ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Projectmanagement
  

Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 30276
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 20
Totaal aantal contacturen: 16
Totaal studietijd: 20,8
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Bruggeman Geert


 

KORTE OMSCHRIJVING

Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
  • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
  • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
  • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
  • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
  • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
  • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
  • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
  • BL234 Evalueert resulaten kritisch
  • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
  • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
  • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
  • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
Beroepsspecifieke competenties
  • CH380 bewaakt de voortgang van processen

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

Hij/zij handelt in overeenkomst met geplogenheden in projectmanagement

Hij/zij  past Quality Tools toe waar nuttig

LEERINHOUDEN

Projectmanagement
Systemen voor projectmanagement
Quality Tools

STUDIEMATERIAAL

Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman)
Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman) Casus(en)

WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

8

 lesuren

  50,00

practicum en oefeningen:

 lesuren

  00,00

vormen van groepsleren:

8

 lesuren

  50,00

studietijd buiten contacturen:

 klokuren

  00,00

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode


Beoordeling proces en resultaat van de casus .

Afwezigheden:

Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief

 

Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

 

Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

- dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

   - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

   - niet uitvoeren van individuele taken

   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

 

 


tijd voor examinering
uren

%
 
 00,00

Tweede examenperiode

Individuele opdracht