ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Chemie - 2CH - Onderdelen - De cel
  

Component behoort tot O.O.: De levende cel
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 20021
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 25
Totaal aantal contacturen: 23
Totaal studietijd: 45,5
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Caethoven Goele
Reyniers Kathy
Van Cleemput Marjan
Van Eyken Els


 

KORTE OMSCHRIJVING

Omdat er ook vele biologische aspecten belangrijk zijn in de biochemie, wordt in "de cel" de link gelegd naar de biologie. Dit leidt tot een vollediger inzicht in de opbouw en de functie van de cel. Kennis van opbouw en functie van de cel en de mogelijke communicatievormen hiertussen, is hierbij onontbeerlijk. Door aansluitend de celdeling en begrippen uit de klassieke genetica te bespreken, wordt de connectie naar 'het leven' gelegd.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
  • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
  • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

    De student

    1.       verklaart en gebruikt een aantal basisbegrippen over relaties tussen organismen en over de bouw en functie van de levende eukaryote cel.

    2.       verklaart en beschrijft de celdeling en algemene begrippen uit de klassieke genetica

    3.       benoemt de verschillende onderdelen van een microscoop

    4.       geeft het verschil tussen vergroting en resolutie

    5.       maakt een correcte tekening van een preparaat

    6.       gebruikt een lichtmicroscoop juist

    7.       observeert, tekent en herkent eenvoudige micropreparaten met een lichtmicroscoop

    8.   gebruikt eenvoudige kleuringtechnieken en voert metingen uit op een preparaat onder de microscoop

     

    LEERINHOUDEN

    1.       in de leerstof worden de relaties tussen organismen binnen een ecosysteem besproken 

    2.       de eukaryote cel wordt bekeken naar structuur en functie

    3.       celdeling en begrippen uit de klassieke genetica worden besproken

    4.       op dit vak kunnen de vakken microbiologie, biochemie en immunologie in de hogere jaren voortbouwen

    5.       de student leert hoe correct een microscoop te gebruiken

    6.       de onderdelen van een microscoop  die bijdragen tot de kwaliteit van een microscoop, zoals de vergroting, de resolutie, de grootte van het gezichtsveld en de verlichting worden doorgenomen

    7.  begrippen als osmose, diffusie en hemolyse, mitose worden in de praktijk ingeoefend a.d.h.v. preparaten

     


    STUDIEMATERIAAL

    1.       cursus “De cel theorie deel 1 + deel 2” - Lector :  E. Van Eyken - Plantijn Hogeschool 2009

    2.       cursus “De cel oefeningen + praktijk” – Plantijn Hogeschool 2009

    3.       e-campus voor presentaties, externe links, enz.

    4. internetsearch en bib-bezoek


    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    12

     lesuren

      24,00

    practicum en oefeningen:

    10

     lesuren

      20,00

    vormen van groepsleren:

    0

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    27

     klokuren

      54,00

    Verdere toelichting:

     


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    schriftelijke toetsing INT4-3 tijdens de examenweek

     

    Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

     

    - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

       - niet uitvoeren van individuele taken

       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

     

    evaluatie van de praktijksessies: aanwezigheid-labschrift-houding en werk- getekende preparaten + kennisvragen op het INT4-3 examen.

     

    Afwezigheden:

    Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief

     

    Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

    Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

     


    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     02,00

    Tweede examenperiode
    • Evaluatie in 2de zittijd.

       

      Lab:

      De INT4-3 toets wordt hernomen, de punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.