ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 1BL - Onderdelen - Eiwitdosering
  

Component behoort tot O.O.: Instrumentale analyse I
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 10255
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 2
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 13
Totaal studietijd: 12,48
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Caethoven Goele
Crols Marina
Santens Roald
Van Cleemput Marjan
Van Eyken Els


 

KORTE OMSCHRIJVING

De cursus “Eiwitdosering” leert de student de concentratie aan eiwitten te bepalen. Voorlopig blijft de dosering louter kleurtechnisch. De student leert via twee kleurmethoden het totaal eiwitgehalte in een onbekende oplossing runderserumalbumine te evalueren en via een vergelijk leert hij de gevoeligheid van beide bepalingswijzen in te schatten.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
  • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
  • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
  • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    Voorlopig blijft de dosering louter kleurtechnisch.
    De student :
    • Beschrijft het principe van de beide kleurmethodes
    • verklaart extinctiecurve van de kleurmethodes en legt het belang uit van de golflengte waarbij men meet
    • voert  concentratieberekeningen correct uit                                                   
    • past de standaardijklijnmethode toe om concentraties te berekenen  
    • is in staat om via twee kleurmethoden, het totaal eiwitgehalte in een onbekende oplossing runderserumalbumine te berekenen.
    • kent het verschil tussen beide methoden naargelang gevoeligheid, specificiteit, mogelijkheid op fouten, werkwijze, enz.

    LEERINHOUDEN
    • Eiwitten hebben tal van functies in het menselijk lichaam.Het is daarom noodzakelijk de concentratie aan deze stoffen in lichaamsvloeistoffen te bepalen.Soms is het totaal eiwitgehalte normaal, maar zijn er toch afwijkingen. Men moet dan de totale eiwitvracht kunnen ontrafelen in de verschillende fracties.( Dit wordt bekeken in een volgende leereenheid).
    • Om werkelijk de hand te leggen op de onderliggende oorzaak van een ziektebeeld is de bepaling van specifieke eiwitten  noodzakelijk. Men hengelt naar één individueel eiwit en zijn concentratie.

    STUDIEMATERIAAL

    * Cursus "Eiwitdosering" - Plantijnhogeschool - G. Caethoven

    * E-campus voor presentaties/oefeningen/enz.


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    2

     lesuren

      12,12

    practicum en oefeningen:

    6

     lesuren

      36,36

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    8

     klokuren

      48,48

    Verdere toelichting:
    • 1 hoorcollege van 2 uur
    • 1 praktijksessie van 6 uur
    • Praktijksessies:

      Afwezigheden:

      Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief

       

      Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

      Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • INT 2-2
    • evaluatie van de praktijksessies: aanwezigheid- grondige voorbereiding van het labin de laboschrift - houding en werk - verslagen

    Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.
    - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
       - niet uitvoeren van individuele taken
       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


    tijd voor examinering
    uren
    0.5

    %
     
     03,03

    Tweede examenperiode

    INT 2-2

    de evaluatie van de praktijksessies blijft behouden van de eerste examenperiode.

    Schriftelijk examen met kennis- , inzichts- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als openvragen kunnen aan bod komen.
    - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
       - niet uitvoeren van individuele taken
       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties