ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
30305De stap naar het onderzoek9
30306|---Biochemische technologie-
30307|---Gentechnologie-
30308|---Celkweek-
30309|---Bio-informatica-
30301De stap naar de apotheek9
30302|---Galenica en farmaceutische tecnologie-
30206|---Wetgeving en tarificatie-
30207Kwaliteitszorg en projectmanagement3
30276|---Projectmanagement-
30209|---Toegepaste statistiek-
30210|---POP-
30211Integratief lab, project en seminaries16
30212|---Integratief lab + project-
30213|---Seminaries-
30214Stage en eindwerk23
 

3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - De stap naar het onderzoek
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Gentechnologie
Bio-informatica
Biochemische technologie
Celkweek
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 30305
Academiejaar: 2010-2011
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: 9
Wegingscoëfficient: 9
Totaal aantal contacturen: 92
Totaal studietijd: 234
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Partoens Peter
Pittois Karen
Soetaert Anneleen


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
      Beroepsspecifieke competenties

        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
        Zie afzonderlijke opleidingscomponenten

        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

        Biochemie, Moleculaire genetica, Immunologie, Statistiek


        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
        Zie afzonderlijke opleidingscomponenten
        Andere begincompetenties
        Zie afzonderlijke opleidingscomponenten

         

         

        3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Biochemische technologie
          

        Component behoort tot O.O.: De stap naar het onderzoek
        Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
        Code: 30306
        Academiejaar: 2010-2011
        Type: kern
        Niveau: gespecialiseerd
        Programmajaar: 3
        Periode binnen het modeltraject: Periode 7
        Aantal studiepunten: nvt
        Wegingscoëfficient: 56
        Totaal aantal contacturen: 54
        Totaal studietijd: 131,04
        Deeltijds programma:
        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
        Onderwijstaal: Nederlands
        Lector(en): Partoens Peter


         

        KORTE OMSCHRIJVING
        De rode draad doorheen de component "Biochemische technologie" is "de weg van gen tot eiwit" en sluit hierdoor zeer nauw aan bij het opleidingsonderdeel "Moleculaire genetica". In de component "Biochemische technologie" worden de methoden besproken om cellen en weefsels te homogeniseren. De werking van verschillende detergenten en de mogelijke strategie voor nucleïnezuur- en eiwitzuivering worden behandeld. Alle technieken die hierbij aan bod komen (fractionatie, concentratiebepaling, bufferwissel, concentrering,enz…) worden in theorie gezien en in het opleidingsonderdeel "geïntegreerd lab" toegepast. Nadruk wordt hierbij gelegd op de voorzorgen die nodig zijn om bv. denaturatie te voorkomen. Verder komen de diverse chromatografische en elektroforetische scheidingstechnieken aan bod en de toepassingen die ze in praktijk hebben. De theorie van deze component en het "Geïntegreerd lab" zijn zeer nauw met elkaar verweven.

        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

        Algemene competenties

          Algemene beroepsgerichte competenties
          • BL239 Brengt structuur in ideeën
          Beroepsspecifieke competenties
          • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
          • BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
          • BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
          1. kent de strategie, de methoden en de technieken om een eiwit te maken via recombinant DNA-technologie.
          2. kent de algemeen gebruikte scheidingstechnieken voor nucleïnezuren en eiwitten.
          3. kent de belangrijkste chromatografische en elektroforetische technieken, de apparatuur die daarbij gebruikt wordt en de belangrijkste toepassingen.
          4. kent de typische biochemische werkwijzen als homogenisatie, fractionering, dialyse, membraanfiltratie, blotten en centrifugatie en de apparatuur die hierbij gebruikt wordt.
          5. kent de algemeen gebruikte identificatietechnieken voor eiwitten en nucleïnezuren als o.m. de verschillende kleurreacties, autoradiografie en immunochemische detectie.
          6. gebruikt onder begeleiding, een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis en deskundigheid in gentechnologie, biochemie, enzymologie, immunologie, microbiologie, bioinformatica en analysetechnieken, om een eiwit via recombinant DNA-technologie aan te maken.
          7. ontwikkelt onder begeleiding, nieuwe procedures om eiwitten en nucleïnezuren te zuiveren en te karakteriseren en hierbij de juiste technieken en apparatuur gebruiken.
          8. is in staat deze technieken in diverse sectoren (biomedische sector, landbouw, voeding, milieu …) toe te passen.
          9. volgt de veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet op
          10. bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel
          LEERINHOUDEN
          Dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie grote delen: biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie.
          1. Biochemische werkwijzen
            Water, diverse stoffen en buffers
          • Eigenschappen van water
          • Invloed van diverse stoffen

            Homogenisatie van cellen en weefsels
          • Uitgangsmateriaal
          • Activiteit van hydrolytische enzymen
          • Homogenisatiemethoden

            Zuivering van en werken met nucleïnezuren
          • Algemene strategie bij zuivering nucleïnezuren
          • Beschadiging van nucleïnezuren
          • Concentratiebepaling
          • Denaturatie en renaturatie
          • Isolatie en zuivering
          • Zuiverheid - Identificatie


          Zuivering van en werken met eiwitten

          • Algemene strategie bij zuivering eiwitten
          • Efficiëntie van de zuiveringsstap
          • Fractionering
          • Verwijdering van zouten
          • Bewaring
          • Maken van een eiwitoplossing
          • Detectie van denaturatie

           

              2.   Elektroforese 
                   Basisprincipes elektroforese 

          • Inleiding
          • Experimentele aspecten

                   Elektroforese van eiwitten

          • Inleiding
          • Polyacrylamidegel elektroforese
          • Iso-elektrofocussing
          • 2D-elektroforese

            Elektroforese van nucleïnezuren
          • Inleiding
          • Gelkeuze
          • Detectie
          • Submarine elektroforese
          • Sequentie- en genoomanalyse
          • RNA-elektroforese
          • Pulsed field lektroforese

            Adsorptie aan membranen - blotten
          • Voordelen van blotten
          • Technieken
          • Membraantypen

            3.Chromatografie

                    Chromatografie
          • Inleiding
          • Begrippen en formules
          • Oplossend vermogen van een kolom
          • Indeling
          • Apparatuur
          • Oefeningen

                   Gelfiltratiechromatografie

          • Principe
          • Samenstelling van de gelkorrels
          • Zwellen van gelkorrels
          • Verwijderen van lucht
          • Kwantitatieve benadering
          • Fractioneringsbereik
          • Oplossend vermogen
          • Toepassingen
          • Praktische uitvoering
          • Oefeningen

            Ionenchromatografie
          • Inleiding
          • Elektrostatische aantrekking
          • Ionenuitwisseling
          • Selectiviteitsconstante
          • Ionenuitwisselaars
          • Ionenchromatografie
          • Oefeningen

            Affiniteitschromatografie
          • Principe
          • Matrix
          • Ligand
          • Spacerarm
          • Elutie
          • Kolomkeuze en stockeren van het gel
          • Oefeningen

            Hydrofobe interactiechromatografie
          • Principe
          • Uitvoering


                   Toepassingen


          STUDIEMATERIAAL

          1. cursus "Biochemische technologie" delen biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie" – auteur: Peter Partoens– Plantijnhogeschool 2010.
          2. powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus - auteur: Peter Partoens – Plantijnhogeschool 2010.
          3. manualen en catalogen van verschillende firma’s.
          4. aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.
          5. cursus "Bio-informatica" op e-campus– auteur: Peter Partoens – Plantijnhogeschool 2010.


