|
|
Component behoort tot O.O.: |
Materialen en hun eigenschappen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
20142 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
inleidend |
Programmajaar: |
2 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 6 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
53 |
Totaal aantal contacturen: |
40 |
Totaal studietijd: |
96,46 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van den Bossche Ingrid Vanherle Koen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
We bespreken de verschillende eigenschappen van materialen en hun beïnvloedingsfactoren zoals treksterkte, vermoeiing, brosse breuk, kruip... Tevens bekijken we methodes waarmee deze eigenschappen kunnen getest worden. Daar corrosie een grote oorzaak is van materiaalfalen trachten we je via deze cursus daarin wat meer inzicht te geven. Daarna bespreken we de synthese , eigenschappen, verwerking, determinatie enz... van kunststoffen uitvoerig. We eindigen met een kleine inleiding over de verschillende staalsoorten en hun eigenschappen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kent de voornaamste mechanische eigenschappen van materialen, vooral deze die tot materiaalschade kunnen leiden
- weet hoe men deze eigenschappen kan testen (zowel destructief als niet-destructief of NDT)
- kan beschrijven hoe men deze eigenschapen kan testen (zowel destructief als niet-destructief of NDT)
- kent de mechanismen van chemische en elektrochemische aantasting
- bespreekt de verschillende methodes die men gebruikt om na te gaan of er in gegeven omstandigheden corrosie zal optreden
- doet voorstellen om voorwerpen in gegeven omstandigheden te beschermen tegen corrosie.
- kent het verschil tussen radicalaire, kationaire en anionaire polymerisatie; tussen polycondensatie en polyadditie
- bespreekt de specifieke kenmerken van thermoplasten, thermoharders en elastomeren bespreken.
- tekent en bespreekt een (T,logE)- diagram, zowel van amorfe als kristallijne thermoplasten, elastomeren -al dan niet gevulcaniseerd- en thermoharders
- berekent getalgemiddelde, massagemiddelde, viscositeitsgemiddelde molecuulmassa en polydispersiegraad
- tekent en bespreekt de grafiek die het gedrag van kunststoffen o.i.v. mechanische spanningen weergeeft
- weet wat kruip, relaxatie en atmosferische veroudering is en hoe men deze kan beperken
- kent de specifieke mechanische, thermische en elektrische eigenschappen, diffusie en permeabiliteit, chemische weerstand en brandbaarheid van kunststoffen
- bespreekt de testapparatuur die hiervoor gebruikt wordt
- kent het verschil tussen de besproken industriële polymerisatietechnieken.
- legt het principe van composietmaterialen uit
- kent het verschil tussen mengbare en niet-mengbare mengsels (blends) en hun eigenschappen
- legt de basisprincipes van de besproken methodes ter kunststof- en polymeerkarakterisering uit en weet wanneer en waarvoor ze gebruikt worden .
- herkent aan de hand van een schema, via eenvoudige proefjes polymeren
- weet wat LCA's (Life cycle analysis) zijn.
- kent het belang van de verschillende toevoegstoffen bij polymeren
- kent de verschilende stappen in de verwerking van kunststoffen
- legt zeer elementair de belangrijkste verwerkingsmethodes (zie inhoud) uit
- weet hoe compounding, menging en mengselcontrole gebeurt bij rubbers.
- tekent de verschillende kristalstructuren van Fe
- kent het effect van de verschillende kristalstructuren van Fe op de eigenschappen
- verklaart enkele codes van veelgebruikte staalsoorten
|
|
LEERINHOUDEN
|
- Mechanische eigenschappen van de materialen :
bespreking van de trekproef en de informatie die men ermee kan bekomen meten van hardheid, brosse breuk en kerfslagvastheid, vermoeiing, kruip, niet-destructieve kwaliteitskontrole.
