ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Spectrometrische analysetechnieken
  

Component behoort tot O.O.: Van monster tot te meten oplossing
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 20417
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 4
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 51
Totaal aantal contacturen: 46
Totaal studietijd: 92,82
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Reyniers Kathy
Verbeke Patrick


 

KORTE OMSCHRIJVING


Spectrometrische analysemethoden zijn gebaseerd op de absorptie of de emissie van straling door te bepalen componenten.

UV-, zichtbaar en infrarood spectrometrie, fluorimetrie, nefelometrie en atomaire emissie en absorptie worden besproken en gebruikt in het laboratorium. De bepalingen gebeuren op waterstalen, voedingsproducten en geneesmiddelen.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
    • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
    • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN


      1.   leest een blokschema van verschillende soorten spectrometers
      2.   kent en gebruikt het verband tussen de gemeten parameter en de concentratie van de te bepalen component
      3.   schat de mogelijkheden en beperkingen van de verschillende spectrometrische technieken in
      4.   voert berekeningen uit i.v.m. concrete toepassingen met de besproken analysetechnieken


      Tijdens de practica:
      1.   bereidt nauwkeurig oplossingen en verdunningen
      2.   voert metingen uit met de meest voorkomende spectrometrische analysemethoden
      3.   rekent meetwaarden om naar concentraties in het oorspronkelijke staal
      4.   verwerkt meetgegevens en de resultaten van een spectrometrische analyse in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag

      LEERINHOUDEN
      • UV-VIS spectrofotometrie, fluorimetrie, nefelometrie, IR-spectrofotometrie, vlamfotometrie, AAS.
      • Met de technieken besproken in de theoriecursus, worden in het laboratorium analyses uitgevoerd op eenvoudige monsters. De studenten leren de toestellen gebruiken en krijgen meer inzicht in de toepasbaarheid en het belang van de spectrometrische analysemethoden. Waar mogelijk worden de toestellen eerst manueel gebruikt en daarna met computersturing.
      • Kwantitatieve bepalingen worden uitgevoerd met de ijklijn- en de standaardadditiemethode.

      STUDIEMATERIAAL
      • Cursusnota’s.
      • Practicumnota's: proefopgaven .

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      20

       lesuren

        19,42

      practicum en oefeningen:

      24

       lesuren

        23,30

      vormen van groepsleren:

      0

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      57

       klokuren

        55,34

      Verdere toelichting:
      • Theorie: hoorcolleges afgewisseld met oefeningen.
      • Lab: de studenten werken per 2.
        Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor opzoekwerk, het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
      • Permanente evaluatie van het labwerk.
      • Afwezigheden:
        Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief .
        Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
        Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
      • Verslagen.
      • Korte toetsen over parate kennis en vraagstukken.
      • INT4-2.
      • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel 
         - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
        - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
           - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
           - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
           - niet uitvoeren van individuele taken
           - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       01,94

      Tweede examenperiode
      • Lab:
        De punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.
      • Integratieve toets INT4-2.
      • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel : zie hiervoor