|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De reeds aangeleerde technieken van instrumentele analyse van jaar 1 en 2 gaan hand in hand met de statistiek van jaar 1 en 2
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- BL101 Zoekt opheldering door het stellen van vragen
- BL105 Leert uit zijn fouten
- BL109 Vindt een evenwicht tussen aandacht voor wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën
- BL116 Respecteert deadlines/afspraken
- BL120 Houdt rekening met inbreng van collega's
- BL121 Neemt taken op zich die heel de groep tot nut zijn
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- BL227 Benoemt de kern van het probleem
- BL228 Onderscheidt hoofd- en bijzaken
- BL229 Structureert informatie op een overzichtelijke manier
- BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
- BL231 Schat de mogelijkheden en beperkingen van een werkmethode in
- BL234 Evalueert resulaten kritisch
- BL235 Verzamelt gegevens en/of meetresulaten in tabelvorm volgens de richtlijnen beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- BL236 Splitst een grotere opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken
- BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- BL238 Zorgt dat anderen gemakkelijk hun weg vinden op zijn werkomgeving en in zijn labjournaal
- BL241 Bereidt taken systematisch voor
- BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
- BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
- BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
- BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
- BL248 Maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- BL249 Maakt gebruik van de juiste wetenschappelijke terminologie
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
- BL364 Voert correcte analyses uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Beheerst de theorie van instrumentele analyse BL van 1P2 en MLT 2P4
Kent de verschillen tussen alle aangeboden technieken in 1P2 en 2P4 instrumentele analyse, qua opstelling en toepassingsgebied.
Kent het verband tussen de gemeten parameter en het te onderzoeken staal voor alle aangeleerde technieken in 1P2 en 2P4 instrumentele analyse
Gebruikt de toegepaste statistiek bij een
vergelijkende studie van 2 analysetechnieken.
|
|
LEERINHOUDEN
|
Integratie van het IP VALIM Socratesproject
Internationaal Programma :Validatie van instrument en methode
Methodevalidatie - praktische toepassing
Instrumentvalidatie- praktische toepassing
|
STUDIEMATERIAAL
|
w
Theorie 1P2 en 2P4 Instrumentele analyse van Reyniers K.
w
VALIMnota’s op e-campus
w
Bb platform voor testjes
bib: naslagwerken ivm instrumentele chemie
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
4
|
lesuren
|
03,85
|
practicum en oefeningen:
|
40
|
lesuren
|
38,46
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
58
|
klokuren
|
55,77
|
Verdere toelichting:
Indien mogelijk wordt er een bedrijfsbezoek ingelast
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
a. Evaluatie van de praktijksessies: aanwezigheid: de labosessies zijn verplicht :
-
elke afwezigheid moet gewettigd worden onwettig afwezig leidt tot minder dan 10/20
-
de prestaties geleverd tijdens de praktijkuren en dit op basis van houding , werk en inzicht (20); verslagen (10)
-
de verworven punten worden samengeteld en worden herleid naar /20
b. Herhalingstest Instrumentele analyse 1P2 en 2P4 / 10 c. INT7-5 schriftelijk examen met kennis-, inzichts- en toepassingsvragen; zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen en casusvragen; / 30 De verworven punten (a,b,c)worden samengeteld en worden herleid naar /20
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief . Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten. - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De punten van de onderdelen a en b 1° zittijd blijven behouden
Punt c idem 1° zittijd
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|