|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Warmtegeleiding, convectie en straling zijn verschillend van materiaal tot materiaal en belangrijke begrippen die veel gebruikt worden bij o.a. thermische scheidingstechnieken. In ‘warmteoverdracht’ worden, naast de gebruikte apparatuur, de begrippen op een toepassingsgerichte manier besproken. Als toepassing wordt de eenheidsbewerking verdampen besproken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kan een elementaire massa- en energiebalans opstellen.
- past elementaire kennis van enkele thermische (warmtetransport en verdampen) eenheidsbewerkingen toe in eenvoudige systemen
- kent van elke eenheidsbewerking. de begrippen uit de fysica, fysico-chemie en chemie die aan de grondslag liggen van de scheiding
- stelt van elke eenheidsbewerking. enkele typische apparaten schematisch voor en legt hun werking uit
|
|
LEERINHOUDEN
|
- warmteoverdracht
- warmteoverdracht door geleiding
- wet van Fourier
- warmtestroom doorheen een samengestelde vlakke wand
- warmteoverdracht door convectie
- warmteoverdarchtscoëfficiënt
- warmtedoorgangscoëfficiënt k
- warmteoverdracht bij verandering van aggregatietoestand
- warmtestroom doorheen een cylinderwand
- warmteoverdracht door straling
- algemene stralingswet
- warmtestroom tussen twee, evenwijdig opgestelde, zwarte lichamen
- warmtestroom tussen twee evenwijdige grijze oppervlaktken
- isolerende werking van een stralingsscherm
- warmtewisselaars
- temperatuurverloop in een warmtewisselaar
- gelijkstroom
- tegenstroom
- dwarsstroom
- condensors en verdampers
- constructie van een warmtewisselaar
- pijpenwarmtewisselaars
- platenwarmtewisselaars
- kenmerken van platen- en pijpenwarmtewisselaars
- ander types warmtewisselaars
- spiraalwarmtewisselaars
- luchtkoelers
- berekenen van warmtewisselaars
- warmtetransportmiddelen
- bereken van hoeveelheid stoom
- warmtehoeveelheden
- gebruik van stoomtabellen
- schattingsmethoden van fysische grootheden
- soortelijke warmte
- verdampingswarmte
- verdamping
- berekenen enkelvoudige verdamper
- opstellen van de energiebalans
- berekenen hoeveelheid stoom
- berekenen verwarmingsoppervlak
- kookpuntsverhoging
- meertrapsverdamping
- verdampingsapparatuur
- buisverdampers
- filmverdampers
- platenverdampers
- spatvangers
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursus theorie : "Warmteoverdracht"- auteur M. Spanoghe - Plantijn Hogeschool 2009.
- Eigen notities.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
35,90
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
24
|
klokuren
|
61,54
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges, gedeeltelijk opbouwend via vraagstelling.
- Geleide oefeningensessies en bespreking van klassikaal uitgewerkte vraagstukken.
- Monitoraat op vraag van de student.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
De schriftelijke integratieve toetsing INT6-2, tijdens de examenweek, bestaat voornamelijk uit vraagstukken.
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijke integratieve toetsing INT6-2 voornamelijk bestaande uit vraagstukken .
|