ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - Project: Analyse van energydrinks
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 20423
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 4
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 40
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Caethoven Goele


 

KORTE OMSCHRIJVING

Zijn energiedranken echt een bron van energie?

Een projet over de biochemsiche analyse van de ingrediënten in energiedranken.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
  • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
  • BL104 Gaat constructief om met kritiek
  • BL105 Leert uit zijn fouten
  • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • Hij/zij leert vakoverschrijdend te denken. De domeinen bio-organische, metabolisme, enzymologie, monsteranalyse en statistiek komen hier aan bod.
      • Hij/zij kan via literatuurstudie en de reeds aangereikte leerstof de biochemische componenten in verschillende energy drinks benoemen, beschrijven en indelen in de correcte klasse.
      • Hij/zij is in staat de fysiologische rol van de verschillende componenten in het menselijk lichaam te bepalen.
      • Hij/zij is in staat een opgegeven component enzymatisch te bepalen en deze bepaling volledig correct uit te voeren.
      • Hij/zij is in staat commerciële kits te hanteren voor biochemische bepalingen.
      • Hij/zij is in staat de bekomen resultaten statistisch te verwerken en de meetwaarden te vergelijken met de waarden van de producent.
      • Hij/zij is in staat een duidelijk verslag te maken en de juiste c onclusies te trekken.
      • Hij/zij kan wetenschappelijk verklaren waarom de producenten van energiedranken hun reclameslogans al dan niet kunnen waarmaken.
      • Hij/zij is in staat een analyse van een energiedrank te schrijven in populariserende taal.
      • Hij/zij is in staat adhv een ppt presentatie de bekomen resultaten en de bespreking ervan voor te leggen aan de 2BL medestudenten en lectoren (groepswerk).

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

      alle onderdelen van het eerste jaar


      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Deelname aan alle OO van P4


      Andere begincompetenties
      geen
      LEERINHOUDEN

      Opdracht 1: De projectgroepkrijgt een merknaam en reclame-slogan opgegeven van een energiedrank. De studenten zoeken uit wat de ingrediëntenlijst is en de voedingswaardentabel van het opgegeven merk en zoeken zelf uit over welke biochemische componenten het gaat en tot welke klasse deze behoren. De studenten zoeken op wat de fysiologische rol van de verschillende componenten in het menselijk lichaam is en hoe deze biochemische mocelulen worden gemetaboliseerd.

      Opdracht 2: Groepsdiscussie over chemische energie en het biologisch gebruik ervan en wat hiervoor de geschikte voedselbronnen zijn.

      Opdracht 3: De studenten zoeken uit of voldaan is aan de reclame-slogans aan de hand van een vragenlijst. Zij schrijven hierover een wetenschappelijke tekst. Zij schrijven eveneens een analyse van de opgegeven energiedrank voor een populariserend tijdschrift.

      Opdracht 4: De studenten krijgen een of meerdere biochemische componenten opgegeven die zij moeten bepalen aan de hand van een commerciële kit (labowerk). De resultaten worden statistisch verwerkt en getoest aan de waarden van de producent. Er wordt een verslag opgemaakt van de labo-activiteiten.


      STUDIEMATERIAAL

      Projecthandleiding met  de uitgewerkte opdrachten en hun achtergrond.

      Blackboardcursus met  externe links, elekt ronische versie van de projecthandleiding, praktische organisatie van labosessies en presentaties, uitwisseling van informatie waaronder verslagen van practica, vergaderingen en resultaten van de zoekopdrachten.

      Energiedranken

      Commerciële kits + handleidingen hierbij

      Internetsearch en bib-bezoek


      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      2

       lesuren

        02,50

      practicum en oefeningen:

      16

       lesuren

        20,00

      vormen van groepsleren:

      20

       lesuren

        25,00

      studietijd buiten contacturen:

      40

       klokuren

        50,00

      Verdere toelichting:
      • hoorcollege (2 uur)
      • labosessie (16 uur)
      • zelfstudie
      • verslag van practicum
      • ppt (per groep 1)

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

       

      A: groepswerk                                                                            groepsproces:projectmap,tutoren,reflectievergadering              25 %     

      groepsprodukt:evaluatie door VUP's van P5                            25 %

      B: individuele bijdrage:evaluatie adhv peerassesment               25 %

            C: schriftelijk examen op de laatste dag vd projectweek            25%

      -       het eindcijfer kan aangepast worden volgens volgende criteria:
         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
         - afwezigheid tijdens de praktijksessies, vergaderingen, inleidingsles en projectvoorstelling
         - niet uitvoeren van individuele taken
         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
      -       Minimum voorwaarden om te slagen:
      -       Geslaagd zijn op minstens 3 van de 4 beoordelingsaspecten
      -       Op elk beoordelingsniveau een score > 7/20
      In geval van afwezigheid tijdens de projectweken contacteert de student de opleidingscoördinator en kan de stuurgroep beslissen tot het uitvoeren van een vervangopdracht in de 2de zittijd .


      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       02,50

      Tweede examenperiode

      enkel C kan hernomen worden : schriftelijk  examen                          25%

      de verworven punten van A en B  1° examenperiode blijven behouden ( 75%)

            de punten verworven op de verschillende onderdelen  worden  samengeteld