|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
10047 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 2 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
72 |
Totaal studietijd: |
156 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Crols Marina Gutschoven Inge Meyers Caroline Santens Roald Theunen Marjorie Van Cleemput Marjan Van Eyken Els
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In het opleidingsonderdeel “Organische chemie” wordt een antwoord gezocht op de volgende vragen: Hoe ziet een organische molecule eruit? Hoe wordt ze voorgesteld? Welke eigenschappen bezitten deze moleculen en waarom, en welke reacties kunnen optreden?
Zonder deze basiskennis kan een student niet starten met het opleidingsonderdeel “Organische reacties” uit periode 3. Hierbij houden we steeds voor ogen dat datgene wat een student zelf heeft gedaan, dit zowel in de vele oefeningen als in de praktijksessies, beter onthouden wordt.
De nadruk in de praktijksessies wordt gelegd op de basishandelingen nodig tijdens een organische synthese, het opzuiveren en het bepalen van de zuiverheidsgraad.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
- CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH244 bereidt taken systematisch voor
- CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
- CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. bezit een grondige kennis van de voorstellingswijzen & elektronische effecten (isomeren, zuur-base gedrag, aromaticiteit en kanonieken, inductieve effecten) in organische verbindingen. 2. kent de basisreactiemechanismen van de verschillende organische klassen. 3. voert met hulp een eenvoudige synthese en zuivering van een organisch product uitvoeren. 4. verklaart de eigenschappen en specifieke reacties van geconjugeerde alkanen, alkenen (polyenen) en alkynen, alcoholen, carbonzuren en hun derivaten en past ze toe. 5. gebruikt de verschillende notaties voor organische moleculen en zet ze in elkaar om indien één notatie gegeven is. 6. bepaalt op basis van de verschillende parameters de energie van een moleculeen tekent de meest stabiele conformatie van een gegeven molecule. 7. verklaart waarom dat de e-dichtheid in organische moleculen niet overal hetzelfde is. 8. omschrijft de begrippen inductief en mesomeer effect en past deze toe op eenvoudige verbindingen. 9. herkent aromaten, niet aromaten en antiaromaten. 10. schrijft al de resonantievormen van een molecule met delocalisatie op en rangschikt naar bijdrage. 11. verklaart het zuur-base gedrag van moleculen verklaren. 12. onderscheidt de verschillende soorten isomeren van elkaar. 13. geeft op een eenduidige manier de naam aan een organische molecule 14. omschrijft het begrip chiraliteit omschrijven 15. herkent en benoemt optisch aktieve moleculen 16. onderscheidt de soorten optische isomeren (enantiomeren, epimeren, diasterioisomeren) ,definiëert de soorten en onderscheidt ze van elkaar. 17. kent het begrip mesovorm en past het correct toe 18. scheidt een racemisch mengsel 19. benoemt correct de verschillende deeltjes die meedoen aan een organische reactie 20. voorspelt welke soort reactie het meest waarschijnlijk is voor een bepaalde functionele groep. 21. schrijft van elke functionele groep het basisreactiemechanisme op 22. verklaart de lage reactiviteit van alkanen. 23. past de reactiemechanismes van de elektrofiele, nucleofiele en radicalaire additie toe op alkanen, alkenen en alkynen. 24. voorspelt voor de meest gebruikte reagentia welk produkt(en) gevormd wordt na reactie met alkenen (polyenen) en alkynen. 25. omschrijft de belangrijkste reagentia gebruikt voor een oxidatie of een reductiereactie. 26. schrijft een uitgebalanceerde reactie uit via halfreacties en bepaalt de oxidatietrap. 27. voorspelt voor de meest gebruikte reagentia voorspellen welk produkt(en) gevormd wordt na reactie met alcoholen, carbonzuren en hun derivaten. 28. past de verschillende factoren die bepalend zijn in de keuze tussen een substitutie of een eliminatiereactie correct toe op eenvoudige reacties van alcoholen. 29. leidt de orde van de optredende nucleofiele reactie (substitutie of eliminatie) afleiden op basis van het reactieschema. 30. verklaart het verschil in reactiviteit van de carbonzuren en de carbonzuurderivaten tijdens een nucleofiele substitutiereactie. 31. geeft een verklaring voor het voorkomen van reacties waarbij de alfa-positie van het carbonzuur(derivaat) betrokken is. 32. somt de basisreacties die de alcoholen ondergaan op en schrijft telkens het reactiemechanisme uit. 33. voert onder begeleiding een eenvoudige synthese uit. 34. bouwt een eenvoudige opstelling op. 35. voert via destillatie een zuivering uit en controleert op zuiverheid.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Voorstellingswijze organische verbindingen
a) skeletnotatie-structuurnotatie-lewisnotatie-brutoformule b) sawhorse notatie c) newman notatie d) wedge notatie e) fisherprojectie
- Conformaties en energieinhoud (toegepast op alkanen).
- e-spreiding in een organische verbinding
a) inductief effect b) mesomeer effect (delocalisatie, resonantie en aromaticiteit).
- Zuur-base gedrag.
- Isomeren:
a) structuurisomeren b) stereoisomeren: geometrische isomeren: cis/trans – Z/E optische isomeren: R/S wijnsteenzuur- mesovorm.
- Soorten organische reacties
a) reactiviteit b) onderverdeling van de organische reacties radicalair-ionair c) soorten reacties: additiereactie - substitutiereactie - eliminatiereactie.
- De verschillende belangrijke organische reacties typisch voor de aanwezige functionele groepen in vetten worden uitgediept.
a) De reacties van alkanen; alkenen en alkynen. b) De alcoholen. c) De carbonzuren en carbonzuurderivaten. De reactiemechanismen worden besproken en via oefeningen ingeoefend.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus “Organische chemie” – auteur: Inge Gutschoven – Plantijn Hogeschool 2009
- Cursus “Organische chemie praktijk” – auteur: Inge Gutschoven – Plantijn Hogeschool 2009
- Zelfstudie oefeningen + e-campus.
- " Organic Chemistry , 6th edition" - John E. McMurry (ISBN 0-534-42005-2) - Brooks Cole .
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
50
|
lesuren
|
29,24
|
practicum en oefeningen:
|
18
|
lesuren
|
10,53
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
99
|
klokuren
|
57,89
|
Verdere toelichting:
- Hoor- en werkcolleges.
- Practicum en oefeningen.
- zelfstudie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Integratieve toets INT2-1 bevat vragen vanuit het opleidingsonderdeel “Organische chemie"
Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen.
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidings- onderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief
Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.
Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- Permanente evaluatie van de labopdrachten.
- Evaluatie van de invulbladen.
- Controle van de voorbereiding van de practica, met mogelijkheid tot sanctie bij onvoldoende voorbereiding. Studenten die een practicumopdracht niet voorbereid hebben kunnen uitgesloten worden van uitvoering van die opdracht
- multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Integratieve toets INT2-1 bevat vragen vanuit het opleidingsonderdeel “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen.
- multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
Lab:
De toets wordt hernomen, de punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.
|
|
| |
|