1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Zelfstudiepakket naamgeving |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Veilig werken |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
10360 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
25 |
Totaal aantal contacturen: |
3 |
Totaal studietijd: |
19,5 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Om chemicaliën te herkennen, te identificeren en veilig te kunnen werken in een laboomgeving is o.a. kennis van de naamgeving noodzakelijk. Zowel de anorganische als de organische naamgeving (volgens IUPAC) worden via het “Zelfstudiepakket naamgeving”aangeboden. We bieden deze leerstof zo aan om zelfstudie te stimuleren. Het zelfstudiepakket wordt, in het kader van e-learning, ondersteund met digitale oefensessies.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH241 splitst een grote opdracht zelfstandig in stapsgewijze deeltaken op voor de uitvoering
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1.kent de taal van de chemie gebruiken. 2. schrijft de verschillende voorstellingswijzen van organische moleculen nl. Lewisvoorstelling en skeletnotatie schrijven 3. herkent en benoemt de verschillende klassen van organische moleculen volgens IUPAC 4. leidt uit de molecuulformule van anorganische & organische verbindingen de systematische naam af 5. leidt uit de systematische naam de molecuulformule af 6. herkent triviale namen van sommige belangrijke anorganische & organische verbindingen en zet ze om in de molecuulformule
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Naamgeving anorganische verbindingen :
zuren ; basen ; zouten ; komplexen ; oxiden ; ionen.
- Naamgeving van de belangrijkste organische klassen van verbindingen volgens IUPAC (geen complexe moleculen bestaande uit meer dan drie functionele groepen of zuur en zuurafgeleiden ingeplant op een ring).
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Zelfstudiepakket : "anorganische naamgeving".
- Zelfstudiepakket : "organische naamgeving ".
- Oefeningen op intranet/internet.
- Tussentijdse toets over de delen anorganische en organische naamgeving.
Indien de student geslaagd is voor deze toets is hij niet meer verplicht om het deel naamgeving af te leggen tijdens de integratieve toets INT1-3 (zowel voor organische als anorganische en worden deze punten overgenomen.) . Behaald de student een tekort op de tussentijdse toets dan krijgt hij een herkansing tijdens de integratieve toets INT1-3
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
2
|
lesuren
|
13,33
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
12
|
klokuren
|
80,00
|
Verdere toelichting:
zelfstudie.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Tussentijdse toets over de delen anorganische en organische naamgeving. Indien de student geslaagd is voor deze toets is hij niet meer verplicht om het deel naamgeving af te leggen tijdens de integratieve toets INT1-3 (zowel voor organische als anorganische worden deze punten overgenomen.) . Behaald de student een tekort op de tussentijdse toets dan krijgt hij een herkansing tijdens de integratieve toets INT1-3. INT1-3. Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel: Dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten Het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties Afwezigheden: Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT1-3. Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen
|
|
| |
|