|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de component “een Oogje op cellen” komen de flowcytometrie en de (hematologische) analysers aan bod.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
- BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
- BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
- BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
- BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
- BL234 Evalueert resulaten kritisch
- BL239 Brengt structuur in ideeën
- BL240 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Weet wat FCM is
Leest en bergijpt een blokschema van een typevoobeeldanalyser
Legt het verband tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal
|
|
LEERINHOUDEN
|
FCM en cellentellers
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus 'n Oogje op cellen Reyniers K.
- E-campus: ppt's van de HO's
- Tietz textbook of clinical chemistry ISBN 0-7216-5610-2 (naslagwerk)
- BB platforum cursus 2BL P5 OO Immunologie voor opdrachten
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
8
|
lesuren
|
14,29
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
10
|
lesuren
|
17,86
|
studietijd buiten contacturen:
|
36
|
klokuren
|
64,29
|
Verdere toelichting:
- HO, bedrijfsbezoek en /of bezoek aan een (medisch) labo, groepswerk
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- a: groepswerk(of voor immunologsiche app of voor 'n oogje op cellen): bondig verslag van max 10 blzn (/2.5)en groepspresentatie van max 10 slides ( /5) rond een afgesproken deelthema; het groepscijfer wordt aangevuld met een beoordeling waarbij de studenten elkaar evalueren volgens hun bijdrage aan het groepswerk (peerassessment) ( /2.5) /10
- b: INT5-2: schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen als open vragen en casusvragen /30
- De punten verworden op de verschillende onderdelen worden samengeteld en herleid naar 20
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten. - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Enkel b kan hernomen worden: INT5-2 schriftelijk examen /30
- De verworven punten van a in de eerste examenperiode blijven behouden ( /10)
- De punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld en herleid naar 20
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|