|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
10396 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 1-2-3 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
5 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Bossche Ingrid
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Gezien de enorme verschillen in voorkennis van ICT-vaardigheden wordt er gewerkt met onder begeleiding gestuurde zelfstudie. Je vindt in de EDU-mappen op e-campus oefeningen en een agenda (datum+ inhoud) van oefensessies. De oefeningen zorgen ervoor dat je systematisch je ICT-vaardigheden opbouwt. Indien je er niet in slaagt deze oefeningen te maken of indien je meer uitleg wenst over een item dat moet beheerst worden om de oefeningen te kunnen maken kan je terecht in de op regelmatige basis georganiseerde oefensessies waarvan je de agenda dus op e-campus terugvindt. Aan het einde van periode 3 dien je de opgegeven ICT-vaardigheden te bezitten. Deze oefen je trouwens ook in bij andere opleidingsonderdelen waar ook computeropdrachten worden gegeven.Met een definitieve toets die je uiterlijke op het einde van de derde periode aflegt bewijs je dat je de opgegeven ICT-vaardigheden bezit.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- werkt vlot in een Windowsomgeving
- maakt gebruik van internet: e-mail, zoekmachines, e-campus en het leerplatform Blackboard
- werkt vlot met een rekenblad (Excel)
- werkt vlot met een tekstverwerker (Word)
- werkt vlot met een presentatieprogramma (Powerpoint)
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
geen
|
Andere begincompetenties
|
geen
|
LEERINHOUDEN
|
-
werken in een Windowsomgeving:
-
computer starten en afsluiten
-
programma’s starten en afsluiten
-
bestanden openen en opslaan
-
gebruik knoppenbalken (iconen)
-
gebruik linker- en rechtermuis toets (snelmenu’s)
-
gebruik van ‘Help’ in alle programma’s
-
gegevens tussen verschillende programma’s uitwisselen
-
kopiëren of knippen en plakken
-
bestanden beheren, structuur brengen op schijfruimte, verwijderen van
bestanden (verkenner)
-
gebruik maken van het int
ernet:
-
gebruik van e-mail (o.a. bijlagen)
-
vlot gebruik maken van e-campus en het elektronisch leerplatform Blackboard
-
gericht zoeken naar relevante informatie
-
gevonden informatie niet alleen afdrukken maar ook bvb. kopiëren van figuren uit webbrowser n
aar een eigen bestand
-
werken met Excel 2007:
-
basishandelingen in een spreadsheet zoals intikken van gegevens (verschil getal – woord) in de werkbladcellen, intikken van formules, opmaak blad, celeigenschappen, kopiëren van formules (relatieve & absolute celadressen), een volledig rekenblad ontwerpen en opbouwen
-
werken met verschillende werkbladen binnen één bestand
-
overzicht van het menu en de knoppenbalk
-
bestanden opnenen en oplslaan
-
tabellen en grafieken afdrukken
-
functies: gebruik van eenvoudige wiskundige en statistische functies
-
grafieken: presentatiegrafieken (histogram en lijndiagram) en spreidingsdiagram (met trendlijn) + opmaak van deze grafieken (aanpassen schaalverdeling, logaritmische schaal, invoeren titels, aanpassen legende, opmaak trendlijn, grafiek in werkblad of als apart blad…)
-
gegevens sorteren (rangschikken)
-
werken met Word 2007:
-
basishandelingen in een tekstverwerker zoals intikken van een tekst, opmaak van een tekst (alinea’s, lettertype, uitlijnen tekst, randen en arcering, opsommingstekens, spellingscontrole)
-
pagina-instellingen zoals kop- en voetteksten, staand of liggend, inspringen alinea’s,…, a
utomatische opmaak
-
kopiëren of knippen en plakken van stukken tekst
-
overzicht van het menu en de knoppenbalk
-
bestanden opslaan en openen
-
teksten afdrukken (o.a. afdrukvoorbeeld)
-
tabellen en grafieken invoegen of kopiëren uit Excel
-
Griekse letters en andere symbolen invoegen
-
tabellen in Word zelf maken
-
invoegen van formules (Microsoft vergelijking)
-
werken met PowerPoint 2007:
-
basishandelingen zoals indeling en opmaak dia, intikken gegevens (met invoegen symbolen en formules), invoegen tabellen – tekst – formules - grafieken uit andere programma’s,…
-
dia instellingen zoals kop-en voetteksten, staand of liggend
-
opmaak dia naar projectie toe (keuze achtergrond, aangepaste animatie,…), gebruik van automatische opmaak
-
overzicht van het menu en de knoppenbalk
-
bestanden opslaan en openen
-
presentaties projecteren (gebruik projector)
-
presentaties afdrukken
|
STUDIEMATERIAAL
|
- agenda contactmomenten, lesmateriaal en oefeningen in EDU-map op e-campus
- extra hulpmiddelen :
- zelfstudiepakketten en links naar o.a. Microsoft Interactive Training, handleiding gebruik PowerPoint.
- allerlei boeken uit bib of boekhandel over gebruik Windows, Word 2007, Excel 2007, PowerPoint 2007
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
2
|
lesuren
|
01,87
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
102
|
klokuren
|
95,33
|
Verdere toelichting:
-
Gezien de enorme verschillen in voorkennis van ICT-vaardigheden wordt er gewerkt met onder begeleiding gestuurde zelfstudie.
-
De student vindt op e-campus oefeningen en een agenda (datum+ inhoud) van oefensessies. De oefeningen zorgen ervoor dat je systematisch je ICT-vaardigheden opbouwt.
-
Indien je er niet in slaagt deze oefeningen te maken of indien je meer uitleg wenst over een item dat moet beheerst worden om de oefeningen te kunnen maken kan je terecht in de op regelmatige basis georganiseerde oefensessies (agenda op e-campus).
-
Contact via email of e-campus (doorzenden van gevraagde oefeningen + feedback)
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Definitieve toets waarbij de student opdrachten moet uitvoeren in Word, Powerpoint en Excel gelijkaardig aan de opgegeven opdrachten tijdens het jaar. De student mag geen nota’s gebruiken maar wel de desbetreffende helpfuncties voorzien in de software. Deze toets moet uiterlijk op het einde van de derde periode afgelegd worden. In overleg met de lector kunnen bepaalde onderdelen na periode één of twee afgelegd worden.
- Fouten tegen elementaire kennis kunnen zwaar doorwegen in de beoordeling.
- Tijdens andere onderwijsactiviteiten (praktijksessies, opdrachten, projecten…) zal het goed gebruik van ICT mee de evaluatie voor dat onderdeel bepalen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Definitieve toets waarbij de student opdrachten moet uitvoeren in Word, Powerpoint en Excel gelijkaardig aan de opgegeven opdrachten tijdens het jaar. De student mag geen nota’s gebruiken maar wel de desbetreffende helpfuncties voorzien in de software. Deze toets moet uiterlijk op het einde van de derde periode afgelegd worden. In overleg met de lector kunnen bepaalde onderdelen na periode één of twee afgelegd worden.
- Fouten tegen elementaire kennis kunnen zwaar doorwegen in de beoordeling.
|
|
| |
|