|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het project wordt er gewerkt rond aspirine. Dit is een product dat de studenten kennen. Het wordt vaak gebruikt als pijnstiller of anti-stollingsmiddel en hierdoor is veel informatie beschikbaar (internet en literatuur). De verschillende experimenten, die hierop kunnen worden uitgevoerd sluiten goed aan bij de theorie, die als basiskennis wordt voorzien als afsluiting van het 1° jaar. Synthese, karakterisatie en analyse van een generisch product wordt uitgevoerd. Ook preparaten van andere fabrikanten worden onderzocht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH230 benoemt de kern van het probleem
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH236 evalueert resultaten kritisch
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Voert een potentiometrische zuurbase titratie uit . Doet een VIS spectrometrische analyse Schat het belang van de meetomstandigheden op de meetwaarden in Ziet de invloed van de zuurtegraad op de reactiesnelheid in Rapporteert mondeling en schriftelijk over een wetenschappelijke opdracht.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
Alle opleidingsonderdelen van periode 3 dienen gevolgd te zijn.
|
Andere begincompetenties
|
Kennis, vaardigheden en attitudes uit periodes 1, 2 en 3.
Actieve deelname aan alle labs van periode 3 is een absolute vereiste.
|
LEERINHOUDEN
|
- Karakterisatie van aspirine.
- Bepaling van aspirine door weging, titratie en colorimetrie.
- Onderzoek van de kinetica van de hydrolyse van aspirine.
- Bepaling van de stoechiometrie van het gekleurd ijzer-salicylaatcomplex.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursussen van periode 3.
- literatuur en internet.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
104
|
klokuren
|
96,30
|
Verdere toelichting:
- hoorcollege; voorstelling van het project.
- werken in projectgroep.
- zelfstandig werk in lab.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Groepsproces: 34%punten
- Groepsproduct (verslag + presentatie) :33%punten.
- Individuele bijdrage in de groep (bijdragen van de verschillende delen staan beschreven in de "CGO-trotter"): 33%punten.
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
- In geval van afwezigheid tijdens de projectweken contacteert de student de opleidingscoördinator en kan de stuurgroep beslissen tot het uitvoeren van een vervangopdracht in de 2de zittijd.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Geen herkansing mogelijk.
|