ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Chemie - 1CH - Onderdelen - PH en kleur
  

Component behoort tot O.O.: Chemie van oplossingen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 10086
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 3
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 73
Totaal aantal contacturen: 52
Totaal studietijd: 94,9
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Caethoven Goele
Dhont Karin
Janssens Carla
Meyers Caroline
Ollevier Jeroen
Reyniers Kathy
Theunen Marjorie
Van Cleemput Marjan
Van Eyken Els
Verbeke Patrick


 

KORTE OMSCHRIJVING

De kleur van een oplossing kan gebruikt worden om de concentratie van een component in de oplossing te bepalen. Deze kleurmetingen gebeuren met colorimeters of spectrofotometers

De kleur van een product of van een oplossing is ook vaak afhankelijk van de zuurtegraad of pH. In de onderwijseenheid “pH en kleur” wordt de pH van zuren, basen, zouten en buffers besproken en berekend. Het vertrekpunt van al deze pH-berekeningen, sluit naadloos aan op de leerinhoud van het opleidingsonderdeel “Thermodynamica en Chemisch evenwicht” uit periode 2.

Het verloop van de pH bij zuur-base titraties wordt gevolgd door het meten van de potentiaal met een geschikte elektrode (potentiometrische bepaling).

Ook het juiste gebruik en de werking van kleurindicatoren wordt op deze manier belicht.

 

 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
    • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
    • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
    • CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
    • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      1. Beheerst grondig de kwalitatieve en kwantitatieve eigenschappen van zuren, basen, zouten en mengsels hiervan (met accent op de bufferoplossingen).
      2. Berekent  en bereidt verdunningsreeksen.
      3. Voert eenvoudige spectrofotometrische metingen (bepaling onbekende concentratie via ijklijn).
      4. Voert potentiometrische metingen uit met een gecombineerde glas-elektrode.
      LEERINHOUDEN
      • Theorie van Arrhenius, Bronsted-Lowry en Lewis.
      • Ligging van het evenwicht in een neutralisatiereactie (Ka en Kb).
      • pH-berekeningen van waterige oplossingen van zuren, basen, zouten en buffers.
      • Invloed van pH op Ks
      • Titratiecurves.
      • Zuur-base-indicatoren.
      • Potentiometrie.
      • Colorimetrie.

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursus “pH en kleur” Carla Janssens - Plantijn Hogeschool 2010-2011
      • Lab-benodigdheden idem als in periode 1 & 2
      • Eenvoudig rekenmachine
      • Periodiek Systeem

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      30

       lesuren

        27,52

      practicum en oefeningen:

      20

       lesuren

        18,35

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      57

       klokuren

        52,29

      Verdere toelichting:
      • De specifieke doelstellingen van de volgende opleidingsonderdelen moeten gekend zijn :
      • "Van atoom tot reagerende molekulen" (periode 1).
      • "Thermodynamica & Chemisch Evenwicht"  (periode 2).

         


      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      •  INT 3-2 : Schriftelijke examen met kennis-, inzicht- en toepassingsvragen en dit mogelijk met stellingvragen, meerkeuzevragen en open vragen.
      • De permanente beoordeling van de praktijkopdrachten, de beoordeling van het labjournaal en de quotering op de verslagen (colorimetrie en potentiometrie) worden verrekend in het eindresultaat van INT 3-2. Bij de controle van de labvoorbereidingen bestaat als sanctie bij onvoldoende voorbereiding het uitsluiten van de student voor deze labopdracht met "0" als kwotatie.
      • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

          - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

        - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

           - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

           - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

           - niet uitvoeren van individuele taken

           - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

      • Afwezigheden:
        Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief
         
        Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
        Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.



      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       01,83

      Tweede examenperiode

      INT3-2 kan hernomen worden.
      Lab: De punten van de permanente evaluatie worden overgedragen