           


          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          50

           lesuren

            27,93

          practicum en oefeningen:

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          125

           klokuren

            69,83

          Verdere toelichting:

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

          toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode:
            1. het examen bestaat uit een schriftelijk (50%) en mondeling gedeelte (50%) 
            2. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
            3. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

          - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
          - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
             - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
             - niet uitvoeren van individuele taken
             - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
           

          tijd voor examinering
          uren
          4

          %
           
           02,23

          Tweede examenperiode
          2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

           

           

          3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Gentechnologie
            

          Component behoort tot O.O.: De stap naar het onderzoek
          Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
          Code: 30307
          Academiejaar: 2010-2011
          Type: kern
          Niveau: gespecialiseerd
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: Periode 7
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 26
          Totaal aantal contacturen: 24
          Totaal studietijd: 60,84
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Pittois Karen


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Er wordt kennis gemaakt met de technieken en enzymen uit de recombinant DNA technologie. Aanmaak van recombinant DNA wordt besproken, de productie van cDNA bibliotheken en het gebruik van universele kloneringstechnieken. Verder wordt er een introductie gegeven tot de recombinante expressie in prokaryoten en eurkaryoten. Er worden technieken bestudeerd om de expressie van genen uit te schakelen op drie  niveaus (gen-, RNA- en eiwitniveau).


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
          • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
          Algemene beroepsgerichte competenties
          • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
          Beroepsspecifieke competenties

            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

             

            ·         Benoemt de verschillende enzymen die gebruikt worden in de gentechnologie en hun toepassingen en beschrijft hun werking

            ·         Kiest het juiste enzym voor een gentechnologische toepassing

            ·         Gebruikt de verschillende notaties voor nucleotiden

            ·         Geeft de verschillende stappen voor de aanmaak van recombinant DNA

            ·         Duidt de juiste vector aan voor een moleculaire klonering

            ·         Geeft de verschillende stappen in de aanmaak van een cDNA –bibliotheek

            ·         Beschrijft de werking van de toegelichte commerciële kloneringssystemen adhv een schema

            ·         Somt de verschillende stappen op voor de aanmaak van eiwitten in een prokaryoot expressiesysteem

            ·         Tekent een prokaryote expressievector en benoemt de verschillende noodzakelijke en optionele onderdelen

            ·         Legt uit hoe induceerbare expressiesystemen werken en waarom ze gebruikt worden

            ·         Geeft toelichting bij de verschillende eukaryote expressiesystemen adhv een schema

            ·         Benoemt en beschrijft de technieken waarmee men genactiviteit kan stilleggen voor elke niveau waarop dit mogelijk is (DNA-RNA-eiwit)

            ·         Tekent schema’s van ALLE verschillende besproken technieken

            LEERINHOUDEN
            Enzymen gebruikt in de gentechnologie en hun toepassingen

            -           Verschillende notaties voor nucleotiden

            -           Verschillende vectoren en hun gebruik

            -           Aanmaak van recombinant DNA (moleculaire klonering) en transformatie

            o         Blauw-wit screening

            o         Aanmaak van cDNA bibliotheken

            o    Screening van DNA bibliotheken

            o         Universele kloneringstechnieken

            -           Recombinante expressie in prokaryoten:

            o         Klonering, transformatie en zuivering

            -           Expressie in eukaryote systemen:

            o         Expressie in gist

            o         Expressie in dierlijke cellen

            o         Celvrije systemen

            -           Induceerbare expressiesystemen

            -           Gene silencing op 3 niveaus:

            o         Geninactivatie

            o         Post-transcriptionele inactivatie: inactivatie van RNA

            o         Eiwit-inactivatie

             


            STUDIEMATERIAAL
          • Powerpoint slides beschikbaar op e-campus.
          • Niet verplichte boeken te raadplegen in de bibliotheek:
            • From Genes to Genomes. JW Dale, M van Schantz. 2003. ISBN 978-0-4714-9782-0.
            • Principles of Gene Manipulation. RW Old, SB Primrose. 7de ed. 2007. ISBN 1405135441.
            • Medical Genetics at a Glance. 2nd ed. D.J. Pritchard, B.R. Korf. Blackwell Publishing.ISBN 978 1 4051 4846 7

          • WERKVORMEN
            Soort werkvorm uren  

            %

            hoor- en werkcolleges:

            20

             lesuren

              28,99

            practicum en oefeningen:

             lesuren

              00,00

            vormen van groepsleren:

             lesuren

              00,00

            studietijd buiten contacturen:

            45

             klokuren

              65,22

            Verdere toelichting:

            EVALUATIE

            Eerste examenperiode

            toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode:

              1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
              2. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
              3. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

            Berekening van het cijfer voor het opleidingsonderdeel

             

            - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

            - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

               - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

               - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

               - niet uitvoeren van individuele taken

               - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


            tijd voor examinering
            uren
            4

            %
             
             05,80

            Tweede examenperiode
            idem eerste examenperiode

             

             

            3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Celkweek
              

            Component behoort tot O.O.: De stap naar het onderzoek
            Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
            Code: 30308
            Academiejaar: 2010-2011
            Type: kern
            Niveau: gespecialiseerd
            Programmajaar: 3
            Periode binnen het modeltraject: Periode 7
            Aantal studiepunten: nvt
            Wegingscoëfficient: 9
            Totaal aantal contacturen: 7
            Totaal studietijd: 21,06
            Deeltijds programma:
            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
            Onderwijstaal: Nederlands
            Lector(en): Soetaert Anneleen


             

            KORTE OMSCHRIJVING

            De cursus celkweek geeft een inleiding tot het kweken van plantaardige en dierlijke cellen in vitro. Men krijgt een overzicht van de verschillende soorten culturen en hoe men deze culturen moet onderhouden. De verschillende toestellen en vereiste materialen worden besproken. De verschillende soorten contaminaties van culturen komen en bod en hoe men deze kan vermijden en/of verwijderen . Verder worden een aantal mogelijke toepassingen van celkweek als techniek in andere onderzoeksdomeinen aangehaald en kort beschreven .


