ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Biochemische technologie
  

Component behoort tot O.O.: De stap naar het onderzoek
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 30306
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 56
Totaal aantal contacturen: 54
Totaal studietijd: 131,04
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Partoens Peter


 

KORTE OMSCHRIJVING
De rode draad doorheen de component "Biochemische technologie" is "de weg van gen tot eiwit" en sluit hierdoor zeer nauw aan bij het opleidingsonderdeel "Moleculaire genetica". In de component "Biochemische technologie" worden de methoden besproken om cellen en weefsels te homogeniseren. De werking van verschillende detergenten en de mogelijke strategie voor nucleïnezuur- en eiwitzuivering worden behandeld. Alle technieken die hierbij aan bod komen (fractionatie, concentratiebepaling, bufferwissel, concentrering,enz…) worden in theorie gezien en in het opleidingsonderdeel "geïntegreerd lab" toegepast. Nadruk wordt hierbij gelegd op de voorzorgen die nodig zijn om bv. denaturatie te voorkomen. Verder komen de diverse chromatografische en elektroforetische scheidingstechnieken aan bod en de toepassingen die ze in praktijk hebben. De theorie van deze component en het "Geïntegreerd lab" zijn zeer nauw met elkaar verweven.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • BL239 Brengt structuur in ideeën
    Beroepsspecifieke competenties
    • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
    • BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
    • BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    1. kent de strategie, de methoden en de technieken om een eiwit te maken via recombinant DNA-technologie.
    2. kent de algemeen gebruikte scheidingstechnieken voor nucleïnezuren en eiwitten.
    3. kent de belangrijkste chromatografische en elektroforetische technieken, de apparatuur die daarbij gebruikt wordt en de belangrijkste toepassingen.
    4. kent de typische biochemische werkwijzen als homogenisatie, fractionering, dialyse, membraanfiltratie, blotten en centrifugatie en de apparatuur die hierbij gebruikt wordt.
    5. kent de algemeen gebruikte identificatietechnieken voor eiwitten en nucleïnezuren als o.m. de verschillende kleurreacties, autoradiografie en immunochemische detectie.
    6. gebruikt onder begeleiding, een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in gentechnologie, biochemie, enzymologie, immunologie, microbiologie, bioinformatica en analysetechnieken, om een eiwit via recombinant DNA-technologie aan te maken.
    7. ontwikkelt onder begeleiding, nieuwe procedures om eiwitten en nucleïnezuren te zuiveren en te karakteriseren en hierbij de juiste technieken en apparatuur gebruiken.
    8. is in staat deze technieken in diverse sectoren (biomedische sector, landbouw, voeding, milieu …) toe te passen.
    9. volgt de veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet op
    10. bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel
    LEERINHOUDEN
    Dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie grote delen: biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie.
    1. Biochemische werkwijzen
      Water, diverse stoffen en buffers
    • Eigenschappen van water
    • Invloed van diverse stoffen

      Homogenisatie van cellen en weefsels
    • Uitgangsmateriaal
    • Activiteit van hydrolytische enzymen
    • Homogenisatiemethoden

      Zuivering van en werken met nucleïnezuren
    • Algemene strategie bij zuivering nucleïnezuren
    • Beschadiging van nucleïnezuren
    • Concentratiebepaling
    • Denaturatie en renaturatie
    • Isolatie en zuivering
    • Zuiverheid - Identificatie


    Zuivering van en werken met eiwitten

    • Algemene strategie bij zuivering eiwitten
    • Efficiëntie van de zuiveringsstap
    • Fractionering
    • Verwijdering van zouten
    • Bewaring
    • Maken van een eiwitoplossing
    • Detectie van denaturatie

     

        2.   Elektroforese 
             Basisprincipes elektroforese 

    • Inleiding
    • Experimentele aspecten

             Elektroforese van eiwitten

    • Inleiding
    • Polyacrylamidegel elektroforese
    • Iso-elektrofocussing
    • 2D-elektroforese

      Elektroforese van nucleïnezuren
    • Inleiding
    • Gelkeuze
    • Detectie
    • Submarine elektroforese
    • Sequentie- en genoomanalyse
    • RNA-elektroforese
    • Pulsed field lektroforese

      Adsorptie aan membranen - blotten
    • Voordelen van blotten
    • Technieken
    • Membraantypen

      3.Chromatografie

              Chromatografie
    • Inleiding
    • Begrippen en formules
    • Oplossend vermogen van een kolom
    • Indeling
    • Apparatuur
    • Oefeningen

             Gelfiltratiechromatografie

    • Principe
    • Samenstelling van de gelkorrels
    • Zwellen van gelkorrels
    • Verwijderen van lucht
    • Kwantitatieve benadering
    • Fractioneringsbereik
    • Oplossend vermogen
    • Toepassingen
    • Praktische uitvoering
    • Oefeningen

      Ionenchromatografie
    • Inleiding
    • Elektrostatische aantrekking
    • Ionenuitwisseling
    • Selectiviteitsconstante
    • Ionenuitwisselaars
    • Ionenchromatografie
    • Oefeningen

      Affiniteitschromatografie
    • Principe
    • Matrix
    • Ligand
    • Spacerarm
    • Elutie
    • Kolomkeuze en stockeren van het gel
    • Oefeningen

      Hydrofobe interactiechromatografie
    • Principe
    • Uitvoering


             Toepassingen


    STUDIEMATERIAAL

    1. cursus "Biochemische technologie" delen biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie" – auteur: Peter Partoens– Plantijnhogeschool 2010.
    2. powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus - auteur: Peter Partoens – Plantijnhogeschool 2010.
    3. manualen en catalogen van verschillende firma’s.
    4. aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.
    5. cursus "Bio-informatica" op e-campus– auteur: Peter Partoens – Plantijnhogeschool 2010.


     


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    50

     lesuren

      27,93

    practicum en oefeningen:

     lesuren

      00,00

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    125

     klokuren

      69,83

    Verdere toelichting:

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode:
      1. het examen bestaat uit een schriftelijk (50%) en mondeling gedeelte (50%) 
      2. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
      3. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

    - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
       - niet uitvoeren van individuele taken
       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
     

    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     02,23

    Tweede examenperiode
    2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.