|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de lessenreeks “Genexpressie en –regulatie”wordt bekeken hoe de genen alle processen in de cel controleren. De weg van gen naar eiwit komt hier aan bod. De genetische code wordt gekraakt en de eiwitsynthese wordt uitgelegd. Hoewel de erfelijke informatie in alle cellen van een organisme hetzelfde is, verschillen de cellen toch sterk in vorm en biologische functie (vb. hersencel en bloedcel). Blijkbaar komen niet alle genen in elke cel tot expressie. Ook dit aspect van genexpressie wordt hier behandeld.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
- BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL227 Benoemt de kern van het probleem
- BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
omschrijft de organisatie van het menselijk genoom
-
benoemt de structuur van een prokaryoot en een eukaryoot gen en geeft schematisch alle onderdelen weer
-
geeft de structuur van mRNA schematisch weer en benoemt alle onderdelen
-
beschrijft het fenomeen 'RNA editing'
-
beschrijft het Dogma van Crick en het gebruik van de genetische code
-
noemt en beschrijft de drie grote stappen in de weg van gen naar eiwit
-
benoemt de verschillende stappen in het replicatie-, transcriptie- en translatieproces en legt deze uit
-
benoemt de algemene opbouw van een transcriptiefactor en de mogelijke types
-
beschrijft wat er gebeurt tijdens de posttranscritpionele modificatie
-
beschrijft welke processen er plaatsvinden tijdens de posttranslationele modificatie
-
benoemt de verschillende soorten wijzigingen in erfelijk materiaal en legt deze uit
-
bespreekt de operontheorie voor de regulatie van prokaryote eiwitexpressie adhv het lac- en tryp-operon
-
benoemt de verschillende niveaus waarop eukaryote genexpessie wordt gereguleerd en geeft voorbeelden
-
benoemt en bespreekt de drie mechanismen van de epigenetica
-
benoemt de verschillen in genexpressie tussen prokaryoten en eukaryoten
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Het menselijk erfelijk materiaal
- De genetische code
- Het dogma van Crick
- De weg van gen naar eiwit
- Bacterie- en virusgenetica surplus
- Wijzigingen in erfelijk materiaal
- Regulatie van genexpressie
- Epigenetica
|
STUDIEMATERIAAL
|
Powerpoint slides met notities. Auteur: Karen Pittois
Boeken:
Medical Genetics at a Glance.
2nd ed. D.J. Pritchard, B.R. Korf.
Blackwell Publishing.
ISBN 978 1 4051 4846 7
PCR- Exponentiële amplificatie van erfelijk materiaal. Harry Robberecht. Kluwer Editorial 1999. ISBN 90 6716880 7 (beschikbaar in de bib, niet verplicht)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
16
|
lesuren
|
34,04
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
30
|
klokuren
|
63,83
|
Verdere toelichting:
hoorcolleges en werksessies
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- maakt deel uit van INT5-1
Berekening van het cijfer voor het opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- maakt deel uit van INT5-1
|