            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

            Algemene competenties

              Algemene beroepsgerichte competenties
                Beroepsspecifieke competenties
                • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
                • BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
                • BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN



                1.    Benoemt de verschillende soorten celculturen en de methoden om celculturen op te starten en te onderhouden.
                2.    Somt de materialen en toestellen nodig om cellen in kweek te houden op en begrijpt de basisprincipes van de werking.
                3.    Beschrijft de methode om cellen te tellen en het percentage levende cellen in een cultuur te bepalen.
                4.    Begrijpt de manier waarop cellen worden gestockeerd en bewaard.
                5.    Somt de verschillende soorten contaminaties in celculturen en de manieren om deze te detecteren, te voorkomen en te verwijderen op.
                6.    Beschrijft toepassingen van celcultuur in verschillende onderzoeksdomeinen.
                7.    Herkent celtypes in een cultuur.
                8.    Herkent verschillende soorten contaminatie in een celcultuur.
                LEERINHOUDEN
                1. Hoe brengt men cellen in cultuur?
                2. Soorten cellen
                3. Controle van de groeiende cellen en onderhoud van culturen
                4. Werkomgeving en vereiste toestellen en materialen
                5. Bewaring en stockage van cellen
                6. Contaminaties: soorten en hoe deze te vermijden
                7. Toepassingen van celkweek als techniek in verschillende onderzoeksdomeinen

                STUDIEMATERIAAL

                1.      cursus “Cel-en weefselkweek“ – auteur: Karen Pittois  – Plantijn Hogeschool 2010
                2.      Powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus - auteur: Karen Pittois  – Plantijn Hogeschool 2010

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                6

                 lesuren

                  26,09

                practicum en oefeningen:

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                16

                 klokuren

                  69,57

                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode


                toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode:

                a.      het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
                b.      het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
                c.      op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
                 
                Berekening van het ‘cijfer’ voor het opleidingsonderdeel
                 
                - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                   - niet uitvoeren van individuele taken
                   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                tijd voor examinering
                uren
                1

                %
                 
                 04,35

                Tweede examenperiode
                2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                 

                 

                3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Bio-informatica
                  

                Component behoort tot O.O.: De stap naar het onderzoek
                Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                Code: 30309
                Academiejaar: 2010-2011
                Type: kern
                Niveau: gespecialiseerd
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 9
                Totaal aantal contacturen: 7
                Totaal studietijd: 21,06
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Partoens Peter


                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                Deze lessenreeks wil een inzicht geven in het belang en het gebruik van de bioinformatica voor de verschillende disciplines in het biomedisch onderzoek

                Aanwezigheid op deze activiteit is verplicht.


                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                  Algemene beroepsgerichte competenties
                  • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
                  • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
                  Beroepsspecifieke competenties
                  • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
                  • BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
                  • BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën

                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                   

                  • kan de voornaamste bioinformatica tools efficiënt gebruiken
                  • kan deze tools geïntegreerd toepassen in moleculair biologisch onderzoek
                  • kan zich nieuw ontwikkelde tools eigen maken
                  LEERINHOUDEN

                  Na een korte inleiding over het nut van bioinformatica in het wetenschappelijk onderzoek worden een aantal databanken voorgesteld en wordt aangeleerd op welke manier hier efficiënt mee kan gewerkt worden. Hierna komen een aantal veel gebruikte tools aan bod zowel gericht op DNA-technologie als op eiwit-werk. Nadruk in deze component ligt op het leren gebruiken van de bio-informatica tools en niet op de achterliggende informatica. Vandaar dat deze cursus voornamelijk bestaat uit oefeningen.


                  STUDIEMATERIAAL


                  Ppt-cursus Bioinformatica beschikbaar op e-campus – Peter Partoens - Plantijnhogeschool 2010

                  Alle voorgestelde tools zijn publiekelijk toegankelijk op het internet.


                  WERKVORMEN
                  Soort werkvorm uren  

                  %

                  hoor- en werkcolleges:

                  6

                   lesuren

                    27,27

                  practicum en oefeningen:

                   lesuren

                    00,00

                  vormen van groepsleren:

                   lesuren

                    00,00

                  studietijd buiten contacturen:

                  15

                   klokuren

                    68,18

                  Verdere toelichting:

                  EVALUATIE

                  Eerste examenperiode



                  toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode. Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties.
                  - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                  - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                     - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                     - afwezigheid tijdens deze verplichte activiteit.

                     - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                   


                  tijd voor examinering
                  uren
                  1

                  %
                   
                   04,55

                  Tweede examenperiode


                  toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode. Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties.

                  toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode. Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties.
                  - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                  - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                     - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                     - afwezigheid tijdens deze verplichte activiteit.

                     - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                   

                   

                  3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - De stap naar de apotheek
                    

                  O.O. heeft componenten: Ja
                  O.O. bestaat uit componenten Galenica en farmaceutische tecnologie
                  Wetgeving en tarificatie
                  Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                  Code: 30301
                  Academiejaar: 2010-2011
                  Programmajaar: 3
                  Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                  Aantal studiepunten: 9
                  Wegingscoëfficient: 9
                  Totaal aantal contacturen: 86
                  Totaal studietijd: 234
                  Examencontract: niet mogelijk
                  Deliberatie: mogelijk
                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                  Lector(en): Theunen Marjorie
                  Vandervoort Jo


                   


                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                  Algemene competenties

                    Algemene beroepsgerichte competenties
                      Beroepsspecifieke competenties

                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                        zie deelfiches

                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                        Farmaceutische wetenschappen


                        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                        zie deelfiches
                        Andere begincompetenties
                        zie deelfiches

                         

                         

                        3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Galenica en farmaceutische tecnologie
                          

                        Component behoort tot O.O.: De stap naar de apotheek
                        Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                        Code: 30302
                        Academiejaar: 2010-2011
                        Type: kern
                        Niveau: gespecialiseerd
                        Programmajaar: 3
                        Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                        Aantal studiepunten: nvt
                        Wegingscoëfficient: 90
                        Totaal aantal contacturen: 82
                        Totaal studietijd: 210,6
                        Deeltijds programma:
                        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                        Onderwijstaal: Nederlands
                        Lector(en): Vandervoort Jo


                         

                        KORTE OMSCHRIJVING

                        Zowel in de farmaceutische industrie als in de officina-apotheek nemen de galenica en de farmaceutische technologie een belangrijke plaats in. Het verwerken van een geneesmiddel in een voor de patiënt geschikte vorm is niet alleen een wetenschap die een uitgebreide theoretische achtergrond vereist. Het is ook een kunst om deze theorie in de praktijk om te zetten en zelf bereidingen te maken. Daarom wordt naast de theoretische lessen uitgebreid aandacht besteed aan oefeningen en practica, waarbij je zelf de theorie in de praktijk zal brengen.


