ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Staalvoorbereiding en analyse
  

Component behoort tot O.O.: Van monster tot te meten oplossing
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 20018
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 49
Totaal aantal contacturen: 44
Totaal studietijd: 89,18
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Dhont Karin
Reyniers Kathy


 

KORTE OMSCHRIJVING

In de onderwijseenheid “Staalvoorbereiding en analyses” komen aspecten zoals representatieve staalnames, homogene monsters, ontsluiting, onteiwitten en ontvetten van voedingsmiddelen, en verdunning van het staal aan bod.
De toegepaste analysetechnieken zijn gravimetrie en volumetrie
De neerslagstitraties en gravimetrie worden in hoorcolleges theoretisch benaderd. Er wordt geleerd een titratiecurve te berekenen en de invloed van zijreacties, verdunning en oplosbaarheid op het verloop van de titratiecurve en de ligging van het equivalentiepunt na te gaan.
Tijdens de werkcolleges leert de student berekeningen maken uitgaande van de resultaten uit fictieve analyses. Het uitschrijven van reacties, het opstellen van stelsels en het omrekenen van de bepaling naar de uitdrukkingsvorm zijn hier belangrijk.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH117 verwittigt bij afwezigheid
  • CH118 respecteert deadlines/afspraken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
  • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
  • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
  • CH255 schriftelijk: gebruikt korte zinnen en directe taal
  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    1. voert analyses uit met analysemethoden gezien in de theorie (gravimetrie en neerslagstitraties)

    2. voert een correcte staalname uit

    3. bereidt een staal correct voor

    4. schrijft een praktijkjournaal volgens de voorschriften, plant efficiënt en maakt een realistische tijdsindeling voor het uitvoeren van de proeven

    5. bereidt nauwkeurig oplossingen en werkt analytisch

    6. zet de bekomen meetresultaten om naar de vereiste concentraties in het monster

    7. verwerkt de resultaten in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag zoals voorgeschreven

    8. neerslagtitraties/argentometrie: de student berekent titratiecurven; schat de invloed van de verdunning en de grootte van Ks op de titratiecurve, de ligging van het EP en de grootte van de sprong correct in

    9. berekent concentraties ahv resultaten uit een neerslagstitratie of een gravimetrische bepaling (vraagstukken)

    LEERINHOUDEN
    • Gravimetrie ; homogene precipitatie.
    • Neerslagstitraties volgens Mohr , Fajans en Volhard
    • Neerslagstitratiecurven.
    • Soxhlet extractie.
    • Gasvolumetrische bepaling .
    • Analyse van melk.



    STUDIEMATERIAAL
    • Uitgewerkte recepturen van de proeven.
    • Digitale buretten.
    • Aangepast glaswerk en labomateriaal   .
    • Praktijknota’s “Van monster tot te meten oplossing” - auteur: K.Dhont - Plantijn Hogeschool  2009.

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    14

     lesuren

      17,72

    practicum en oefeningen:

    28

     lesuren

      35,44

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    35

     klokuren

      44,30

    Verdere toelichting:
    • Hoorcolleges .
    • Vraagstukkensessies waarbij in groepjes van 4 gewerkt wordt .
    • Opdrachtjes in de cursus om zichzelf te toetsen op kennis en inzicht van de theorie.
    • Laboratoriumproeven uitgevoerd per twee.

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

      - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

      - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

      - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen- niet uitvoeren van individuele taken

    - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

    • Afwezigheden:

      Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief

      Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.

      Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

    • Permanente evaluatie van het labwerk.
    • Verslagen en labtoetsen 
    • INT4-2 bevat kennis- en inzichtsvragen over de theorie, vraagstukken en labsessies.
    • Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren

     


    tijd voor examinering
    uren
    2

    %
     
     02,53

    Tweede examenperiode

    Evaluatie in 2de zittijd.

    Lab:

    De toets wordt hernomen, de punten van de permanente evaluatie, verslagen en labtoetsen worden overgedragen.