|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
00137 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 3 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
48 |
Totaal studietijd: |
130 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge Meyers Caroline Santens Roald Van Eyken Els
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het onderdeel “Organische reacties”wordt verder opgebouwd rond de vraag ”welke moleculen met elkaar reageren”. Een verdere uitbreiding naar functionele groepen komt aan bod.
Om het begrip kleur te kunnen kaderen, worden de optische eigenschappen van de functionele groepen, die onverzadigdheden bezitten, extra belicht.
Er wordt tevens de nadruk gelegd op het synthetisch belang van sommige functionele groepen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH114 handelt volgens de geldende ethische normen
- CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH244 bereidt taken systematisch voor
- CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
- CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1.somt de specifieke reacties en de benodigde reagentia voor de reacties van de volgende functionele groepen: alkenen, alkynen, alkadienen, alkylhalogeniden, ethers en epoxiden. 2. verklaart het begrip kleur aan de hand van de gedelocaliseerde orbitalen. 3. werkt het reactiemechanisme volledig uit van de typische reacties van de bovenstaande functionele groepen (zie punt 1). 4. schat het belang van de alkylhalogeniden in een organische synthese correct in. 5. schrijft een syntheseweg uit voor een eenvoudige molecule gebruik makende van al de reeds ingeoefende reacties. 6. somt de specifieke reacties en de benodigde reagentia op voor de reacties van de volgende functionele groepen: aminen & carbonylverbindingen. 7. werkt het reactiemechanisme volledig uit van de typische reacties van de bovenstaande functionele groepen (zie punt 1). 8. schrijft de belangrijkste alfa-carbanionreacties van de carbonylverbindingen (vb: aldolcondensatie, haloformreactie) uit. 9. is in staat het zuur/ base gedrag van een organische molecule te voorspellen. 10. verklaart het zuur/base gedrag van een organische molecule. 11. gaat veilig om met organische reagentia & glaswerk. 12. maakt zelfstandig een opstelling. 13. controleert GC, IR, smelt- kookpunt kunnen gebruiken om de zuiverheid te controleren. 14. houdt het labschrift correct bijhouden. 15. rapporteert efficiënt.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
- De verschillende belangrijke organische reacties typisch voor de alkenen, alkynen, alkylhalogeniden, ethers & epoxiden worden uitgediept.
- Gedelocaliseerde orbitalen & kleur.
- De verschillende belangrijke organische reacties typisch voor de aminen & carbonylverbindingen worden uitgediept.
- Zuur-base theorie toegepast op organische verbindingen.
- De reactiemechanismen worden besproken en via oefeningen ingeoefend.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus "Organische Reacties" - Inge Gutschoven - Plantijn Hogeschool .
- Handboek Organic Chemistry , 6th edition, John E. McMurry; Brooks Cole 2000, ISBN: 0-534-42005-2 .
- Zelfstudie oefening pakketten.
- Oefeningen e-learning
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
19,86
|
practicum en oefeningen:
|
16
|
lesuren
|
11,35
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
93
|
klokuren
|
65,96
|
Verdere toelichting:
- Hoor- en werkcolleges.
- Practicum en oefeningen.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Integratieve toets INT3-1 bevat vragen vanuit het opleidingsonderdeel “Organische reacties”. Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen- niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
- Permanente evaluatie van de (lab)opdrachten. De toets wordt hernomen, de punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.
- controle van de voorbereiding van de practica, met mogelijkheid tot sanctie bij onvoldoende voorbereiding.
- Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren
- Evaluatie van de invulbladen (verslagen).
- multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
Afwezigheden:
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief
Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.
Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Integratieve toets INT3-1 bevat vragen vanuit het opleidingsonderdeel “Organische reacties”.
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
-
multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
-
Lab:De toets wordt hernomen, de punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.
- Dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief
Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.
Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
|
|
| |
|