ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 2FBT - Onderdelen - Staalvoorbereiding en analyse
  

Component behoort tot O.O.: Van monster tot te meten oplossing
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 20501
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 70
Totaal aantal contacturen: 56
Totaal studietijd: 109,2
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Dhont Karin
Reyniers Kathy


 

KORTE OMSCHRIJVING
 

In “Staalvoorbereiding en analyses” komen aspecten zoals representatieve staalnames, homogene monsters, ontsluiting, onteiwitten en ontvetten van voedingsmiddelen, en verdunning van het staal aan bod.

De toegepaste analysetechnieken zijn gravimetrie, volumetrie en enzymatische bepalingen.

De neerslagstitraties en gravimetrie worden in hoorcolleges theoretisch benaderd. Er wordt geleerd een titratiecurve te berekenen en de invloed van zijreacties, verdunning en oplosbaarheid op het verloop van de titratiecurve en de ligging van het equivalentiepunt na te gaan.

Tijdens de werkcolleges leert de student berekeningen maken uitgaande van de resultaten uit fictieve analyses. Het uitschrijven van reacties, het opstellen van stelsels en het omrekenen van de bepaling naar de uitdrukkingsvorm zijn hier belangrijk.

De hogere specificiteit bij enzymatische methoden t.o.v. zuiver chemische analysen wordt duidelijk wanneer voor éénzelfde analyse de 2 verschillende methoden met elkaar vergeleken worden.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL115 Verwittigt bij afwezigheden
  • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
  • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
  • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • BL250 Schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    1. voert analyses uit met analysemethoden gezien in de theorie (gravimetrie en neerslagstitraties)

    2. voert een correcte staalname uit

    3. bereidt een staal correct voor

    4. schrijft een praktijkjournaal volgens de voorschriften, plant efficiënt en maakt een realistische tijdsindeling voor het uitvoeren van de proeven

    5. bereidt nauwkeurig oplossingen en werkt analytisch

    6. zet de bekomen meetresultaten om naar de vereiste concentraties in het monster

    7. verwerkt de resultaten in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag zoals voorgeschreven

    8. neerslagtitraties/argentometrie: de student berekent titratiecurven; schat de invloed van de verdunning en de grootte van Ks op de titratiecurve, de ligging van het EP en de grootte van de sprong correct in

    9. berekent concentraties ahv resultaten uit een neerslagstitratie of een gravimetrische bepaling (vraagstukken)

    LEERINHOUDEN
     

    w        Gravimetrie ; homogene precipitatie

    w        neerslagstitraties volgens Mohr , Fajans en Volhard

    w        neerslagstitratiecurven

    w        Soxhlet extractie

    w        Gasvolumetrische bepaling 

    w        Stikstofbepaling volgens Kjeldahl

    w        Analyse van melk


    STUDIEMATERIAAL
     

    w        Uitgewerkte recepturen van de proeven

    w        Digitale buretten

    w        Aangepast glaswerk en labomateriaal  

                    Praktijknota’s “Van monster tot te meten oplossing” - auteurs: K.Dhont,  Plantijn Hogeschool  2009

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    18

     lesuren

      14,88

    practicum en oefeningen:

    36

     lesuren

      29,75

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    65

     klokuren

      53,72

    Verdere toelichting:

    w         Hoorcolleges

    w         Vraagstukkensessies waarbij in groepjes van 4 gewerkt wordt

    w         Opdrachtjes in de cursus om zichzelf te toetsen op kennis en inzicht van de theori e

    w         Laboratoriumproeven uitgevoerd per twee


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    INT4-2: schriftelijk tijdens de examenweek bevat kennis-en inzichtsvragen over de theorie; vraagstukken en labsessies.

    Lab: Permanente evaluatie; verslagen; labjournaal; jaarwerk

    Afwezigheden:

    Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief

     

    Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

    Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

    Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

    - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

       - niet uitvoeren van individuele taken

       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

     


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     01,65

    Tweede examenperiode

    De toets wordt hernomen, de punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.