2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Metabolisme en fotosynthese |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
De levende cel |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
20023 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 4 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
16 |
Totaal aantal contacturen: |
11 |
Totaal studietijd: |
29,12 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Caethoven Goele
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In deze opleidingscomponent wordt dieper
ingegaan op het metabolisme in de cel: hoe worden de biomoleculen omgezet in andere moleculen en wat kost dit aan energie of hoeveel energie komt hierbij vrij? Door de bespreking van een aantal reactieketens wordt duidelijk dat de kennis van het metabolisme in de cel kan gebruikt worden in de fermentatietechnologie en gebruik van bepaalde micro-organismen, voor inzicht in ecosystemen en bij het aanwenden van enzymen in analytische bepalingsmethoden
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student :
1.
beschrijft het belang van de moleculen; ATP, GTP, NAD, NADP en FADH in het metabolisme
2.
berekent de energie-inhoud van een gegeven hoeveelheid glucose en verzadigde vetzuren correct na metabolische afbraak (aeroob en anaeroob)
3.
schrijft de totaalreacties van de pathways
4.
analyseert een gegeven stap in een pathway correct
5.
benoemt de functies van de verschillende pathways
6.
beschrijft de correcte plaats waar de processen doorgaan in de cel en legt het belang hiervan uit
7.
herkent en benoemt het verband tussen de verschillende processen, geeft de gelijkenissen en verschillen tussen enkele metabolische processen
|
|
LEERINHOUDEN
|
|
STUDIEMATERIAAL
|
1.
cursus “ Metabolisme en fotosynthese”– auteur: E. Van Doorslaer, P.Partoens,G.Caethoven – lector: G.Caethoven – Plantijn Hogeschool 2009
2.
e-campus voor presentaties, enz.
Bibliotheekbezoek en internetgebruik
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
43,48
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
12
|
klokuren
|
52,17
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
INT 4-3 (schriftelijk)
Berekening van het cijfer voor het opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
Afwezigheden:
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief
Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.
Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
INT 4-3 (schriftelijk)
Lab:
De toets wordt hernomen, de punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.
|
|
| |
|