ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - POP
  

Component behoort tot O.O.: Statistiek en POP
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 20074
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 4-5-6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 25
Totaal aantal contacturen: 0
Totaal studietijd: 26
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


 

KORTE OMSCHRIJVING
De studenten worden verplicht om tijdens hun studie binnen de Plantijnhogeschool een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) op te stellen.  Het gebruik van een POP is een zeer verspreide techniek in de bedrijfswereld en we willen onze studenten hierop voorbereiden. De studenten worden aangeleerd hoe ze aan de hand van hun eigen studie en resultaten via zelfreflectie tot een beter inzicht van zichzelf komen. Hierdoor komen zij op de arbeidsmarkt, niet alleen met een uitgebreide technische kennis en technische vaardigheden maar zijn zij ook in staat om een betere planning te maken van hun latere loopbaan.  De studenten worden op deze manier verplicht om de tijd te nemen om na te denken over hun persoonlijke ontwikkeling. De studenten hebben hierover per academiejaar een aantal afspraken met hun studieloopbaanbegeleider.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL104 Gaat constructief om met kritiek
  • BL105 Leert uit zijn fouten
  • BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
  • BL115 Verwittigt bij afwezigheden
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • De student kan reflecteren ove het eigen handelen binnen de onderwijsgroep.
    • De student kan reflecteren over het eigen leerproces en op basis van deze reflecties het leerproces bijsturen.
    • De student leert denken in termen van leerdoelen en competenties en er is een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage).
    • LEERINHOUDEN

      Het POP is een kaft met tabbladen en invulformulieren. Vooraan zit een inhoudsopgave die je moet volgen. Bewaar alle documenten per onderdeel chronologisch waarbij het meest recente document bovenaan ligt. Deze kaft gaat jouw volledige opleiding mee. In dit POP horen de volgende gegevens thuis:

      • Persoonlijke informatie
      • Studietijdmeting
      • Archief van bereikte competenties
      • Verslag van 3 gesprekken met studieloopbaanbegeleider
      • Werken in projectgroep (archief van je peerassessment formulieren en je persoonlijke verslagen van de reflectievergaderingen).

       


      STUDIEMATERIAAL
      • Het algemene cgo-boek
      • map met invulbladen

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      0

       lesuren

        00,00

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      12

       klokuren

        100,00

      Verdere toelichting:

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
    • De beoordeling van het POP gebeurt op basis van volledigheid door je studieloopbaanbegeleider.
    • Bijkomende criteria (studieloopbaanbegeleiding): maken van afspraken, nakomen van de afspraken
    • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

      - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

         - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

         - niet uitvoeren van individuele taken

         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

       


      tijd voor examinering
      uren

      %
       
       00,00

      Tweede examenperiode

      de evaluatie 1ste zittijd wordt overgenomen