ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

1 Chemie - 1CH - Onderdelen - Elektromagnetische verschijnselen
  

O.O. heeft componenten: Neen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 10416
Academiejaar: 2010-2011
Type: kernondersteunend
Niveau: inleidend
Programmajaar: 1
Periode binnen het modeltraject: Periode 3
Aantal studiepunten: 4
Wegingscoëfficient: 4
Totaal aantal contacturen: 46
Totaal studietijd: 104
Deeltijds programma: deel 1
Examencontract: niet mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Nachtegaele Hubert


 

KORTE OMSCHRIJVING
In dit opleidingsonderdeel worden begrippen uit de elektriciteitsleer en begrippen omtrent elektro-magnetische straling behandeld. De nadruk wordt gelegd op die begrippen die belang hebben voor de (toegepaste) chemie.
Daarom ...
  • worden de begrippen uit de elektriciteitsleer niet behandeld zuiver vanuit de elektriciteit, maar wordt dit aangebracht vanuit de elektrochemie. Daarmee is deze cursus meteen ook een inleiding in de elektrochemie.
  • wordt elektro-magnetische straling vooral behandeld in het kader van interactie tussen licht en materie, als een fysico-chemische inleiding op de spectroscopische analysemethoden die in latere opleidingsonderdelen behandeld worden.
Vier practica-opdrachten zijn gericht op elementaire begrippen en vaardigheden uit de elektriciteitsleer.
Drie practica-opdrachten zijn gericht op elementaire optica en eenvoudige toepassingen ervan.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
    • CH240 zorgt dat anderen gemakkelijk hun weg vinden op hun werkomgeving en in hun labjournaal
    • CH244 bereidt taken systematisch voor
    • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
    • CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      • gebruikt correct de terminologie uit de geometrische en fysische optica
      • begrijpt licht-verschijnselen of vanuit het deeltjeskarakter of vanuit het golfkarakter
      • voert metingen met een refractometer of een polarimeter steeds correct uit
      • gaat efficiënt om met een eenvoudige interface tussen PC en meetapparatuur
      • maakt gebruik van de Excel–procedures LIJNSCH en OPLOSSER voor het fitten van een gegeven functie aan uitgevoerde metingen
      • verwart de verschillende elektrische grootheden niet meer met elkaar
      • vermeldt elektrische grootheden met hun juiste naam
      • gebruikt een multimeter correct en veilig voor het meten van stroomsterkte, spanning, en weerstand
      • vertaalt een eenvoudig elektronisch schema correct van papier naar een concrete opbouw op een plug-in board
      • berekent correct de reductiespanning voor een redox-evenwichtsreactie uit beschikbare thermodynamische gegevens
      • voorspelt de pH-afhankelijkheid van redox-reacties correct met behulp van de elektrochemie van de betreffende reactie

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties

      LEERINHOUDEN
      Practica:
      • praktische definities voor de elementaire elektrische grootheden en correct gebruik van de erbij horende terminologie.
      • meten van elementaire elektrische grootheden.
      • opbouw van een elektrische kring en van een eenvoudige elektronische schakeling.
      • elektrisch vermogen in een gelijkstroom en wisselstroomkring.
      • Zonnecellen.
      • Peltier–element.
      • polarimeter (inversie van suiker opmeten)
      • refractometer (suikerconcentratie bepalen)
      • Elementaire geometrische en fysische optica
      Hoorcolleges "elektrochemie":
      • Reductiepotentialen, wet van Nernst
      • Elektrolyse
      • Galvanische werking
      • Brandstofcellen
      • Toepassing van reductiepotentialen bij bespreking van het verloop van evenwichtsreacties.
      Hoorcolleges "licht en materie":
      • elementaire fysische optica:
        • licht als golfverschijnsel
        • foto-elektrisch effect
      • duaal karakter van materie:
        • kwantisatie van fysische grootheden
      • interactie tussen licht & materie:
        • inleiding “emissie- en absorptiespectra van atomen, moleculen en vaste stoffen”

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursus “Licht en materie” – auteur: Hubert Nachtegaele – Plantijn Hogeschool 2010
      • Cursus “Elektrochemie” – auteur: Hubert Nachtegaele – Plantijn Hogeschool 2010
      • Handleiding “Noteren en verslaggeving tijdens practica” – auteur: H. Nachtegaele – Plantijn Hogeschool 2010
      • Brochure “Veiligheid en kwaliteit”
      • E-learning-oefeningen ( http://srv755/COO op e–campus)
      • EDU-mappen op e-campus waarop alle documenten te vinden zijn (PR-opdrachten, oefeningen, extra illustraties, presentaties, …).
      • Uitgeschreven lab-opdrachten die door de studenten buiten het lab voorbereid moeten worden:
        • 3-1: Temperatuur meten via elektr(on)ische (om)weg
        • 3-2: Wisselstroom, generatoren, motoren
        • 3-3: Karakteristieken van een zonnecel
        • 3-4: Elementaire elektronica
        • 3-5: refractometer (brekingsindex i.f.v. volumefractie voor water-ethanol)
        • 3-6: polarimeter (inversie van sucrose)
        • 3-7: geometrische en fysische optica
      Opdrachten 3-1 tot 3-7 komen in een rotatiesysteem. De studenten krijgen 2 weken voor het begin van de periode de planning daarvan (wie welke week welke opdracht moet uitvoeren). De teksten voor deze opdrachten zijn beschikbaar via e-campus.

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      14

       lesuren

        12,17

      practicum en oefeningen:

      28

       lesuren

        24,35

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      69

       klokuren

        60,00

      Verdere toelichting:

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      a) Permanente evaluatie tijdens de practica (10% tot 20% van de punten) :
      • Permanente evaluatie van lab-opdrachten
      • Controle van de voorbereiding van de practica. Mogelijkheid tot sanctie bij onvoldoende voorbereiding: Studenten die een opdracht niet voorbereid hebben kunnen uitgesloten worden van uitvoering van die opdracht.
      • Controle op het correct gebruik van het labschrift
      • Controle op het gebruik van het zelfstudiemateriaal (i.h.b. de e-learning–oefeningen)
      • Afwezigheden:
        • Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief
        • Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
        • Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

      b) Integratieve toets
      • Deze integratieve toets behandelt in gelijke mate (elk 40% tot 60 % van de punten) ...
        • de tijdens de hoorcolleges behandelde leerstof en oefeningen
        • de tijdens de practica te verwerven kennis en vaardigheden
      • Oefeningen en vaardigheden die eveneens aan bod komen in de e-learning oefeningen krijgen extra aandacht in de integratieve toets.
      • Op de integratieve toets moet gewerkt kunnen worden met alle formules die tijdens dit opleidingsonderdeel aan bod gekomen zijn, ook als die geen basiskennis zijn voor de hierop aansluitende opleidingsonderdelen.

      tijd voor examinering
      uren
      4

      %
       
       03,48

      Tweede examenperiode
      De punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.
      De integratieve toets wordt hernomen.