ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - Biomoleculen
  

Component behoort tot O.O.: Biochemie
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 20147
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 41
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 74,62
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Caethoven Goele
Van Cleemput Marjan


 

KORTE OMSCHRIJVING

Organische verbindingen nemen een belangrijke rol in in ons leven. De cursus biomoleculen geeft een overzicht van de belangrijkste chemische verbindingen die bijdragen tot de structuur van de organismen en hun stofwisselingsprocessen. De eigenschappen van deze biomoleculen zijn niet los te koppelen van hun chemische samenstelling en hun bijhorende reacties. Deze cursus vormt een basis voor het begrijpen van humane biochemische wetenschappen, zoals immunologie, genetica, en farmaceutische wetenschappen.

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
  • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
  • BL104 Gaat constructief om met kritiek
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties
    • BL360 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis van de basiswetenschappen
    • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN


    Kent de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste (bio)moleculen:

    • Koolhydraten
    • Lipiden
    • Heterocyclische en aromatische verbindingen
    • Nucleotiden en nucleinezuren
    • Vitaminen
    LEERINHOUDEN


    Koolhydraten
    -     Indeling en nomenclatuur van de koolhydraten
    -     Hayworth projectie en Fisher projectie
    -     Mono- en disachariden
    -     Stereochemie van sachariden
    -     Aldosen
    -     Ketosen
    -     Desoxysuikers
    -     Aminosuikers
    -     Glycosiden
    -     Glycosaminen
    Cyclische structuur van monosachariden
    -     Pyraan
    -     Furaan
    -     Glucofuranose
    -     Glucopyranose
    -     Anomeren
    Eigenschappen van monosachariden
    -     Mutarotatie
    -     Reductie en oxidatie van suikers
    -     Isomerisatie
    Disachariden:
    -     Soorten bindingen
    -     Maltose
    -     Cellobiose
    -     Lactose
    -     Saccharose
    -     Disacchariden met aminosuikers
    Polysachariden:
    -     Cellulose
    -     Zetmeel (amylase, amylopectine)
    -     Inuline
    -     Hyaluronzuur
    -     Pectine
    -     Glycogeen
    -     Heparine
    -     Pectinezuur
    -     Agar
    Lipiden
    Structuurelementen:
    -     cis-trans
    -     verzadigde en onverzadigde verbindingen
    -     meervoudig onverzadigde verbindingen, geconjugeerde bindingen
    -     hydrofoob/hydrofiel gedeelte
    Structuur belangrijkste elementen:
    -     wassen
    -     vetten
    -     oliën
    -     glyceriden
    -     fosfolipiden
    -     sfingolipiden
    -     sulfolipiden
    -     aminolipiden
    -     glycolipiden
    -     prostaglandines
    -     terpenen, terpenoiden, cartenoiden
    -     sterioden
    -     stereochemie: cis en transbindingen in cyclische structuren en steroïden
    -     biomembranen
    -     lipoproteïne (chylomicronen, HDL, LDL)
    Belangrijkste reacties van lipiden:
    -     oxidatie van oliën en vetten
    -     hydrolyse
    -     kengetallen van oliën en vetten: joodadditiegetal, zuurgetal,verzepingsgetal en estergetal. 
     Heterocyclische en aromatische verbindingen
    -     aromaticiteit
    -     structuur en voorkomen van enkele belangrijke aromatische moleculen (benzeen, fenyl, fenolen, anilinen)
    -     congeneren (PCB’s, Dioxines)
    -     structuur en voorkomen van enkele belangrijke heterocyclische moleculen (pyrool, furaan, thiofeen, imidazool, pyridine, pyrimidine, purinebasen en pyrimidinebasen)
    -     profirinesysteem, heem       
    Nucleotiden en nucleïnezuren
    -  Nucleosiden
    -     Nucleotiden
    -     Nucleïnezuren
    -     DNA (Primaire structuur, Secundaire structuur, H-bruggen)
    -     RNA
    -     Fosfaatesters (structuur, hydrolyse)
    -     NADH, NADPH 
    -     ATP, DMP, AMP, cAMP
    -     Basisreacties van ATP en NADH/NADPH 
    Vitaminen
    -     Naamgeving
    -     Indeling
    -     Stabiliteit
    -     Inname
    -     Biochemische aspecten

    STUDIEMATERIAAL

    Noodzakelijk studiemateriaal:
    • cursus P. Vandevelde ‘Bio-organische chemie’
    • e-campus voor presentaties
    • Molecuulmodellen

    Aanbevolen studiemateriaal:
    • ‘Inleiding in de bio-organische chemie’, Engbersen, J.F.J, De Groot, AE., Wageningen pers, 1995, ISBN-10 90-74134-21-1
    • 'Organic Chemistry', Mc Murry, J., Brooks/Cole-Thomson Learning, 2004, ISBN 0-534-42005-2
    • ‘Sesam Atlas van de biochemie’, Koolman, J., Röhm, K.-H., SESAM, 2004, ISBN 90-5574-443-3
    • ‘Biochemistry’, Garrett, R.,H., Grisham, C. M., Brooks/Cole-Thomsom Learning, 2005, ISBN 0-534-41020-0
    • voor lipiden: http://www.lipidlibrary.co.uk/
    • Mindmaps

    Literatuur voorhanden in bib

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    20

     lesuren

      26,32

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    55

     klokuren

      72,37

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    INT 4-3:
    Schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen. Zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen kunnen aan bod komen. De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste biomoleculen en in staat is om relevante chemische informatie te verwerken.

    Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

    - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

       - niet uitvoeren van individuele taken

       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

     


    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     01,32

    Tweede examenperiode
    INT 4-3:
    Schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen. Zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen kunnen aan bod komen. De student bewijst dat hij voldoende kennis heeft van de structuur, eigenschappen en chemische reacties van de belangrijkste biomoleculen en in staat is om relevante chemische informatie te verwerken.