|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de component "elektrochemische analysetechnieken" worden vooral potentiometrische bepalingen (rechtstreeks en via titratie) besproken en uitgevoerd. Deze worden in industriële processen en in controle- en milieulabs veelvuldig uitgevoerd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kent de werking van een galvanische cel
- herkent de meest voorkomende elektroden voor potentiometrische bepalingen en gebruikt ze
- voert potentiometrische titraties (zuur-base, neerslag- en redoxtitraties) en rechtstreekse potentiometrische bepalingen uit; schat de mogelijkheden en beperkingen van een potentiometrische bepaling in
- rekent de meetwaarden van een potentiometrische bepaling om naar de gevraagde concentratie(s) in het staal; verwerkt de gegevens en de resultaten van een potentiometrische analyse in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag.
|
|
LEERINHOUDEN
|
- galvanische cel
- potentiometrie
a. gebruikte elektroden b. potentiometrische bepalingen
- vraagstukken
- in het lab worden verschillende soorten titraties en rechtstreekse bepalingen uitgevoerd.
Er wordt eveneens gewerkt met automatische titratoren.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Cursusnota's.
- Practicumnota's: proefopgaven
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
13,51
|
practicum en oefeningen:
|
20
|
lesuren
|
27,03
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
42
|
klokuren
|
56,76
|
Verdere toelichting:
- Hoorcolleges afgeswisseld met oefeningen.
- Lab: de studenten werken per 2.
Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Permanente evaluatie van het labwerk.
-
Afwezigheden:
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief . Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
- Verslagen.
- Korte toetsen over parate kennis en vraagstukken.
- INT5-1.
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
-
Lab:
De punten van de permanente evaluatie worden overgedragen.
- Integratieve toets INT5-1.
-
Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel : zie hiervoor
|