                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                        Algemene competenties

                          Algemene beroepsgerichte competenties
                          • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
                          • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
                          • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
                          • BL234 Evalueert resulaten kritisch
                          • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                          • BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
                          Beroepsspecifieke competenties
                          • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
                          • BL368 Kan magistrale en officinale bereidingen uitvoeren en bijzondere geneesmiddelen bereiden volgens de protocollen

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                          Hij/zij kan ordelijk en duidelijk rapporteren over zijn/haar werk, schrijft en spreekt vlot en in een taal aangepast aan de doelgroep.

                           

                          Hij/zij beschikt over goede laboratorium- en technologische vaardigheden, kan deze toepassen in concrete praktijksituaties en kan daarbij de moderne informatica-hulpmiddelen gebruiken.

                           

                          Hij/zij streeft naar een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust is van de veiligheidsaspecten (o.a. het besmettingsgevaar) en de kwaliteitseisen.

                           

                          Hij/zij kan de klant/patiënt informeren over het gebruik, de werking en bewaarcondities van het geneesmiddel/farmaceutisch product.

                           

                          Hij/zij kan magistrale en officinale bereidingen uitvoeren en bijzondere geneesmiddelen bereiden volgens de protocollen.

                           

                          De student kent na het volgen van deze lessenreeks

                            • de voornaamste biofarmaceutische en technologische aspecten bij het ontwikkelen, bereiden en controleren van de verschillen farmaceutische vormen die in de cursus aan bod komen

                           

                          De student kan na het volgen van de lessenreeks

                            • een recept of formule voor een farmaceutische bereiding op een kritische manier analyseren
                            • een recept voor elk van de vormen die in het practicum aan bod komen uitvoeren, verpakken en controleren
                          LEERINHOUDEN

                          In het opleidingsonderdeel galenica zullen de verschillende toedieningsvormen die voor geneesmiddelen bestaan besproken worden. Deze variëren van de klassieke vormen zoals oplossingen en capsules tot de nieuwe technologische ontwikkelingen zoals drug targeting en gereguleerde afgifte. In de hoorcolleges komt de theoretische achtergrond aan bod, terwijl tijdens de practica echte officinale bereidingen zullen gemaakt worden. Ook de kwaliteitscontrole van de bereidingen en grondstoffen zal hierbij aan bod komen.

                          Leerinhoud:

                          • inleiding
                          • poeders
                          • mengen
                          • capsules
                          • oplossingen
                          • siropen
                          • suspensies
                          • gelen
                          • emulsies
                          • zalven
                          • crèmes
                          • suppositoria
                          • tabletten
                          • gereguleerde afgifte
                          • transdermale toediening
                          • nanotechnologie
                          • herhaling/seminarie
                          • bedrijfsbezoek

                          STUDIEMATERIAAL

                          Schriftelijke cursus wordt ter beschikking gesteld door de cursusdienst

                          Ppt presentaties worden aangeboden via e-campus

                          WERKVORMEN
                          Soort werkvorm uren  

                          %

                          hoor- en werkcolleges:

                          40

                           lesuren

                            16,60

                          practicum en oefeningen:

                          40

                           lesuren

                            16,60

                          vormen van groepsleren:

                           lesuren

                            00,00

                          studietijd buiten contacturen:

                          159

                           klokuren

                            65,98

                          Verdere toelichting:

                          EVALUATIE

                          Eerste examenperiode

                          Toetsing tijdens de examenweek : INT7-3

                          Evaluatie van de practica:

                            • kwaliteit van de gemaakte bereidingen
                            • rapportering
                            • voorbereiding
                            • ordelijk werken met oog voor kwaliteitszorg

                          Afwezigheden:

                          Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief

                           

                          Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

                          Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

                           

                          Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

                          - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

                          - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

                             - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

                             - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

                             - niet uitvoeren van individuele taken

                             - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                           


                          tijd voor examinering
                          uren
                          2

                          %
                           
                           00,83

                          Tweede examenperiode

                          Lab:

                          De toets wordt hernomen, de punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.

                          rest: idem

                           

                           

                          3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Wetgeving en tarificatie
                            

                          Component behoort tot O.O.: De stap naar de apotheek
                          Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                          Code: 30206
                          Academiejaar: 2010-2011
                          Type: kern
                          Niveau: gespecialiseerd
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                          Aantal studiepunten: nvt
                          Wegingscoëfficient: 10
                          Totaal aantal contacturen: 4
                          Totaal studietijd: 23,4
                          Deeltijds programma:
                          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                          Onderwijstaal: Nederlands
                          Lector(en): Theunen Marjorie
                          Vandervoort Jo


                           

                          KORTE OMSCHRIJVING

                          Tijdens deze lessenreeks maakt de student kennis met de algemene basisprincipes en instanties van de farmaceutische wetgeving en tarificatie.


                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                          • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
                          Algemene beroepsgerichte competenties
                            Beroepsspecifieke competenties
                            • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen

                            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                            De student maakt kennis met  :
                            * de wetgeving  met betrekking tot geneesmiddelen en gezondheidsproducten (geneesmiddelen voor menselijk gebruik, grondstoffen voor magistrale bereidingen en industriële vervaardiging),
                            * de uitoefening van het beroep van (officina-)apotheker
                            * de voornaamste autoriteiten die toezicht houden op toepassing van de farmaceutische wetgeving, met name het Federaal Agentschap voor Geneesmiddelen en Gezondheidsproducten

                            LEERINHOUDEN

                            Tijdens deze lessenreeks worden enkele essentiële zaken van de nationale wetgeving inzake geneesmiddelen en gezondheidsproducten en de uitoefening van de farmacie bondig besproken.
                            Hierbij worden ondermeer volgende aspecten toegelicht:

                            - definitie van een geneesmiddel
                            - het monopolie van de apotheker 
                            - de aflevering van geneesmiddelen
                            - conformiteit van geneesmiddelen
                            - vervaardiging en registratie van geneesmiddelen en andere aspecten van de industriële farmacie
                            - wetgeving inzake giftstoffen, verdoving en psychotropen
                            - reclame voor geneesmiddelen
                            - belangrijke autoriteiten inzake wetgeving
                            - ...


