1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Elektromagnetische verschijnselen |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
10416 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kernondersteunend |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
1 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 3 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
46 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Nachtegaele Hubert
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In dit opleidingsonderdeel worden begrippen uit de elektriciteitsleer en begrippen omtrent elektro-magnetische straling behandeld. De nadruk wordt gelegd op die begrippen die belang hebben voor de (toegepaste) chemie. Daarom ...
- worden de begrippen uit de elektriciteitsleer niet behandeld zuiver vanuit de elektriciteit, maar wordt dit aangebracht vanuit de elektrochemie. Daarmee is deze cursus meteen ook een inleiding in de elektrochemie.
- wordt elektro-magnetische straling vooral behandeld in het kader van interactie tussen licht en materie, als een fysico-chemische inleiding op de spectroscopische analysemethoden die in latere opleidingsonderdelen behandeld worden.
Vier practica-opdrachten zijn gericht op elementaire begrippen en vaardigheden uit de elektriciteitsleer. Drie practica-opdrachten zijn gericht op elementaire optica en eenvoudige toepassingen ervan.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH240 zorgt dat anderen gemakkelijk hun weg vinden op hun werkomgeving en in hun labjournaal
- CH244 bereidt taken systematisch voor
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- gebruikt correct de terminologie uit de geometrische en fysische optica
- begrijpt licht-verschijnselen of vanuit het deeltjeskarakter of vanuit het golfkarakter
- voert metingen met een refractometer of een polarimeter steeds correct uit
- gaat efficiënt om met een eenvoudige interface tussen PC en meetapparatuur
- maakt gebruik van de Excel–procedures LIJNSCH en OPLOSSER voor het fitten van een gegeven functie aan uitgevoerde metingen
- verwart de verschillende elektrische grootheden niet meer met elkaar
- vermeldt elektrische grootheden met hun juiste naam
- gebruikt een multimeter correct en veilig voor het meten van stroomsterkte, spanning, en weerstand
- vertaalt een eenvoudig elektronisch schema correct van papier naar een concrete opbouw op een plug-in board
- berekent correct de reductiespanning voor een redox-evenwichtsreactie uit beschikbare thermodynamische gegevens
- voorspelt de pH-afhankelijkheid van redox-reacties correct met behulp van de elektrochemie van de betreffende reactie
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
Practica:
- praktische definities voor de elementaire elektrische grootheden en correct gebruik van de erbij horende terminologie.
- meten van elementaire elektrische grootheden.
- opbouw van een elektrische kring en van een eenvoudige elektronische schakeling.
- elektrisch vermogen in een gelijkstroom en wisselstroomkring.
- Zonnecellen.
- Peltier–element.
- polarimeter (inversie van suiker opmeten)
- refractometer (suikerconcentratie bepalen)
- Elementaire geometrische en fysische optica
Hoorcolleges "elektrochemie":
- Reductiepotentialen, wet van Nernst
- Elektrolyse
- Galvanische werking
- Brandstofcellen
- Toepassing van reductiepotentialen bij bespreking van het verloop van evenwichtsreacties.
Hoorcolleges "licht en materie":
- elementaire fysische optica:
- licht als golfverschijnsel
- foto-elektrisch effect
- duaal karakter van materie:
- kwantisatie van fysische grootheden
- interactie tussen licht & materie:
- inleiding “emissie- en absorptiespectra van atomen, moleculen en vaste stoffen”
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus “Licht en materie” – auteur: Hubert Nachtegaele – Plantijn Hogeschool 2010
- Cursus “Elektrochemie” – auteur: Hubert Nachtegaele – Plantijn Hogeschool 2010
- Handleiding “Noteren en verslaggeving tijdens practica” – auteur: H. Nachtegaele – Plantijn Hogeschool 2010
- Brochure “Veiligheid en kwaliteit”
- E-learning-oefeningen ( http://srv755/COO op e–campus)
- EDU-mappen op e-campus waarop alle documenten te vinden zijn (PR-opdrachten, oefeningen, extra illustraties, presentaties, …).
- Uitgeschreven lab-opdrachten die door de studenten buiten het lab voorbereid moeten worden:
- 3-1: Temperatuur meten via elektr(on)ische (om)weg
- 3-2: Wisselstroom, generatoren, motoren
- 3-3: Karakteristieken van een zonnecel
- 3-4: Elementaire elektronica
- 3-5: refractometer (brekingsindex i.f.v. volumefractie voor water-ethanol)
- 3-6: polarimeter (inversie van sucrose)
- 3-7: geometrische en fysische optica
Opdrachten 3-1 tot 3-7 komen in een rotatiesysteem. De studenten krijgen 2 weken voor het begin van de periode de planning daarvan (wie welke week welke opdracht moet uitvoeren). De teksten voor deze opdrachten zijn beschikbaar via e-campus.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
12,17
|
practicum en oefeningen:
|
28
|
lesuren
|
24,35
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
69
|
klokuren
|
60,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
a) Permanente evaluatie tijdens de practica (10% tot 20% van de punten) :- Permanente evaluatie van lab-opdrachten
- Controle van de voorbereiding van de practica. Mogelijkheid tot sanctie bij onvoldoende voorbereiding: Studenten die een opdracht niet voorbereid hebben kunnen uitgesloten worden van uitvoering van die opdracht.
- Controle op het correct gebruik van het labschrift
- Controle op het gebruik van het zelfstudiemateriaal (i.h.b. de e-learning–oefeningen)
- Afwezigheden:
- Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief
- Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.
- Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
b) Integratieve toets
- Deze integratieve toets behandelt in gelijke mate (elk 40% tot 60 % van de punten) ...
- de tijdens de hoorcolleges behandelde leerstof en oefeningen
- de tijdens de practica te verwerven kennis en vaardigheden
- Oefeningen en vaardigheden die eveneens aan bod komen in de e-learning oefeningen krijgen extra aandacht in de integratieve toets.
- Op de integratieve toets moet gewerkt kunnen worden met alle formules die tijdens dit opleidingsonderdeel aan bod gekomen zijn, ook als die geen basiskennis zijn voor de hierop aansluitende opleidingsonderdelen.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De punten van de permanente evaluatie worden overgedragen. De integratieve toets wordt hernomen.
|
|
| |
|