ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Chemische basisbegrippen
  

Component behoort tot O.O.: Chemie
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10253
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 36
Totaal aantal contacturen: 28
Totaal studietijd: 46,8
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Theunen Marjorie
Van Eyken Els


 

KORTE OMSCHRIJVING
In deze component worden de absolute basisbegrippen uit de chemie aangeleerd. Nadruk ligt op het verhaal van atoom tot molecule.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • Na de lessenreeks:

        De student:

        - Klasseert anorganische en organische stoffen volgens hun verbindingsklasse.

        - Geeft een IUPAC (en triviale) benaming aan chemische verbindingen en leidt de chemische formule af uit de IUPAC (triviale) benaming.

        - Geeft de samenstelling van een atoom:

        ·        Kent de kwantumgetallen aan de electronen toe in een atoom

        ·        Beschrijft de electronenconfiguratie door het aufbau pricipe toe te passen

        ·        Maakt het onderscheid tussen atomen , ionen en isotopen

        - Geeft een aantal trends in karakteristieke eigenschappen van een atoom weer

        ·        Schat de relatieve grootte van de radius van een atoom of ion , de ionisatie-energie , de electronenaffiniteit , de electronegatieve waarde in

        - Linkt de eigenschappen van een element aan zijn plaats in het periodiek systeem.

        - Legt het verschil uit tussen een ionaire en covalente binding.

        - Stelt de Lewisstructuur op voor een molecule steunend op het streven naar octetstructuur.

        - Leidt de ruimtelijke structuur af gebaseerd op de VSEPR theorie .

        - Leidt de hybridisatietoestand , de bindingshoek, de bindingslengte en het dipoolmoment van de molecule af door gebruik te maken van de ruimtelijke structuur

        - Legt het verschil uit tussen intra- en intermoleculaire interacties

      LEERINHOUDEN
      • Anorganische en organische stoffen klasseren volgens hun verbindingsklasse.
      • Een IUPAC (en triviale) benaming aan chemische verbindingen geven en de chemische formule afleiden uit de IUPAC (triviale) benaming .
      • De samenstelling van een atoom.
      • Eigenschappen van een element linken aan zijn plaats in het periodiek systeem.
      • Verschil  tussen intra- en intermoleculaire interacties.
      • de fysische eigenschappen (aggregatietoestand, dampspanning, kookpunt, smeltpunt, oplosbaarheid, viscositeit,….) van een stof theoretisch toelichten/verklaren.
      • De student kent zuren, basen, oxides en zouten en kent hun naamgeving.
      • Samenstelling van een atoom.
      • Kwantumgetallen van de electronen in een atoom.
      • electronenconfiguratie/aufbau pricipe
      • Het onderscheid tussen atomen , ionen en isotopen
      • Trends in karakteristieke eigenschappen van een atoom : relatieve grootte van de radius van een atoom of ion , de ionisatie-energie , de electronenaffiniteit , de electronegatieve waarde.
      • eigenschappen van een element gelinkt aan zijn plaats in het periodiek systeem.
      • chemische intramoleculaire bindingstypes.
      • chemische intermoleculaire interacties.
      • Het verschil tussen ionaire en covalente verbinding
      • De lewisstructuur  voor een molecule.
      • De ruimtelijke structuur van een molecule.
      • Gebruik makend van de ruimtelijke structuur; de hybridisatietoestand , de bindingshoek, de bindingslengte en het dipoolmoment van de molecule afleiden
      • De student ziet het verschil in tussen intra- en intermoleculaire interacties

      STUDIEMATERIAAL
      •  cursus “chemische basisbegrippen” – Christel Pelgrims
      • Slides behorende bij de theorielessen en externe links terug te vinden op e-campus
      •  Blackboard voor discussieforum.
      • e-learning  departement LV- zelfstudieoefeningen 'basiskennis chemie' (e-campus)
      • Periodiek systeem der elementen

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      24

       lesuren

        42,86

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      28

       klokuren

        50,00

      Verdere toelichting:
      • Hoorcollege en werkzittingen
      • Zelfstandig doornemen van het zelfstudiepakket

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      INT 1-1

      Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

       

      - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

         - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

         - niet uitvoeren van individuele taken

         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

      POP: opvolging zelfstudiepakket

      permanent (formatief)


      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       07,14

      Tweede examenperiode

      INT 1-1 wordt hernomen, de punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.