                            STUDIEMATERIAAL
                            powerpoint-presentaties van de gastcolleges
                            WERKVORMEN
                            Soort werkvorm uren  

                            %

                            hoor- en werkcolleges:

                            4

                             lesuren

                              100,00

                            practicum en oefeningen:

                             lesuren

                              00,00

                            vormen van groepsleren:

                             lesuren

                              00,00

                            studietijd buiten contacturen:

                             klokuren

                              00,00

                            Verdere toelichting:

                            EVALUATIE

                            Eerste examenperiode

                            Permanente evaluatie tijdens de gastcolleges. De aanwezigheid op deze gastcolleges is verplicht.

                            Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

                             

                            - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

                            - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

                               - afwezigheid tijdens de verplichte gastcolleges


                            tijd voor examinering
                            uren

                            %
                             
                             00,00

                            Tweede examenperiode
                            Beoordeling uit de eerste zittijd wordt overgedragen.

                             

                             

                            3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Kwaliteitszorg en projectmanagement
                              

                            O.O. heeft componenten: Ja
                            O.O. bestaat uit componenten POP
                            Toegepaste statistiek
                            Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                            Code: 30207
                            Academiejaar: 2010-2011
                            Programmajaar: 3
                            Periode binnen het modeltraject: Periode 7-8
                            Aantal studiepunten: 3
                            Wegingscoëfficient: 3
                            Totaal aantal contacturen: 16
                            Totaal studietijd: 78
                            Examencontract: niet mogelijk
                            Deliberatie: mogelijk
                            Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                            Lector(en): Bruggeman Geert
                            Van Vlaslaer Veerle


                             


                            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                            Algemene competenties

                            • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
                            • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
                            • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                            • BL104 Gaat constructief om met kritiek
                            • BL105 Leert uit zijn fouten
                            • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
                            • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
                            • BL110 Staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
                            • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
                            • BL120 Houdt rekening met inbreng van collega's
                            • BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
                            Algemene beroepsgerichte competenties
                            • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
                            • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
                            • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
                            • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
                            • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                            • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
                            • BL234 Evalueert resulaten kritisch
                            • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
                            • BL239 Brengt structuur in ideeën
                            • BL240 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
                            • BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
                            Beroepsspecifieke competenties

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                              Zie deelfiches

                              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                              Alle OO uit 2FBT
                              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                              Zie deelfiches
                              Andere begincompetenties
                              Zie deelfiches

                               

                               

                              3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Projectmanagement
                                

                              Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                              Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                              Code: 30276
                              Academiejaar: 2010-2011
                              Type: kernondersteunend
                              Niveau: gespecialiseerd
                              Programmajaar: 3
                              Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                              Aantal studiepunten: nvt
                              Wegingscoëfficient: 20
                              Totaal aantal contacturen: 16
                              Totaal studietijd: 20,8
                              Deeltijds programma:
                              Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                              Onderwijstaal: Nederlands
                              Lector(en): Bruggeman Geert


                               

                              KORTE OMSCHRIJVING

                              Verbeterprojecten maken een belangrijk onderdeel uit van kwaliteitszorg. Projecten kunnen definiëren, plannen, begroten, organiseren, opvolgen en evalueren behoort steeds meer tot de kerntaken van procestechnici. Om projecten meer slaagkans te geven en efficiënt te laten verlopen worden systemen en technieken gehanteerd en hoort de projectleider zijn team daarin te coachen. Met een of meerdere praktische situatie(s) als uitgangspunt maken we kennis met projectmanagementsystemen (zoals PMBOK, Prince 2, PDCA en APACA) en –technieken (Quality tools). Door ‘hands on ‘ te werken komen ook coaching vaardigheden aan bod.

                              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                              Algemene competenties

                              • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
                              • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                              • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
                              • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
                              Algemene beroepsgerichte competenties
                              • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
                              • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
                              • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
                              • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                              • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
                              • BL234 Evalueert resulaten kritisch
                              • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                              • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
                              • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                              • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                              • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
                              Beroepsspecifieke competenties
                              • CH380 bewaakt de voortgang van processen

                              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                              Hij/zij handelt in overeenkomst met geplogenheden in projectmanagement

                              Hij/zij  past Quality Tools toe waar nuttig

                              LEERINHOUDEN

                              Projectmanagement
                              Systemen voor projectmanagement
                              Quality Tools

                              STUDIEMATERIAAL

                              Syllabus Quality Tools (G. Bruggeman)
                              Theoriebundel “Kwaliteit en procesmanagement” (G. Bruggeman) Casus(en)

                              WERKVORMEN
                              Soort werkvorm uren  

                              %

                              hoor- en werkcolleges:

                              8

                               lesuren

                                50,00

                              practicum en oefeningen:

                               lesuren

                                00,00

                              vormen van groepsleren:

                              8

                               lesuren

                                50,00

                              studietijd buiten contacturen:

                               klokuren

                                00,00

                              Verdere toelichting:

                              EVALUATIE

                              Eerste examenperiode


                              Beoordeling proces en resultaat van de casus .

                              Afwezigheden:

                              Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief

                               

                              Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

                              Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

                               

                              Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

                              - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

                              - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

                                 - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

                                 - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

                                 - niet uitvoeren van individuele taken

                                 - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                               

                               


                              tijd voor examinering
                              uren

                              %
                               
                               00,00

                              Tweede examenperiode

                              Individuele opdracht

                               

                               

                              3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Toegepaste statistiek
                                

                              Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                              Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                              Code: 30209
                              Academiejaar: 2010-2011
                              Type: kernondersteunend
                              Niveau: inleidend
                              Programmajaar: 3
                              Periode binnen het modeltraject: Periode 7-8
                              Aantal studiepunten: nvt
                              Wegingscoëfficient: 60
                              Totaal aantal contacturen: 16
                              Totaal studietijd: 46,8
                              Deeltijds programma:
                              Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                              Onderwijstaal: Nederlands
                              Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


                               

                              KORTE OMSCHRIJVING
                              Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
                              De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

                              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                              Algemene competenties

                              • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
                              Algemene beroepsgerichte competenties
                              • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
                              • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
                              • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                              • BL234 Evalueert resulaten kritisch
                              • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                              • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
                              Beroepsspecifieke competenties

                                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                • kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige  experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
                                • voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
                                • zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
                                • werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s

                                ·        kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteert de rapportering.

