ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Stage
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 30075
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 8
Aantal studiepunten: 23
Wegingscoëfficient: 23
Totaal aantal contacturen: 521
Totaal studietijd: 598
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Reyniers Kathy


 

KORTE OMSCHRIJVING

De stage heeft tot doel de student praktijkervaring te laten opdoen in een reële laboratoriumomgeving. De stagiair wordt tewerkgesteld in een medisch laboratorium. Hij dient de kans te krijgen zich verder vertrouwd te maken met de problematiek van de staalafname, het uitvoeren van de analyses in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie zoals klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, endocrinologie en bij het uitvoeren van in vivo-technieken..


 

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
  • BL104 Gaat constructief om met kritiek
  • BL105 Leert uit zijn fouten
  • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
  • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
  • BL108 Speelt soepel in op een veranderde werksituatie
  • BL109 Vindt een evenwicht tussen aandacht voor wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën
  • BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
  • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
  • BL120 Houdt rekening met inbreng van collega's
  • BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
  • BL122 Communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleleiders/leidinggevenden
  • BL124 Zorgt voor een goede atmosfeer
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL227 Benoemt de kern van het probleem
  • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
  • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
  • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
  • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
  • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
  • BL233 Gebruikt informatiebronnen kritisch
  • BL234 Evalueert resulaten kritisch
  • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
  • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
  • BL238 Zorgt dat anderen gemakkelijk hun weg vinden op zijn werkomgeving en in zijn labjournaal
  • BL239 Brengt structuur in ideeën
  • BL240 Houdt rekening met afgesproken tijdslimieten
  • BL241 Bereidt taken systematisch voor
  • BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
  • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
  • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
  • BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
  • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
  • BL250 Schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
  • BL251 Mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
  • BL252 Mondeling: kan collega's correct en volledig op de hoogte brengen van de huidige stand van zaken
  • BL254 Handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en Veiligheid"
Beroepsspecifieke competenties
  • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
  • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
  • BL363 Voert een adequate staalname uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie
  • BL364 Voert correcte analyses uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie
  • BL365 Beheerst de in-vivo technieken

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

Maakt zich vertrouwd met de problematiek van de staalafname, het uitvoeren van de analyses in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie zoals klinische chemie, microbiologie, hematologie, cyto(histo)logie, immunologie, genetica, endocrinologie en bij het uitvoeren van in vivo – technieken

Geeft aandacht aan een correcte voorbereiding en uitvoering, waarbij hij/zij zich bewust moet zijn van de veiligheidsaspecten en kwaliteitseisen.

Schrijft , binnen de stagewerkzaamheden, een eindwerk ivm het opgegeven onderwerp. Hiervoor komen o.a. in aanmerking: het op punt stelen van een nieuwe analysemethode, het onderzoek van bepaalde parameters, de vergelijking van analysetechnieken, de validatie van een procedure.


VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

De parate kennis aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

  • een algemene chemie opleiding
  • de basisvakken algemene en bio - organische chemie, fysica, wiskunde en statistiek, biologie, microbiologie,anatomie, fysiologie en pathologie, communicatie en computeroefeningen
  • optievakken biochemie, analytische en instrumentele chemie, microbiologie, hematologie, immunologie, mycologie en parasitologie

Kortom alle opleidingsonderdelen van het 1ste en 2de programmajaar


Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

Alle opleidingsonderdelen van P7


Andere begincompetenties
Geen
LEERINHOUDEN

Volgende opgelegde perioden komen voor tijdens de stage:

  • hematologie (4-tal weken)
  • microbiologie (4-tal weken)
  • klinische biochemie (4-tal weken)

De volgorde van de perioden wordt door de labo's zelf vastgelegd. Afhankelijk van het onderwerp van het eindwerk wordt een van de bovenvernoemde perioden verlengd  met 2 weken.


STUDIEMATERIAAL

Stagevademecum

Bundel 'Rapportering eindwerk'


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

0

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

520

 lesuren

  86,81

vormen van groepsleren:

0

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

78

 klokuren

  13,02

Verdere toelichting:
  • De lector -stageverantwoordelijke wijst de student een stageplaats toe met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
  • De lector -stagebegeleider onderhoudt de contacten met het labo en de student.

EVALUATIE

Eerste examenperiode
  • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier.
  • Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
  • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa  38 % van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties :
    • de activiteiten gedurende de stageperiode: 71%  (stagementor)
    • het eindwerk: 12%  (stagementor, stagebegeleider + lezers)
    • de mondelinge presentatie en verdediging: 17% (jury)

tijd voor examinering
uren
1

%
 
 00,17

Tweede examenperiode

na nieuwe stage bij aanvang van volgend academiejaar:

  • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier.
  • Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
  • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa  38 % van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties :
    • de activiteiten gedurende de stageperiode: 71%  (stagementor)
    • het eindwerk: 12%  (stagementor, stagebegeleider + lezers)
    • de mondelinge presentatie en verdediging: 17% (jury)