ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Toegepaste statistiek
  

Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 30209
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7-8
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 60
Totaal aantal contacturen: 16
Totaal studietijd: 46,8
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


 

KORTE OMSCHRIJVING
Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
  • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
  • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
  • BL234 Evalueert resulaten kritisch
  • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
  • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige  experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
    • voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
    • zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
    • werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s

    ·        kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteert de rapportering.

    • kent de invloed van biologische variatie op de kwaliteitszorg in een biomedisch lab: referentiewaarden, ROC-curve, RCV
    LEERINHOUDEN

    1. Interne QC
    a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
    b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
    c. controlekaarten (met leesregels)
    2. externe QC (interlab)
    a. Youdenplot
    b. zaagtandplot

    c. PomPlot
    3. invloed biologische variatie op validatie
    a. totale imprecisie
    b. referentiewaarden
    c. cutoff en ROC-curve
    d. monitoring van een individu


    STUDIEMATERIAAL

    hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2010-2011
    “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de & 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2010-2011

    wetenschappelijke artikels

    www.westgard.com
    rekenmachine

    aanvullend in de bib:
    ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000

      ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)


     

     


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    14

     lesuren

      29,17

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    32

     klokuren

      66,67

    Verdere toelichting:
    Hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld.
    Zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
    Feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    integratieve toets.
    open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen.
    gebruik van een rekenmachine is toegelaten.
    samenstelling van de vragen:
    - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
    - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden).

    Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

    - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

       - niet uitvoeren van individuele taken

       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


     


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     04,17

    Tweede examenperiode
    idem