                                • kent de invloed van biologische variatie op de kwaliteitszorg in een biomedisch lab: referentiewaarden, ROC-curve, RCV
                                LEERINHOUDEN

                                1. Interne QC
                                a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
                                b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
                                c. controlekaarten (met leesregels)
                                2. externe QC (interlab)
                                a. Youdenplot
                                b. zaagtandplot

                                c. PomPlot
                                3. invloed biologische variatie op validatie
                                a. totale imprecisie
                                b. referentiewaarden
                                c. cutoff en ROC-curve
                                d. monitoring van een individu


                                STUDIEMATERIAAL

                                hoofdstukken 16 tem 20 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2010-2011
                                “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de & 3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2010-2011

                                wetenschappelijke artikels

                                www.westgard.com
                                rekenmachine

                                aanvullend in de bib:
                                ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000

                                  ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)


                                 

                                 


                                WERKVORMEN
                                Soort werkvorm uren  

                                %

                                hoor- en werkcolleges:

                                14

                                 lesuren

                                  29,17

                                practicum en oefeningen:

                                 lesuren

                                  00,00

                                vormen van groepsleren:

                                 lesuren

                                  00,00

                                studietijd buiten contacturen:

                                32

                                 klokuren

                                  66,67

                                Verdere toelichting:
                                Hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld.
                                Zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
                                Feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

                                EVALUATIE

                                Eerste examenperiode

                                integratieve toets.
                                open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1BL, 2BL en 3BL) en bevat geen opgeloste oefeningen.
                                gebruik van een rekenmachine is toegelaten.
                                samenstelling van de vragen:
                                - hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
                                - minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden).

                                Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

                                - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

                                - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

                                   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

                                   - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

                                   - niet uitvoeren van individuele taken

                                   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


                                 


                                tijd voor examinering
                                uren
                                2

                                %
                                 
                                 04,17

                                Tweede examenperiode
                                idem

                                 

                                 

                                3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - POP
                                  

                                Component behoort tot O.O.: Kwaliteitszorg en projectmanagement
                                Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                                Code: 30210
                                Academiejaar: 2010-2011
                                Type: kernondersteunend
                                Niveau: inleidend
                                Programmajaar: 3
                                Periode binnen het modeltraject: Periode 7-8
                                Aantal studiepunten: nvt
                                Wegingscoëfficient: 20
                                Totaal aantal contacturen: 0
                                Totaal studietijd: 15,6
                                Deeltijds programma:
                                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                Onderwijstaal: Nederlands
                                Lector(en): Partoens Peter
                                Soetaert Anneleen


                                 

                                KORTE OMSCHRIJVING

                                De studenten worden verplicht om tijdens hun studie binnen de Plantijnhogeschool een Persoonlijk OntwikkelingsPlan (POP) op te stellen.  Het gebruik van een POP is een zeer verspreide techniek in de bedrijfswereld en we willen onze studenten hierop voorbereiden. De studenten worden aangeleerd hoe ze aan de hand van hun eigen studie en resultaten via zelfreflectie tot een beter inzicht van zichzelf komen. Hierdoor komen zij op de arbeidsmarkt, niet alleen met een uitgebreide technische kennis en technische vaardigheden maar zijn zij ook in staat om een betere planning te maken van hun latere loopbaan.  De studenten worden op deze manier verplicht om de tijd te nemen om na te denken over hun persoonlijke ontwikkeling. De studenten hebben hierover per academiejaar een aantal afspraken met hun studieloopbaanbegeleider.

                                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                Algemene competenties

                                • BL104 Gaat constructief om met kritiek
                                • BL105 Leert uit zijn fouten
                                • BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
                                • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
                                Algemene beroepsgerichte competenties
                                • BL240 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
                                • BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
                                Beroepsspecifieke competenties

                                  SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                  • Leren reflecteren over het eigen handelen binnen de onderwijsgroep.
                                  • Leren reflecteren over het eigen leerproces en op basis van deze reflecties het leerproces bijsturen.
                                  • Leren denken in termen van leerdoelen en competenties
                                  • Een basis voor reflecties in het latere werkveld (de stage).
                                  LEERINHOUDEN

                                  Het POP is een kaft met tabbladen en invulformulieren. Vooraan zit een inhoudsopgave die je moet volgen. Bewaar alle documenten per onderdeel chronologisch waarbij het meest recente document bovenaan ligt. Deze kaft gaat jouw volledige opleiding mee. In dit POP horen de volgende gegevens thuis:
                                      Persoonlijke informatie
                                      Studietijdmeting
                                      Archief van bereikte competenties
                                      Verslag van gesprekken met studieloopbaanbegeleider
                                      Werken in projectgroep (archief van je peerassessment formulieren en je persoonlijke verslagen van de reflectievergaderingen).



                                  STUDIEMATERIAAL
                                  Het algemene cgo-boek
                                  map met invulbladen



                                  WERKVORMEN
                                  Soort werkvorm uren  

                                  %

                                  hoor- en werkcolleges:

                                   lesuren

                                    00,00

                                  practicum en oefeningen:

                                   lesuren

                                    00,00

                                  vormen van groepsleren:

                                   lesuren

                                    00,00

                                  studietijd buiten contacturen:

                                  21

                                   klokuren

                                    100,00

                                  Verdere toelichting:

                                  EVALUATIE

                                  Eerste examenperiode

                                  De beoordeling van het POP gebeurt op basis van volledigheid door je studieloopbaanbegeleider. Bijkomende criteria (studieloopbaanbegeleiding): maken van afspraken, nakomen van de afspraken


                                  tijd voor examinering
                                  uren

                                  %
                                   
                                   00,00

                                  Tweede examenperiode

                                  niet mogelijk

                                   

                                   

                                  3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Integratief lab, project en seminaries
                                    

                                  O.O. heeft componenten: Ja
                                  O.O. bestaat uit componenten Seminaries
                                  Integratief lab + project
                                  Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                                  Code: 30211
                                  Academiejaar: 2010-2011
                                  Programmajaar: 3
                                  Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                                  Aantal studiepunten: 16
                                  Wegingscoëfficient: 16
                                  Totaal aantal contacturen: 193
                                  Totaal studietijd: 416
                                  Examencontract: niet mogelijk
                                  Deliberatie: mogelijk
                                  Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                                  Lector(en): Partoens Peter
                                  Soetaert Anneleen


                                   


                                  COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                   Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                  Algemene competenties

                                    Algemene beroepsgerichte competenties
                                      Beroepsspecifieke competenties

                                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                        zie deelfiches

                                        VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                        Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                                        zie deelfiches
                                        Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                        zie deelfiches
                                        Andere begincompetenties
                                        zie deelfiches

                                         

                                         

                                        3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Integratief lab + project
                                          

                                        Component behoort tot O.O.: Integratief lab, project en seminaries
                                        Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                                        Code: 30212
                                        Academiejaar: 2010-2011
                                        Type: kernondersteunend
                                        Niveau: gespecialiseerd
                                        Programmajaar: 3
                                        Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                                        Aantal studiepunten: nvt
                                        Wegingscoëfficient: 95
                                        Totaal aantal contacturen: 172
                                        Totaal studietijd: 395,2
                                        Deeltijds programma:
                                        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                        Onderwijstaal: Nederlands
                                        Lector(en): Partoens Peter
                                        Soetaert Anneleen


                                         

                                        KORTE OMSCHRIJVING

                                        In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biochemie, biotechnologie en celbiologie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.

