ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Biomedische Laboratoriumtechnologie - 3MLT - Onderdelen - Geïntegreerd lab.
  

Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab. en project
Afstudeerrichting: BL:Biomedische Laboratoriumtechnologie
Code: 30370
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 70
Totaal aantal contacturen: 42
Totaal studietijd: 91
Deeltijds programma: deel 1
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Partoens Peter


 

KORTE OMSCHRIJVING
In het geïntegreerd lab komen verschillende deelgebieden van het klinisch of medisch laboratorium aan bod: biochemie, hematologie, bacteriologie en serologie. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden aan de hand van verschillende casussen in praktijk gebracht in een “virtueel lab”. De kritische evaluatie van de verkregen analyseresultaten  en theoretische zoekopdrachten bereiden de student voor om te werken in een medisch lab.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • BL102 Toont zich leergierig en bereid tot leren
  • BL106 Blijft onder druk zorgvuldig werken
  • BL107 Blijft onder druk planmatig werken
  • BL108 Speelt soepel in op een veranderde werksituatie
  • BL109 Vindt een evenwicht tussen aandacht voor wensen van anderen en vasthoudendheid aan eigen ideeën
  • BL112 Handelt volgens de geldende ethische normen
  • BL113 Handelt volgens de geldende milieunormen
  • BL114 Neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (meldt fouten en incidenten)
  • BL122 Communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleleiders/leidinggevenden
Algemene beroepsgerichte competenties
  • BL230 Gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het anlyseren van een probleem
  • BL232 Baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
  • BL234 Evalueert resulaten kritisch
  • BL237 Werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
  • BL242 Organiseert het werk in een efficiënte planning
  • BL243 Vangt onverwachte wendingen op
  • BL244 Organiseert verschillende taken tegelijkertijd
  • BL245 Levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
  • BL246 Controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
  • BL247 Heeft aandacht voor orde en netheid
Beroepsspecifieke competenties
  • BL361 Heeft een vakoverschrijdende en geïntegreerde kennis omvattende de verschillende aspecten van de biomedische wetenschappen
  • BL362 Beschikt over goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden
  • BL363 Voert een adequate staalname uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie
  • BL364 Voert correcte analyses uit in de diverse deeldomeinen van de klinische biologie

SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

bezit goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden

bezit goede kennis van de principes van de methoden en technieken

bezit goede kennis van de pré- en analytische noden

bezit goede kennis van referentiewaarden

bezit goede kennis van validatie van resultaten

bezit voldoende informaticavaardigheden

bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel

maakt een efficiënte planning en tijdsindeling voor de uit te voeren analyses

bepaalt nauwkeurig biochemische,  hematologische, bacteriologische en serologische parameters

verwerkt de resultaten statistisch

stelt een protocol op met referentiewaarden rekening houdend met leeftijd en geslacht

volgt veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet

handelt ethisch onderbouwd verantwoordelijk

LEERINHOUDEN

STUDIEMATERIAAL
uitgeschreven casussen
WERKVORMEN
Soort werkvorm uren  

%

hoor- en werkcolleges:

 lesuren

  00,00

practicum en oefeningen:

40

 lesuren

  40,00

vormen van groepsleren:

 lesuren

  00,00

studietijd buiten contacturen:

58

 klokuren

  58,00

Verdere toelichting:

EVALUATIE

Eerste examenperiode

Evaluatie van de praktijksessie:

Deze is inhoudsgericht, groepscriteria zijn niet van toepassing aangezien de studenten per 2 werken.

·          aanwezigheid

·          permanente evaluatie van praktische vaardigheden

·          volgen van veiligheids- en afvalverwerkingsregels

·          controle praktijkjournaal (logboek)

·          opmaak van een protocol met referentiewaarden

·          presentatie in PP

·          mondelinge verdediging van de casus

 

In geval van afwezigheid tijdens de projectweken contacteert de student de opleidingscoördinator en kan de stuurgroep beslissen tot het uitvoeren van een vervangopdracht in de 2de zittijd .

 

Afwezigheden:

Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief

 

Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

 

Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

- dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

   - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

   - niet uitvoeren van individuele taken

   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

 

 

 


tijd voor examinering
uren
2

%
 
 02,00

Tweede examenperiode
de punten van de eerste examenperiode blijven behouden