|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze lessenreeks wordt de student vertrouwd gemaakt met de basisbegrippen van de farmacokinetiek, farmacodynamiek en farmacotherapie.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
- BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
- BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- BL360 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis van de basiswetenschappen
- BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
- BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
- BL368 Kan magistrale en officinale bereidingen uitvoeren en bijzondere geneesmiddelen bereiden volgens de protocollen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
kent de farmacokinetische basisprincipes
heeft kennis van de voornaamste farmacologische groepen
heeft kennis van de voornaamste werkingsmechanismen van de verschillende farmacologische groepen
kan het verband leggen tussen structuurformule en farmacologische werking
|
|
LEERINHOUDEN
|
In deze lessenreeks wordt de student vertrouwd gemaakt met de basisbegrippen van de farmacokinetiek, farmacodynamiek en farmacotherapie. In een eerste deel "Algemene farmacologie" worden de aspecten van de geneesmiddelenleer behandeld die onafhankelijk van het specifieke geneesmiddel te beschouwen zijn. Aandacht wordt besteed aan opname, verdeling, uitscheiding en algemene moleculaire werkingsmechanismen van geneesmiddelen.
In een tweede deel "Speciële farmacologie" worden de verschillende groepen geneesmiddelen voorgesteld, met hun werkingsmechanismen en geneeskundige toepassingen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Ppt-presentaties van elke les op e-campus
Oefeningenpakket - Marjorie Theunen/Peter Partoens
Atlas van de farmacologie; ISBN 90-5574-472-7
Gecommentarieerd Geneesmiddelen Repertorium 2011 (BCFI)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
42
|
lesuren
|
36,21
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
70
|
klokuren
|
60,34
|
Verdere toelichting:
Geïntegreerde farmaceutische zoekopdracht.
De studenten gebruiken naast de kennis uit de verschillende componenten van dit opleidingsonderdeel , ook andere bronnen (boeken, internet, ...) om deze opdracht uit te voeren. De zoekopdracht gebeurt individueel en wordt daarna in kleine groepjes mondeling gepresenteerd.
Deze opdracht wordt mee gequoteerd in het eindtotaal van het geïntegreerd examen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Geïntegreerd examen INT-6.1 (schriftelijk)
Farmaceutische zoekopdracht (zie hoger)
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Geïntegreerd examen INT-6.1 (schriftelijk)
Berekening van het cijfer voor het opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|