                                         

                                        Gedurende dit lab wordt ook tijd uitgetrokken voor een groot project rond het thema “De weg van gen naar eiwit” waarin de kennis aangeleerd tijdens de theorie en tijdens dit geïntegreerd practicum kan toegepast worden in een reeël biotechnologisch experiment.



                                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                        Algemene competenties

                                        • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
                                        • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
                                        • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
                                        • BL111 Steekt spontaan "een tandje bij" bij verhoogde werkdruk
                                        Algemene beroepsgerichte competenties
                                        • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                        • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                        • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                                        • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                        Beroepsspecifieke competenties
                                        • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
                                        • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
                                        • BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
                                        • BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën

                                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                        1.      goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, manipulatie van levende cellen (eukaryoten en prokaryoten) op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
                                        2.      goede kennis van de principes van de methoden en technieken.
                                        3.      voldoende informaticavaardigheden
                                        4.      een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel 
                                         
                                        1.      eiwit- en nucleïnezuurdatabanken raadplegen en gebruiken.
                                        2.      een efficiënte planning en tijdsindeling maken voor de uit te voeren proeven.
                                        3.      nauwkeurig klassieke analytische methoden en instrumentale analytische technieken uitvoeren.
                                        4.      de meetwaarden omzetten naar de gevraagde concentraties in het monster.
                                        5.      de resultaten statistisch verwerken.
                                        6.      de resultaten verwerken in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag en hierover mondeling rapporteren.
                                        7.      een praktijkjournaal schrijven volgens de voorschriften.
                                        8.      veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet volgen en hij  bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.
                                        9.      op een correcte manier een job safety analyse uitvoeren en een SOP uitschrijven.
                                        10.  in groep een opdracht uitvoeren
                                        LEERINHOUDEN

                                         

                                        Leerinhoud biotechnologie

                                        Groeicurve van E.Coli

                                        Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten)

                                        PCR-reacties

                                        Digesties met restrictie-enzymen, ligaties, transvecties,…

                                        Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese

                                        Blotten

                                        Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,…

                                        Gebruik databanken

                                        Uitwerken opdracht rond "Analyse van het menselijk genoom"

                                        Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage

                                        Project “Van gen naar eiwit”

                                        Leerinhoud celkweek

                                        Aanleren van celmanipulatietechnieken (uitplaten, tellen)

                                        Opsporen mycoplasma contaminatie

                                        Cytotoxiciteitstest


                                        STUDIEMATERIAAL

                                        De labnota’s van het geïntegreerd lab bestaan uit verschillende delen:

                                        a.       cursusdeel “Biotechnologie “ – auteur: Els Van doorslaer/Anneleen Soetaert/Peter Partoens  – Plantijnhogeschool 2010.

                                        b.       cursusdeel “Bioinformatica” – Peter Partoens - Plantijnhogeschool 2010.

                                        d.      Manuals van bedrijven

                                              e.   cursus: “Toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijnhogeschool 2010.


                                        WERKVORMEN
                                        Soort werkvorm uren  

                                        %

                                        hoor- en werkcolleges:

                                         lesuren

                                          00,00

                                        practicum en oefeningen:

                                        168

                                         lesuren

                                          38,89

                                        vormen van groepsleren:

                                         lesuren

                                          00,00

                                        studietijd buiten contacturen:

                                        260

                                         klokuren

                                          60,19

                                        Verdere toelichting:

                                        EVALUATIE

                                        Eerste examenperiode




                                        Evaluatie van de practica:
                                        §       aanwezigheid
                                        §       permanente evaluatie van praktische vaardigheden
                                        §       evaluatie van verslagen
                                        §       controle praktijkjournaal (labschrift)
                                        §       uitvoeren job safety analyse
                                        §       opstellen SOP
                                        §       literatuuronderzoek opdracht + presentatie en poster
                                        §       uitvoeren + werkje “analyse van het menselijk genoom”
                                        §       uitvoeren project + presentatie
                                        §       toetsing INT 7-3 
                                         
                                        Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
                                         
                                        Puntenverdeling:
                                        50% jaarwerk in lab
                                        15% verslagen, opdrachten en presentaties
                                        25% INT 7-3
                                        10% project

                                        - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                                        - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                                           - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                                           - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
                                           - niet uitvoeren van individuele taken
                                           - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                                         
                                        Afwezigheden:
                                        Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief
                                         
                                        Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

                                        Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
                                         


                                        tijd voor examinering
                                        uren
                                        4

                                        %
                                         
                                         00,93

                                        Tweede examenperiode
                                        Voor de 2de zittijd blijven de punten van jaarwerk, verslagen/presentaties en project behouden. Enkel de integratieve toets 7-3 kan herdaan worden. De vraagstelling is analoog als in de 1ste zittijd

                                         

                                         

                                        3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Seminaries
                                          

                                        Component behoort tot O.O.: Integratief lab, project en seminaries
                                        Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                                        Code: 30213
                                        Academiejaar: 2010-2011
                                        Type: kernondersteunend
                                        Niveau: gespecialiseerd
                                        Programmajaar: 3
                                        Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                                        Aantal studiepunten: nvt
                                        Wegingscoëfficient: 5
                                        Totaal aantal contacturen: 21
                                        Totaal studietijd: 20,8
                                        Deeltijds programma:
                                        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                        Onderwijstaal: Nederlands
                                        Lector(en): Partoens Peter
                                        Soetaert Anneleen


                                         

                                        KORTE OMSCHRIJVING

                                        Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld. Zij worden gegeven door gastsprekers en kunnen momenteel nog niet ingevuld worden in de lesweken.  Enkele bedrijfsbezoeken illustreren de samenhang tussen de verschillende delen. Aanwezigheid tijdens de seminaries is verplicht.


