ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Fasenleer
  

Component behoort tot O.O.: Materialen en hun eigenschappen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 20143
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: inleidend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 6
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 28
Totaal aantal contacturen: 21
Totaal studietijd: 50,96
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Spanoghe Mark


 

KORTE OMSCHRIJVING

In het onderwijseenheid "Fasenleer" wordt er gestart met elementaire begrippen rond de verschillende aggregatietoestanden en de overgangsvormen van mengsels.
Industriële processen stoelen op chemische of biochemische reacties. Deze gebeuren op vergrote schaal in reactoren met sturings- en bewakingssystemen.
Een biochemische reactor noemt men een fermentor, omdat hier vooral enzymatische reacties optreden. Na de reactie in een chemische of biochemische reactor (vaak in batch-vorm) wordt de "downstream-processing" doorlopen. Hiervoor is inzicht in fasescheiding vereist.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
  • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
Algemene beroepsgerichte competenties
  • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
  • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
  • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
Beroepsspecifieke competenties

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • kan een fasendiagram lezen en het toepassen in bijvoorbeeld het beoordelen van een scheidingstechniek die berust op een fasenevenwicht
    • heeft, aan de hand van de hefboomregel, kwantitatief inzicht in een fasenevenwicht 
    • kan de elementaire massabalans van een scheidingstechniek op stellen
    • past elementaire kennis van kristallisatie als eenheidsbewerkingen toe invoudige systemen
    • van elke eenheidsbewerking. kent de begrippen (uit de fysica, fysico-chemie en chemie) die aan de grondslag liggen van de scheidingtechnieken
    • van elke eenheidsbewerking. herkent enkele typische industriële scheidingsapparaten en licht hun werking toe
    LEERINHOUDEN
    • fasenregel van Gibbs
    • unaire systemen (korte herhaling)
      • het p,T diagram
      • helling van de tweefasenlijn
      • metastabiele fasen
      • polymorfie
    • binaire systemen
      • vloeistof-vloeistof evenwicht
      • hefboomregel
      • vast-vloeistofevenwichten
        • volledige mengbaarheid in de vaste fase
        • gedeeltelijke mengbaarheid in de vaste fase
        • niet-mengbaarheid in de vaste fase
        • cogruent smeltpunt
        • incongruent smeltpunt
        • hydraten
        • scheiden van stoffen door kristallisatie
      • vast-gas evenwichten
      • vloeistof-damp evenwichten
        • bepaling van de dampspanning van een zuivere vloeistof
        • het ideale p,x diagram
        • het niet-ideale p,x diagram
        • het ideale T,x diagram
        • constructie van een kookdiagram
        • het niet-ideale T,x,y diagram
        • ontmenging in de vloeibare fase
        • volledige niet mengbaarheid in de vloeibare fase
    • Kristallisatie
      • oplosbaarheid
      • kristalliseren
      • factoren die kristallisatie beïnvloeden
      • kristallisatiewarmte
      • kristalwater
      • kristallisatie uit oplossingen van meerdere zouten
      • kristallisatiemethoden
      • kristallisatieapparatuur
        • tankkristallisator
        • tegenstroomkristallisator
        • indampkristallisator
        • Oslo kristallisator

    STUDIEMATERIAAL
    • cursus theorie : "fasenleer"- auteur M. Spanoghe - Plantijn Hogeschool 2009
    • cursus theorie : "kristallisatie"- auteur M. Spanoghe - Plantijn Hogeschool 2009
    • eigen notities

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

    12

     lesuren

      21,82

    practicum en oefeningen:

    8

     lesuren

      14,55

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    34

     klokuren

      61,82

    Verdere toelichting:
    • hoorcolleges, gedeeltelijk opbouwend via vraagstelling
    • geleide oefeningensessies en bespreking van klassikaal uitgewerkte vraagstukken
    • labsessies
    • monitoraat op vraag van de student

    EVALUATIE

    Eerste examenperiode

    permanente evaluatie tijdens de labsessies en beoordeling van ingediende labverslagen

    schriftelijke integratieve toetsing INT6-2, tijdens de examenweek, bestaat voornamelijk uit vraagstukken

    Afwezigheden:

    Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief

     

    Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.

    Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

    Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

     

    - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

       - niet uitvoeren van individuele taken

       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

     


    tijd voor examinering
    uren
    1

    %
     
     01,82

    Tweede examenperiode

    enkel schriftelijke integratieve toetsing INT6-2 voornamelijk bestaande uit vraagstukken kan hernomen worden