3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Bacteriologie en serologie |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie |
Code: |
30367 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
7 |
Wegingscoëfficient: |
7 |
Totaal aantal contacturen: |
86 |
Totaal studietijd: |
182 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van de Velde Brigitte Vanhentenrijk Chris
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Bacteriologische stalen worden theoretisch besproken. In de practica worden stalen geënt, nagekeken op commensale flora of mogelijke pathogenen en worden antibiotica getest tegenover de pathogene bacteriën.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
- BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
- BL364 Voert correcte analyses uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
kent de medische bacteriologische stalen: de commensale flora, de mogelijke pathogenen per staal, de identificatieschema’s
-
kent het antibiogram: het testen van antibiotica tegenover de pathogenebacteriën met als doel een adequate antimicrobiële behandeling.
-
kent de antibiotica: hun werkingsmechanisme, de systematiek, het belangrijk probleem van de resistentievorming van bacteriën tegenover deze antibiotica
-
technieken om antigenen en/of antistoffen op te sporen.
-
kent de belangrijkste virale infecties: klinische presentatie, virale diagnostiek, behandeling en preventie.
-
verwerkt medische bacteriologische stalen: herkent eventuele commensale flora, zoekt pathogene bacteriën op en identificeert deze.
-
voert een antibiogram uit en interpreteert het resultaat.
-
voert serologische testen uit en interpeteert het resultaat : het zoeken naar antigenen en/of antilichamen van micro-organismen in lichaamsvochten.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
Basisbegrippen en handelingen uit de microbiologie Medische microbiologie Immunologie.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Bespreking van medische bacterologische stalen : de commensale flora, de mogelijke pathogenen per monster, de identificatieschema’ 2. Het antibiogram : het testen van antibiotica tegenover de pathogene bacteriën met als doel een adequate antimicrobiële behandeling 3. De antibiotica : hun werkingsmechanisme, de systematiek, het belangrijk probleem van de resistentievorming van bacteriën tegenover deze antibiotica 4. Serologie : het zoeken naar antigenen en/of antilichamen (antistoffen) van micro-organismen in het bloed (serum) met als doel de diagnose van virale, bacteriële en protozoa-infecties. Tevens worden de technieken besproken om deze antigenen en antilichamen op te sporen. 5. Volgende stalen worden besproken :
- urine
- faeces
- sputum en keel
- etter
- antibiogram
- serologische testen
|
STUDIEMATERIAAL
|
-
Medische microbiologie voor labratoriumtechnologen : deel 1 en 2 (ACCO Leuven)
-
Cursus microbiologie – auteur: Chris Vanhentenrijk – Plantijn Hogeschool
-
Cursus virologie – auteur: Chris Vanhentenrijk – Plantijn Hogeschool
-
Nota’s practicum – auteur: Patricia Winnen – Plantijn Hogeschool
-
Medische stalen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
40
|
lesuren
|
20,00
|
practicum en oefeningen:
|
42
|
lesuren
|
21,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
114
|
klokuren
|
57,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Schriftelijk examen met 3 grote theoretische vragen :
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De toets wordt hernomen, de punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.
|
|
| |
|