ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Niet-specifiek afweersysteem
  

Component behoort tot O.O.: Basishand. en begrippen microbiologie
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10254
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 30
Totaal aantal contacturen: 8
Totaal studietijd: 23,4
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Pittois Karen


 

KORTE OMSCHRIJVING

De mens leeft in een vijandige, risicorijke wereld. Alles en iedereen is besmet, maar daarom niet geïnfecteerd. Hier tegenover staat een verweer, dat zich situeert op twee niveaus: aangeboren (niet-specifiek) en specifiek (verworven).  

In dit deel komt de niet-specifieke vleugel van de natuurlijke bescherming aan bod.
In confrontatie met de micro-organismen zijn er drie fronten actief: een fysisch - mechanisch, een chemisch en een biologisch systeem. Ze zijn evenwel sterk met elkaar verweven


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
  • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    ·         heeft inzicht in  grote verscheidenheid  aan risicorijke micro-organismen (bacteriën, gisten, schimmels, virussen en parasieten)

    ·         omschrijft de aangebrachte begrippen uit de immunologie: o.a. pathogeen, virulentie, besmetting, infectie, ontsteking, ontsmetting en sterilisatie

    ·         noemt de verschillende fronten van het niet-specifiek verweer op en beschrijft hun werking beschrijven

    ·         benoemt de cellen van het niet-specifiek verweer en beschrijft hun werking

    ·         noemt de eiwitten van het niet-specifiek verweer op en beschrijft hun werking

    ·         beschrijft de soorten antiseptica en desinfectantia met hun mechanisme van inwerken

    ·         benoemt en beschrijft de vierledigheid van immuniteit

    ·         omschrijft de relatie tussen onze voeding en het verweer

    ·         is bewust van de betrokkenheid van het verweer bij transplantatie, transfusie, kanker

    ·         benoemt de verschillende soorten vaccins

    ·         heeft zicht op het gebruik van het immuunsysteem bij vaccinatie en immuundiagnostiek

    ·         situeert de fronten van het aangeboren verweer

    ·         schat het mechanisme van de remming en risico op besmetting in

    ·         situeert de eerste afweerlinie in het totaal beeld van verweer tegen vreemde organismen

    ·         benoemt en verklaart de kenmerken van een ontsteking

    ·         benoemt de verschillen tussen specifiek en niet-specifiek verweer

    LEERINHOUDEN
    • De vijandige microbiële wereld
    • De vormen van verweer
    • Het niet-specifiek verweer met de humorale en cellulaire vleugel
    • De fysische, chemische en biologische barrières
    • Het verweer en voedsel

     

     


    STUDIEMATERIAAL
    • Cursus 'Niet Specifiek Verweer', Auteur: Karen Pittois.
    • Powerpoint presentaties op e-campus (Auteur: Karen Pittois)
    • Niet verplichte boeken
      • Immunology for medical students. Nairns and Helbert. Mosby 07234 3190 6 (bib) met zelftoets op www.roitt.com
      • Sesam Atlas van de Immunologie. Burmester, Sesam Uitg., 9055744735 (zeer didactisch, in het Nederlands, gekleurde figuren)


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    8

     lesuren

      33,33

    practicum en oefeningen:

    0

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    16

     klokuren

      66,67

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    INT 1-4

    Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.
    - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
       - niet uitvoeren van individuele taken
       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


    tijd voor examinering
    uren

    %
     
     00,00

    Tweede examenperiode

    INT 1-4

    Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.
    - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
       - niet uitvoeren van individuele taken
       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties