie van de tijdens de projectweken veworven cognitieve vaardigheden: projecttoets (25% van de punten)
  • -       het eindcijfer kan aangepast worden volgens volgende criteria:
       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
       - afwezigheid tijdens de praktijksessies, vergaderingen, inleidingsles en projectvoorstelling
       - niet uitvoeren van individuele taken
       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
    -       Minimum voorwaarden om te slagen:
    -       Geslaagd zijn op minstens 3 van de 4 beoordelingsaspecten
    -       Op elk beoordelingsniveau een score > 7/20
    In geval van afwezigheid tijdens de projectweken contacteert de student de opleidingscoördinator en kan de stuurgroep beslissen tot het uitvoeren van een vervangopdracht in de 2de zittijd .



tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,50

Tweede examenperiode

Enkel de projecttoets kan in tweede zittijd hernomen worden.

In geval van afwezigheid tijdens de projectweken contacteert de student de opleidingscoördinator en kan de stuurgroep beslissen tot het uitvoeren van een vervangopdracht in de 2de zittijd .