2 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - Immunologische apparaten |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Immunologie |
Afstudeerrichting: |
BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie |
Code: |
20060 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 5 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
22 |
Totaal aantal contacturen: |
24 |
Totaal studietijd: |
34,32 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Reyniers Kathy
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
“Immunologische apparaten”. Ook in de wereld van de immunologische bepalingen is de automatisatie een feit. TDx , IMx Elecsys ,... ,FPIA, MEIA ICIA,ECL,.....,reagentia kits, calibratoren, controles;...: dit zijn termen die in deze lessenreeks aan bod komen .
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
- BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
- BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
- BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
- BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
- BL234 Evalueert resulaten kritisch
- BL239 Brengt structuur in ideeën
- BL240 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Krijgt een vrij goed overzicht van de immunologische analysers die in laboratoria gebruikt worden.
Leest en begrijpt het blokschema van een typevoorbeeld immunologische analyser
Legt het verband tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal
Kent de mogelijkheden en de beperkingen van elke techniek
|
|
LEERINHOUDEN
|
Bespreking van enkele typevoorbeelden oa.
TDx met het FPIA principe; IMx met het MEIA en ICIA principe; Elecsys met het ECL
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus Immonologische apparaten Reyniers K.
- E-campus: ppt's van de HO's en WE's
- handig naslagwerk:Tietz textbook of clinical chemistry ISBN 0-7216-5610-2
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
26,32
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
12
|
lesuren
|
31,58
|
studietijd buiten contacturen:
|
14
|
klokuren
|
36,84
|
Verdere toelichting:
HO, WE en groepswerk
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- a: groepswerk(of voor immunologsiche app of voor 'n oogje op cellen): bondig verslag van max 10 blzn (/2.5)en groepspresentatie van max 10 slides ( /5) rond een afgesproken deelthema; het groepscijfer wordt aangevuld met een beoordeling waarbij de studenten elkaar evalueren volgens hun bijdrage aan het groepswerk (peerassessment) ( /2.5) /10
- b: INT5-2: schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen als open vragen en casusvragen /30
- De punten verworden op de verschillende onderdelen worden samengeteld en herleid naar 20
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief
Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.
Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Enkel b kan hernomen worden: INT5-2 schriftelijk examen /30
- De verworven punten van a in de eerste examenperiode blijven behouden ( /10).
- De punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld en herleid naar 20
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
|
| |
|