|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deze lessenreeks wil een inzicht geven in het belang en het gebruik van de bioinformatica voor de verschillende disciplines in het biomedisch onderzoek
Aanwezigheid op deze activiteit is verplicht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
- BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
- BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
- BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kan de voornaamste bioinformatica tools efficiënt gebruiken
- kan deze tools geïntegreerd toepassen in moleculair biologisch onderzoek
- kan zich nieuw ontwikkelde tools eigen maken
|
|
LEERINHOUDEN
|
Na een korte inleiding over het nut van bioinformatica in het wetenschappelijk onderzoek worden een aantal databanken voorgesteld en wordt aangeleerd op welke manier hier efficiënt mee kan gewerkt worden. Hierna komen een aantal veel gebruikte tools aan bod zowel gericht op DNA-technologie als op eiwit-werk. Nadruk in deze component ligt op het leren gebruiken van de bio-informatica tools en niet op de achterliggende informatica. Vandaar dat deze cursus voornamelijk bestaat uit oefeningen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Ppt-cursus Bioinformatica beschikbaar op e-campus – Peter Partoens - Plantijnhogeschool 2010
Alle voorgestelde tools zijn publiekelijk toegankelijk op het internet.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
lesuren
|
27,27
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
15
|
klokuren
|
68,18
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode. Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties. - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens deze verplichte activiteit.
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode. Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties.
toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode. Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties. - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens deze verplichte activiteit.
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|