ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Instrumentele analyse en seminarie
  

Component behoort tot O.O.: Validatie
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 30198
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 72
Totaal aantal contacturen: 46
Totaal studietijd: 93,6
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Reyniers Kathy


 

KORTE OMSCHRIJVING

De reeds aangeleerde technieken van instrumentele analyse  van jaar 1 en 2 gaan hand in hand met de statistiek van jaar 1 en 2 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • BL105 Leert uit zijn fouten
  • BL109 Vindt een evenwicht tussen aandacht voor wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën
  • BL116 Respecteert deadlines/afspraken
  • BL120 Houdt rekening met inbreng van collega's
  • BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL227 Benoemt de kern van het probleem
  • BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
  • BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
  • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
  • BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
  • BL234 Evalueert resulaten kritisch
  • BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
  • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
  • BL238 Zorgt dat anderen gemakkelijk hun weg vinden op zijn werkomgeving en in zijn labjournaal
  • BL241 Bereidt taken systematisch voor
  • BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
  • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
  • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
  • BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
  • BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
  • BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
Beroepsspecifieke competenties
  • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
  • BL364 Voert correcte analyses uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

Beheerst de theorie  van instrumentele analyse BL van 1P2 en MLT 2P4

 

Kent de verschillen tussen alle aangeboden technieken in 1P2 en 2P4 instrumentele analyse, qua opstelling en toepassingsgebied.

 

Kent  het verband tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal voor alle aangeleerde technieken in 1P2 en 2P4 instrumentele analyse 

 

Gebruikt de toegepaste statistiek bij een vergelijkende studie van 2 analysetechnieken.

LEERINHOUDEN

Integratie van het IP VALIM  Socratesproject 

 

Internationaal Programma :Validatie  van instrument  en methode

 

Methodevalidatie  - praktische toepassing

Instrumentvalidatie- praktische toepassing


STUDIEMATERIAAL

w        Theorie 1P2 en 2P4 Instrumentele analyse van Reyniers K.

w        VALIMnota’s  op e-campus

w        Bb platform voor testjes

bib: naslagwerken ivm instrumentele chemie


WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

4

 lesuren

  03,85

practicum en oefeningen:

40

 lesuren

  38,46

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

58

 klokuren

  55,77

Verdere toelichting:

Indien mogelijk wordt er een bedrijfsbezoek  ingelast


EVALUATIE

Eerste examenperiode


  a. Evaluatie van de praktijksessies: aanwezigheid: de labosessies zijn verplicht : 

  • elke afwezigheid moet gewettigd worden onwettig afwezig leidt tot minder dan 10/20 
  • de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van                                                     houding , werk en inzicht  (20); verslagen (10)
  • de verworven punten  worden  samengeteld  en worden herleid naar   /20                                    

   b. Herhalingstest Instrumentele analyse 1P2 en 2P4                    / 10
   c. INT7-5     schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen,   meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen;                   / 30
 De verworven punten  (a,b,c)worden  samengeteld  en worden herleid naar   /20     
 
  • Afwezigheden praktijk


Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief .
 
Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
 
Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

  • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
     
    - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
       - niet uitvoeren van individuele taken
       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                                             

tijd voor examinering
uren
2

%
 
 01,92

Tweede examenperiode

 

De punten van de onderdelen a en b 1° zittijd blijven behouden

Punt c idem 1° zittijd

  • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

     

    - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.

- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

   - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

   - niet uitvoeren van individuele taken

   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties