1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Niet-specifiek afweersysteem |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Basishand. en begrippen microbiologie |
Afstudeerrichting: |
BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie |
Code: |
10254 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
30 |
Totaal aantal contacturen: |
8 |
Totaal studietijd: |
23,4 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Pittois Karen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De mens leeft in een vijandige, risicorijke wereld. Alles en iedereen is besmet, maar daarom niet geïnfecteerd. Hier tegenover staat een verweer, dat zich situeert op twee niveaus: aangeboren (niet-specifiek) en specifiek (verworven).
In dit deel komt de niet-specifieke vleugel van de natuurlijke bescherming aan bod. In confrontatie met de micro-organismen zijn er drie fronten actief: een fysisch - mechanisch, een chemisch en een biologisch systeem. Ze zijn evenwel sterk met elkaar verweven
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
- BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
- BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
·
heeft inzicht in grote verscheidenheid aan risicorijke micro-organismen (bacteriën, gisten, schimmels, virussen en parasieten)
·
omschrijft de aangebrachte begrippen uit de immunologie: o.a. pathogeen, virulentie, besmetting, infectie, ontsteking, ontsmetting en sterilisatie
·
noemt de verschillende fronten van het niet-specifiek verweer op en beschrijft hun werking beschrijven
·
benoemt de cellen van het niet-specifiek verweer en beschrijft hun werking
·
noemt de eiwitten van het niet-specifiek verweer op en beschrijft hun werking
·
beschrijft de soorten antiseptica en desinfectantia met hun mechanisme van inwerken
·
benoemt en beschrijft de vierledigheid van immuniteit
·
omschrijft de relatie tussen onze voeding en het verweer
·
is bewust van de betrokkenheid van het verweer bij transplantatie, transfusie, kanker
·
benoemt de verschillende soorten vaccins
·
heeft zicht op het gebruik van het immuunsysteem bij vaccinatie en immuundiagnostiek
·
situeert de fronten van het aangeboren verweer
·
schat het mechanisme van de remming en risico op besmetting in
·
situeert de eerste afweerlinie in het totaal beeld van verweer tegen vreemde organismen
·
benoemt en verklaart de kenmerken van een ontsteking
·
benoemt de verschillen tussen specifiek en niet-specifiek verweer
|
|
LEERINHOUDEN
|
- De vijandige microbiële wereld
- De vormen van verweer
- Het niet-specifiek verweer met de humorale en cellulaire vleugel
- De fysische, chemische en biologische barrières
- Het verweer en voedsel
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus 'Niet Specifiek Verweer', Auteur: Karen Pittois.
- Powerpoint presentaties op e-campus (Auteur: Karen Pittois)
- Niet verplichte boeken
- Immunology for medical students. Nairns and Helbert. Mosby 07234 3190 6 (bib) met zelftoets op www.roitt.com
Sesam Atlas van de Immunologie. Burmester, Sesam Uitg., 9055744735 (zeer didactisch, in het Nederlands, gekleurde figuren)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
33,33
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
16
|
klokuren
|
66,67
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT 1-4
Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen. - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT 1-4
Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen. - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
|
| |
|