- Chemische eigenschappen van de materialen :
chemische aantasting, elektrolytische aantasting (mechanisme van aantasting, gevolgen wet van Nernst, corrosiepotentiaal, corrosiecel,conclusies uit de wet van Nernst met o.a. concentratiecellen, gebruik v.d. tabel der standaard-potentialen, polarisatie, Pourbaixdiagrammen, polarisatiediagrammen), beschermen tegen corrosie (gebruik van gegevens en tabellen, ontwerpmaatregelen, aanpassen milieu, kathodische en anodische bescherming, passieve bescherming door bedekking, legeren van metalen).
- Kunststoffen :
inleiding, lijst met afkortingen synthese van polymeren : radicalaire, kationaire en anionaire polymerisatie; polycondensatie, polyadditie wat zijn thermoplasten, thermoharders, elastomeren? gedrag o.i.v. warmte : bij amorfe (glas-, rubber-, vloeibare toestand, Tg en beïnvloedingsfactoren) en kristallijne polymeren (voorwaarden voor kristallisatie, invloed op E-modulus, smeltzone) molecuulmassa en molecuulmassaverdelingen : getalgemiddelde, massagemiddelde, viscositeitsgemiddelde molecuulmassa kunststofeigenschappen : gedrag o.i.v. mechanische spanningen (de 3 vervormingscomponenten, kruip en relaxatie), atmosferische veroudering, mechanische eigenschappen, thermische eigenschappen, elektrische eigenschappen, diffusie en permeabiliteit, chemische weerstand, brandbaarheid, maken van een absorberend polymeer industriële polymerisatietechnieken : massa-, bulk-, of blokpolymerisatie, oplossingspolymerisatie, suspensiepolymerisatie, emulsiepolymerisatie composietmaterialen mengsels (blends) mengbare en niet-mengbare kunststof- en polymeerkarakterisering : DSC- differentiële calorimetrie, molecuulmassabepalingen, gelpermeatiechromatografie, infrarood spectroscopie, MALDI-massa-spectroscopie, NMR herkennen van kunststoffen kunststoffen en milieu met o.a. LCA’s verwerking : toevoegstoffen, belangrijke verwerkingsmethoden (extruderen, spuitgieten, extrusievormblazen, kalanderen, schuimen), verbinden van kunststoffen (lassen en lijmen) rubberverwerking : rubbercompounding, mengapparaten, mengselcontrole.
- Staal
de verschillende kristalstructuren van Fe gelegeerde, ongelegeerde, hooggelegeerde staalsoorten definitie + aantal voorbeelden
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Nota's ‘Materialenleer’- auteur: Ingrid Van den Bossche-Plantijn Hogeschool 2010
- 'Kunststof- en polymeerchemie'-Dr. R. van der Laan (ISBN 90 77423 05 3) - 2005.
- 'Polymeren van keten tot kunststof'-A.K. van der Vegt; L.E. Govaert (ISBN 90-71301-48-6) - 2005.
- 'Handboek constructiematerialen, corrosie & corrosiebescherming'- hoofdred. prof. dr. ir. W. Bogaerts (ISBN 90 5062 031 0) - 2000.
- EDU-map op e-campus voor presentaties, extra informatie en externe links
(vb. macrogalleria).
- beeldmateriaal.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
30
|
lesuren
|
28,57
|
practicum en oefeningen:
|
8
|
lesuren
|
07,62
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
65
|
klokuren
|
61,90
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges met gebruik van computerprojector, de leerstof wordt geïllustreerd met meegebrachte voorbeelden of via filmbeelden.
De studenten krijgen steeds inzichts- en toepassingsvraagjes mee over de aangeboden leerstof
- Bezoek aan kunststoffenlabo en polymeerbedrijf.
- Practica met verplichte aanwezigheid.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijk integratieve toets INT 6-2 met zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen zowel over de opgedane kennis en vaadigheden uit de hoorcolleges, als de labs en het bedrijfsbezoek
- Ongewettigde afwezigheid tijdens de practica of voor het bedrijfsbezoek kan leiden tot het niet behalen van de credit op dit opleidingsonderdeel.
-
Afwezigheden:
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief
Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.
Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- Het cijfer voor het opleidingsonderdeel wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
zie eerste examenperiode. De labs en het bedrijfsbezoek kunnen niet herdaan worden.
|
|
| |
|