                                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                        Algemene competenties

                                        • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
                                        • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
                                        • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                                        • BL104 Gaat constructief om met kritiek
                                        • BL105 Leert uit zijn fouten
                                        • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
                                        Algemene beroepsgerichte competenties
                                          Beroepsspecifieke competenties
                                          • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
                                          • BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
                                          • BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën

                                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                          LEERINHOUDEN


                                          Onderwerpen van de seminaries:
                                                     

                                          Waterzuiveringssystemen 
                                           

                                          Basisbegrippen LC-MS 
                                           

                                           


                                          STUDIEMATERIAAL
                                          Nota’s van de verschillende gastsprekers
                                          WERKVORMEN
                                          Soort werkvorm uren  

                                          %

                                          hoor- en werkcolleges:

                                          20

                                           lesuren

                                            48,78

                                          practicum en oefeningen:

                                          0

                                           lesuren

                                            00,00

                                          vormen van groepsleren:

                                          0

                                           lesuren

                                            00,00

                                          studietijd buiten contacturen:

                                          20

                                           klokuren

                                            48,78

                                          Verdere toelichting:

                                          EVALUATIE

                                          Eerste examenperiode

                                          §       Evaluatie van de seminaries gebeurt op het schriftelijke examen INT 7-3. Op dit schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
                                           
                                          - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                                          - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                                             - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                                             - afwezigheid tijdens deze verplichte activiteit 
                                             - niet uitvoeren van individuele taken
                                             - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                                          tijd voor examinering
                                          uren
                                          1

                                          %
                                           
                                           02,44

                                          Tweede examenperiode
                                          Idem als in 1ste zit

                                           

                                           

                                          3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3FBT - Onderdelen - Stage en eindwerk
                                            

                                          O.O. heeft componenten: Neen
                                          Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
                                          Code: 30214
                                          Academiejaar: 2010-2011
                                          Type: kernondersteunend
                                          Niveau: gespecialiseerd
                                          Programmajaar: 3
                                          Periode binnen het modeltraject: Periode 8
                                          Aantal studiepunten: 23
                                          Wegingscoëfficient: 23
                                          Totaal aantal contacturen: 521
                                          Totaal studietijd: 598
                                          Deeltijds programma: deel 2
                                          Examencontract: niet mogelijk
                                          Deliberatie: mogelijk
                                          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                                          Onderwijstaal: Nederlands
                                          Lector(en): Partoens Peter


                                           

                                          KORTE OMSCHRIJVING

                                          De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over 14 werkweken in de 2° periode van het derde academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.

                                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                          Algemene competenties

                                          • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
                                          • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
                                          • BL103 Zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
                                          • BL104 Gaat constructief om met kritiek
                                          • BL105 Leert uit zijn fouten
                                          • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
                                          • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
                                          • BL108 Speelt soepel in op een veranderde werksituatie
                                          • BL109 Vindt een evenwicht tussen aandacht voor wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën
                                          • BL110 Staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
                                          • BL111 Steekt spontaan "een tandje bij" bij verhoogde werkdruk
                                          • BL112 Handelt volgens de geldende ethische normen
                                          • BL113 Handelt volgens de geldende milieunormen
                                          • BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
                                          • BL115 Verwittigt bij afwezigheden
                                          • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
                                          • BL117 Toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
                                          • BL118 Deelt spontaan informatie/gegevens met anderen
                                          • BL119 Sluit compromissen om gemeenschappelijke belangen te realiseren
                                          • BL120 Houdt rekening met inbreng van collega's
                                          • BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
                                          • BL122 Communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleleiders/leidinggevenden
                                          • BL123 Respecteert de eigenheid van anderen
                                          • BL124 Zorgt voor een goede atmosfeer
                                          • BL125 Geeft een eigen mening zonder te kwetsen
                                          • BL126 Neemt duidelijke standpunten in ook al worden ze niet gedeeld door de groep
                                          Algemene beroepsgerichte competenties
                                          • BL227 Benoemt de kern van het probleem
                                          • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
                                          • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
                                          • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
                                          • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
                                          • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                          • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
                                          • BL234 Evalueert resulaten kritisch
                                          • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                          • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
                                          • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                          • BL238 Zorgt dat anderen gemakkelijk hun weg vinden op zijn werkomgeving en in zijn labjournaal
                                          • BL239 Brengt structuur in ideeën
                                          • BL240 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
                                          • BL241 Bereidt taken systematisch voor
                                          • BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
                                          • BL243 Vangt onverwachte wendingen op
                                          • BL244 Organiseert verschillende taken tegelijkertijd
                                          • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                                          • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                                          • BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
                                          • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                          • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
                                          • BL250 Schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
                                          • BL251 Mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
                                          • BL252 Mondeling: kan collega's correct en volledig op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken
                                          • BL253 Maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                                          • BL254 Handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en Veiligheid"
                                          • BL255 Schat veiligheidsrisico's correct in, zoekt de relevante info op en past deze zinvol toe
                                          • BL256 Meldt spontaan mogelijke veiligheidsrisico's
                                          • BL257 Reageert gepast in een risicosituatie
                                          • BL258 Beschermt gevoelige informatie van de organisatie (school, bedrijf, lab) naar de buitenwereld
                                          • BL259 Heeft oog voor kosten en financiële implicaties van zijn handelen
                                          Beroepsspecifieke competenties
                                          • BL360 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis van de basiswetenschappen
                                          • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
                                          • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
                                          • BL366 Heeft inzicht in eenvoudige wetenschappelijke onderzoekstechnologieën
                                          • BL367 Bezit operationele kennis van de voornaamste biochemische en celbiologische technologieën
                                          • BL368 Kan magistrale en officinale bereidingen uitvoeren en bijzondere geneesmiddelen bereiden volgens de protocollen

                                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                          Tijdens de stage doet de student praktijkervaring op in een reële arbeidssituatie.

                                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                          Geslaagd zijn in het eerste en tweede programmajaar

                                           


                                          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                          Alle opleidingsonderdelen uit periode 7
                                          Andere begincompetenties

                                          LEERINHOUDEN
                                          • De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° periode van het derde acedemiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.
                                          • Studenten uit de afstudeerrichting Farmaceutische en biologische laboratoriumtechnologie komen meestal terecht in een biochemisch/biotechnologisch of microbiologisch onderzoekslaboratorium.
                                          • Zij kunnen o.a. de volgende opdrachten krijgen: het tot expressie brengen en opzuiveren van een recombinant eiwit, het onderzoeken en optimaliseren van meetvoorwaarden bij de studie van receptoreiwitten of bij het op punt stellen van ELISA-technieken, het onderzoeken en opsporen van mutaties binnen een bepaalde familie enz...
                                          • Tijdens de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over het onderwerp dat nader werd onderzocht.

                                          STUDIEMATERIAAL


                                          De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk"       

                                          Indien verder nodig, voorzien door de stagementor.


                                          WERKVORMEN
                                          Soort werkvorm uren  

                                          %

                                          hoor- en werkcolleges:

                                           lesuren

                                            00,00

                                          practicum en oefeningen:

                                          520

                                           lesuren

                                            86,81

                                          vormen van groepsleren:

                                           lesuren

                                            00,00

                                          studietijd buiten contacturen:

                                          78

                                           klokuren

                                            13,02

                                          Verdere toelichting:

                                          EVALUATIE

                                          Eerste examenperiode


                                          De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
                                          Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
                                                de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
                                                het eindwerk: 24% (stagementor + lezers)

                                                de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury)


                                          tijd voor examinering
                                          uren
                                          1

                                          %
                                           
                                           00,17

                                          Tweede examenperiode


                                          Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.
                                          Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.       

                                          Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.