ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Project: water: zuiver?
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 10362
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 1
Aantal studiepunten: 3
Wegingscoëfficient: 3
Totaal aantal contacturen: 4
Totaal studietijd: 78
Deeltijds programma: deel 2
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Van Eyken Els


 

KORTE OMSCHRIJVING

Water is een levensnoodzakelijk product. Ondanks het feit dat 70 % van de aarde met water is bedekt, is de beschikbaarheid van ‘zuiver water’ niet oneindig. Het zuiveren van oppervlaktewater wordt steeds duurder door de steeds ingewikkelder zuiveringsprocédés en de groeiende vraag aan drinkbaar water. Een aantal parameters, fysische en chemische, kunnen bepaald worden om de waterkwaliteit te controleren.

Voor het project“Water: zuiver?” krijgen de projectgroepen de opdracht om analyses op waterstalen uit te voeren.In PIME (Provinciaal Instituut voor Milieu Educatie) is een minizuiveringssysteem voor het afvalwater van de conciërgewoning opgesteld. Er wordt aan de projectgroepen gevraagd om, na staalnames, analyses op het vervuilde en gezuiverde water uit te voeren. Sneltesten worden ter plaatse uitgevoerd, terwijl nauwkeuriger analysetechnieken in het lab op school gebruikt worden. De studenten stellen daarbij zelf een schema op van de analyses die ze willen uitvoeren en verwerken de verkregen experimentele data. Alle groepen presenteren hun resultaten mondeling op het einde van de projectweek. De nadruk van dit project ligt niet alleen op het correct vergaren en weergeven van experimentele resultaten maar ook op teamwerk, vergaderen, zelfstandig werken, plannen, presentatie van het project en maken van verslagen.


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CH230 benoemt de kern van het probleem
    • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
    • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
    • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
    • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

      Na het beëindigen van het project:

      De student:

          • Zoekt nuttige en wetenschappelijk correcte informatie met betrekking tot het project, door gebruik te maken van een gerichte lijst met internetsites en literatuur
          • Begrijpt en voert een nieuwe receptuur, gebaseerd op al aangeleerde technieken uit
          • Leest en voert de gedetailleerde receptuur van een nieuwe analysetechniek uit
          • bereidt een uit te voeren analyse voor in het praktijkjournaal: R/S zinnen, materiaal, toestellen, hoeveelheden, tijdsplanning, …
          • respecteert de veiligheidsvoorschriften
          • Berekent concentraties, in de gewenste eenheden, uit de bekomen analyseresultaten
          • Toetst resultaten aan de opgelegde norm of de te verwachten waarden
          • Schrijft een wetenschappelijk verslag.
          • Geeft een mondelinge presentatie

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
      • veilig werken
      • gassen en vloeistoffen
      • van atoom tot reagerende molecule

      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN
      1. Staalname in PIME: onzuiver en gezuiverd water
      2. Correcte stockage van de waterstalen
      3. Zelfstandig uitvoeren van een aantal sneltesten in PIME
      4. Zelfstandig opzoeken van recepturen voor kwantitatieve analyses: titraties, pH meting, geleidbaarheid
      5. Zelfstandig uitvoeren van de kwantitatieve analyses
      6. Berekenen van de concentraties
      7. Interpreteren van de resultaten
      8. Schrijven van een wetenschappelijk verslag
      9. Mondeling presenteren van het project

      STUDIEMATERIAAL
      1. internet
      2. bibliotheek
      3. labmateriaal en glaswerk
      4. onderdeel "conductiviteit" onder fysica in het e-learning platform

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      2

       lesuren

        02,50

      practicum en oefeningen:

       lesuren

        00,00

      vormen van groepsleren:

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      76

       klokuren

        95,00

      Verdere toelichting:
      • hoorcollege : voorstelling van het project.
      • zelfstandig werk : Analyses op PIME met 'waterkoffer'.
      • zelfstandig werk : analyses uitgevoerd in lab op school.
      • Er principe kan slechts deelgenomen worden aan het project indien alle praktijkoefeningen gedurende periode 1 uitgevoerd zijn.
      • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode

      Evaluatie

      1) Interactieve toets project, individueel (25%)

      2) Groepsproduct (25%)

          • presentatie project (verslag + mondeling)
          • verslag van de testen uitgevoerd in PIME
          • verslag analyses uitgevoerd op school

               3) Groepsproces (25%)

               4) Individuele bijdrage in de groep (25%)

      Wanneer er op twee onderdelen een onvoldoende wordt behaald kan de student niet geslaagd zijn voor het project.

      In geval van afwezigheid tijdens de projectweken contacteert de student de opleidingscoördinator en kan de stuurgroep beslissen tot het uitvoeren van een vervangopdracht in de 2de zittijd .


      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       02,50

      Tweede examenperiode

      Enkel de individuele schriftelijke toets kan hernomen worden, de andere scores blijven behouden.

      In geval van afwezigheid tijdens de projectweken contacteert de student de opleidingscoördinator en kan de stuurgroep beslissen tot het uitvoeren van een vervangopdracht in de 2de zittijd .