1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Chemische basisbegrippen |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Chemie |
Afstudeerrichting: |
BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie |
Code: |
10253 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
36 |
Totaal aantal contacturen: |
28 |
Totaal studietijd: |
46,8 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Theunen Marjorie Van Eyken Els
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze component worden de absolute basisbegrippen uit de chemie aangeleerd. Nadruk ligt op het verhaal van atoom tot molecule.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Na de lessenreeks:
De student:
- Klasseert anorganische en organische stoffen volgens hun verbindingsklasse.
- Geeft een IUPAC (en triviale) benaming aan chemische verbindingen en leidt de chemische formule af uit de IUPAC (triviale) benaming.
- Geeft de samenstelling van een atoom:
·
Kent
de kwantumgetallen aan de electronen toe in een atoom
·
Beschrijft de electronenconfiguratie door het aufbau pricipe toe te passen
·
Maakt het onderscheid tussen atomen , ionen en isotopen
- Geeft een aantal trends in karakteristieke eigenschappen van een atoom weer
·
Schat
de relatieve grootte van de radius van een atoom of ion , de ionisatie-energie , de electronenaffiniteit , de electronegatieve waarde in
- Linkt de eigenschappen van een element aan zijn plaats in het periodiek systeem.
- Legt het verschil uit tussen een ionaire en covalente binding.
- Stelt de Lewisstructuur op voor een molecule steunend op het streven naar octetstructuur.
- Leidt de ruimtelijke structuur af gebaseerd op de VSEPR theorie .
- Leidt de hybridisatietoestand , de bindingshoek, de bindingslengte en het dipoolmoment van de molecule af door gebruik te maken van de ruimtelijke structuur
- Legt het verschil uit tussen intra- en intermoleculaire interacties
|
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Anorganische en organische stoffen klasseren volgens hun verbindingsklasse.
- Een IUPAC (en triviale) benaming aan chemische verbindingen geven en de chemische formule afleiden uit de IUPAC (triviale) benaming .
- De samenstelling van een atoom.
- Eigenschappen van een element linken aan zijn plaats in het periodiek systeem.
- Verschil tussen intra- en intermoleculaire interacties.
- de fysische eigenschappen (aggregatietoestand, dampspanning, kookpunt, smeltpunt, oplosbaarheid, viscositeit,….) van een stof theoretisch toelichten/verklaren.
- De student kent zuren, basen, oxides en zouten en kent hun naamgeving.
- Samenstelling van een atoom.
- Kwantumgetallen van de electronen in een atoom.
- electronenconfiguratie/aufbau pricipe
- Het onderscheid tussen atomen , ionen en isotopen
- Trends in karakteristieke eigenschappen van een atoom : relatieve grootte van de radius van een atoom of ion , de ionisatie-energie , de electronenaffiniteit , de electronegatieve waarde.
- eigenschappen van een element gelinkt aan zijn plaats in het periodiek systeem.
- chemische intramoleculaire bindingstypes.
- chemische intermoleculaire interacties.
- Het verschil tussen ionaire en covalente verbinding
- De lewisstructuur voor een molecule.
- De ruimtelijke structuur van een molecule.
- Gebruik makend van de ruimtelijke structuur; de hybridisatietoestand , de bindingshoek, de bindingslengte en het dipoolmoment van de molecule afleiden
- De student ziet het verschil in tussen intra- en intermoleculaire interacties
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
24
|
lesuren
|
42,86
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
28
|
klokuren
|
50,00
|
Verdere toelichting:
- Hoorcollege en werkzittingen
- Zelfstandig doornemen van het zelfstudiepakket
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT 1-1
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
POP: opvolging zelfstudiepakket
permanent (formatief)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT 1-1 wordt hernomen, de punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.
|
|
| |
|