ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Wiskundige technieken
  

Component behoort tot O.O.: Gassen en vloeistoffen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 10074
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 1
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 40
Totaal aantal contacturen: 25
Totaal studietijd: 52
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van den Bossche Ingrid


 

KORTE OMSCHRIJVING
Een opfrissing van technieken uit ‘de elementaire algebra en analyse’ die men nodig heeft doorheen de opleiding en in de latere praktijk.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CH230 benoemt de kern van het probleem
    • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      Deze lessenreeks draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen:

      1.       wiskundig redeneren.

      2.       berekeningen correct uitvoeren.

      3.       grafieken opstellen en lezen.

      4.       kritisch omgaan met getallen.

       

      Specifiek voor deze component :

      1.       bouwt eenvoudige wiskundige redeneringen op

      2.       lost willekeurige vergelijkingen van de 1ste en 2de graad en een (2×2)-stelsels op

      3.       zet uitdrukkingen om naar gelijkwaardige vormen

      4.       rekent met exponenten en logaritmen

      5.       werkt met lineaire, kwadratische, hyperbolische, exponentiële en logaritmische functies (voorschrift + grafiek)

      6.       leidt een functie af en gebruikt deze afgeleide functie (raaklijnen, extreme waarden, buigpunten)

      7.       berekent eenvoudige (bepaalde en onbepaalde) integralen (substitutiemethode)

      8.       gebruikt differentialen om veranderingen uit te drukken

      9.       lost eenvoudige differentiaalvergelijkingen (scheiding van de variabelen) op

      10.   lost verdunningsvraagstukken correct op

      11.   gebruikt een rekenmachine op correcte wijze   

      De nadruk ligt volledig op het juist toepassen van de wiskunde en niet op theoretische afleidingen.

       

      LEERINHOUDEN
      • overzicht van de basisbewerkingen
      • rekenregels (rekenen met machten, rekenen met breuken, rekenen met logaritmen, rekenen met breuken, evenredigheden en regel van drie)
      • gelijkwaardige uitdrukkingen
      • vergelijkingen van de 1ste graad
      • vergelijkingen van de 2de graad
      • vergelijkingen met rationale uitdrukkingen
      • stelsels van vergelijkingen ( 2×2-stelsels, 3×3 stelsels )
      • functies (grafische voorstelling, coördinaten,  rechthoekige en willekeurige driehoek, functies van de eerste graad (rechte), functies van de tweede graad, hyperbolische functies (asymptoten), exponentiële en logaritmische functies
      • lineariseren, logaritmische schaalverdeling
      • afleiden:
        afgeleide van een functie (definitie, rekenregels, kettingregel)
        afgeleide en de grafiek van een functie (raaklijnen, extreme waarden en buigpunten)
        numeriek afleiden (opstellen van een differentietabel)
      • integreren:
        onbepaalde integraal, substitutiemethode, bepaalde integraal, eenvoudige oppervlakken
      • differentiëren:
        uitdrukken van kleine veranderingen met een differentiaal
      • oplossen van een differentiaalvergelijking (methode scheiding der variabelen)
      • verdunningsvraagstukken - eenvoudige en complexe verdunningen

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursus ‘wiskunde 1 CH’ – auteur: Veerle Van Vlaslaer , aangepast door Ingrid Van den Bossche - Plantijn Hogeschool 2009.
      • Een rekenmachine: tijdens de colleges wordt een bepaald type (Casio-College) als referentietoestel gebruikt (aanschaf is echter niet verplicht).
      • Extra materiaal aangereikt via EDU-map op e-campus
      • e-learning oefenpakketten op e-campus 

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      24

       lesuren

        42,11

      practicum en oefeningen:

      0

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      32

       klokuren

        56,14

      Verdere toelichting:
      • Hoorcolleges met hoofdzakelijk oefeningen .
      • Ieder hoofdstuk van de nota's bevat een heleboel oefeningen. Na ieder hoorcollege werkt de student de oefeningen van het behandelde onderwerp verder af. Eventuele vragen kunnen het volgende HO voorgelegd worden aan de lector

       


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Integratieve toets INT1-2, waarbij de aangeleerde kennis getoetst wordt aan de hand van concrete oefeningen, zoals deze in de cursus. Daar waar mogelijk geïntegreerd in vragen over de andere componenten van het opleidingsonderdeel.
      • De competentie 'wiskundig redeneren' wordt bovendien integratief getoetst en beoordeeld doorheen de volledige opleiding: aandacht voor de wiskunde toegepast in alle vakdisciplines.
      • Gebruik van een rekentoestel is bij deze toets toegelaten.
      • Totaal, eindbeoordeling
        • De integratieve toets wordt verbeterd door de hele lectorengroep van het opleidingsonderdeel.
        • De lectoren kennen een deel van de punten toe evenredig met het aantal sbu's. De totale beoordeling kan echter aangepast worden op basis van volgende criteria:
          • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
          • afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
          • niet uitvoeren van individuele taken
          • niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

        Berekening van het cijfer  voor het opleidingsonderdeel

         

        - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

        - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

           - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

           - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

           - niet uitvoeren van individuele taken

           - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


      tijd voor examinering
      uren
      1

      %
       
       01,75

      Tweede examenperiode
      Integratieve toets INT1-2.Idem als in eerste periode