ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Integratief lab + project
  

Component behoort tot O.O.: Integratief lab, project en seminaries
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 30212
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 95
Totaal aantal contacturen: 172
Totaal studietijd: 395,2
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Partoens Peter
Soetaert Anneleen


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biochemie, biotechnologie en celbiologie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.

 

Gedurende dit lab wordt ook tijd uitgetrokken voor een groot project rond het thema “De weg van gen naar eiwit” waarin de kennis aangeleerd tijdens de theorie en tijdens dit geïntegreerd practicum kan toegepast worden in een reeël biotechnologisch experiment.



COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
  • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
  • BL111 Steekt spontaan "een tandje bij" bij verhoogde werkdruk
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
  • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
  • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
Beroepsspecifieke competenties
  • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
  • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
  • BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
  • BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

1.      goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, manipulatie van levende cellen (eukaryoten en prokaryoten) op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
2.      goede kennis van de principes van de methoden en technieken.
3.      voldoende informaticavaardigheden
4.      een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel 
 
1.      eiwit- en nucleïnezuurdatabanken raadplegen en gebruiken.
2.      een efficiënte planning en tijdsindeling maken voor de uit te voeren proeven.
3.      nauwkeurig klassieke analytische methoden en instrumentale analytische technieken uitvoeren.
4.      de meetwaarden omzetten naar de gevraagde concentraties in het monster.
5.      de resultaten statistisch verwerken.
6.      de resultaten verwerken in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag en hierover mondeling rapporteren.
7.      een praktijkjournaal schrijven volgens de voorschriften.
8.      veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet volgen en hij  bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.
9.      op een correcte manier een job safety analyse uitvoeren en een SOP uitschrijven.
10.  in groep een opdracht uitvoeren
LEERINHOUDEN

 

Leerinhoud biotechnologie

Groeicurve van E.Coli

Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten)

PCR-reacties

Digesties met restrictie-enzymen, ligaties, transvecties,…

Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese

Blotten

Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,…

Gebruik databanken

Uitwerken opdracht rond "Analyse van het menselijk genoom"

Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage

Project “Van gen naar eiwit”

Leerinhoud celkweek

Aanleren van celmanipulatietechnieken (uitplaten, tellen)

Opsporen mycoplasma contaminatie

Cytotoxiciteitstest


STUDIEMATERIAAL

De labnota’s van het geïntegreerd lab bestaan uit verschillende delen:

a.       cursusdeel “Biotechnologie “ – auteur: Els Van doorslaer/Anneleen Soetaert/Peter Partoens  – Plantijnhogeschool 2010.

b.       cursusdeel “Bioinformatica” – Peter Partoens - Plantijnhogeschool 2010.

d.      Manuals van bedrijven

      e.   cursus: “Toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijnhogeschool 2010.


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

168

 lesuren

  38,89

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

260

 klokuren

  60,19

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode




Evaluatie van de practica:
§       aanwezigheid
§       permanente evaluatie van praktische vaardigheden
§       evaluatie van verslagen
§       controle praktijkjournaal (labschrift)
§       uitvoeren job safety analyse
§       opstellen SOP
§       literatuuronderzoek opdracht + presentatie en poster
§       uitvoeren + werkje “analyse van het menselijk genoom”
§       uitvoeren project + presentatie
§       toetsing INT 7-3 
 
Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
 
Puntenverdeling:
50% jaarwerk in lab
15% verslagen, opdrachten en presentaties
25% INT 7-3
10% project

- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
   - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
   - niet uitvoeren van individuele taken
   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
 
Afwezigheden:
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief
 
Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
 


tijd voor examinering
uren
4

%
 
 00,93

Tweede examenperiode
Voor de 2de zittijd blijven de punten van jaarwerk, verslagen/presentaties en project behouden. Enkel de integratieve toets 7-3 kan herdaan worden. De vraagstelling is analoog als in de 1ste zittijd