|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Zijn energiedranken echt een bron van energie?
Een projet over de biochemsiche analyse van de ingrediënten in energiedranken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
- BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
- BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
- BL104 Gaat constructief om met kritiek
- BL105 Leert uit zijn fouten
- BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
Hij/zij leert vakoverschrijdend te denken. De domeinen bio-organische, metabolisme, enzymologie, monsteranalyse en statistiek komen hier aan bod.
-
Hij/zij kan via literatuurstudie en de reeds aangereikte leerstof de biochemische componenten in verschillende energy drinks benoemen, beschrijven en indelen in de correcte klasse.
-
Hij/zij is in staat de fysiologische rol van de verschillende componenten in het menselijk lichaam te bepalen.
-
Hij/zij is in staat een opgegeven component enzymatisch te bepalen en deze bepaling volledig correct uit te voeren.
-
Hij/zij is in staat commerciële kits te hanteren voor biochemische bepalingen.
-
Hij/zij is in staat de bekomen resultaten statistisch te verwerken en de meetwaarden te vergelijken met de waarden van de producent.
-
Hij/zij is in staat een duidelijk verslag te maken en de juiste c
onclusies te trekken.
-
Hij/zij kan wetenschappelijk verklaren waarom de producenten van energiedranken hun reclameslogans al dan niet kunnen waarmaken.
-
Hij/zij is in staat een analyse van een energiedrank te schrijven in populariserende taal.
-
Hij/zij is in staat adhv een ppt presentatie de bekomen resultaten en de bespreking ervan voor te leggen aan de 2BL medestudenten en lectoren (groepswerk).
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
alle onderdelen van het eerste jaar
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Deelname aan alle OO van P4
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
Opdracht 1: De projectgroepkrijgt een merknaam en reclame-slogan opgegeven van een energiedrank. De studenten zoeken uit wat de ingrediëntenlijst is en de voedingswaardentabel van het opgegeven merk en zoeken zelf uit over welke biochemische componenten het gaat en tot welke klasse deze behoren. De studenten zoeken op wat de fysiologische rol van de verschillende componenten in het menselijk lichaam is en hoe deze biochemische mocelulen worden gemetaboliseerd.
Opdracht 2: Groepsdiscussie over chemische energie en het biologisch gebruik ervan en wat hiervoor de geschikte voedselbronnen zijn.
Opdracht 3: De studenten zoeken uit of voldaan is aan de reclame-slogans aan de hand van een vragenlijst. Zij schrijven hierover een wetenschappelijke tekst. Zij schrijven eveneens een analyse van de opgegeven energiedrank voor een populariserend tijdschrift.
Opdracht 4: De studenten krijgen een of meerdere biochemische componenten opgegeven die zij moeten bepalen aan de hand van een commerciële kit (labowerk). De resultaten worden statistisch verwerkt en getoest aan de waarden van de producent. Er wordt een verslag opgemaakt van de labo-activiteiten.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Projecthandleiding met de uitgewerkte opdrachten en hun achtergrond.
Blackboardcursus met externe links, elekt
ronische versie van de projecthandleiding, praktische organisatie van labosessies en presentaties, uitwisseling van informatie waaronder verslagen van practica, vergaderingen en resultaten van de zoekopdrachten.
Energiedranken
Commerciële kits + handleidingen hierbij
Internetsearch en bib-bezoek
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
02,50
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
lesuren
|
20,00
|
vormen van groepsleren:
|
20
|
lesuren
|
25,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
40
|
klokuren
|
50,00
|
Verdere toelichting:
- hoorcollege (2 uur)
- labosessie (16 uur)
- zelfstudie
- verslag van practicum
- ppt (per groep 1)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
A: groepswerk groepsproces:projectmap,tutoren,reflectievergadering 25 %
groepsprodukt:evaluatie door VUP's van P5 25 %
B: individuele bijdrage:evaluatie adhv peerassesment 25 %
C: schriftelijk examen op de laatste dag vd projectweek 25%
- het eindcijfer kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de praktijksessies, vergaderingen, inleidingsles en projectvoorstelling - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties - Minimum voorwaarden om te slagen: - Geslaagd zijn op minstens 3 van de 4 beoordelingsaspecten - Op elk beoordelingsniveau een score > 7/20 In geval van afwezigheid tijdens de projectweken contacteert de student de opleidingscoördinator en kan de stuurgroep beslissen tot het uitvoeren van een vervangopdracht in de 2de zittijd .
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
enkel C kan hernomen worden : schriftelijk examen 25%
de verworven punten van A en B 1° examenperiode blijven behouden ( 75%)
de punten verworven op de verschillende onderdelen worden samengeteld
|