ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

2 Chemie - 2CH - Onderdelen - Zuren en basen
  

Component behoort tot O.O.: Werking van elektrochemische cellen
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 20467
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: uitdiepend
Programmajaar: 2
Periode binnen het modeltraject: Periode 5
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 56
Totaal aantal contacturen: 40
Totaal studietijd: 72,8
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Dhont Karin
Gutschoven Inge


 

KORTE OMSCHRIJVING
In het opleidingsonderdeeel " Zuren en basen " worden de zuur-base eigenschappen op twee wijzen bekeken. In het deel organische zuren en basen wordt er dieper ingegaan op de verschillende factoren (eigen aan een organische molecule) die het zuur-base gedrag bepalen.  Aan de hand van vele oefeningen wordt de student eigen gemaakt met dit typisch gedrag. In het tweede deel wordt er dieper ingegaan op het analytisch belang van zuur-base en redox reacties in allerhande bepalingsmethoden.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
    • CH242 brengt structuur in ideeën
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
       

      1. Maakt het onderscheid tussen zeer sterke , sterke , zwakke en zeer zwakke zuren en basen , gebaseerd op de aciditeits - of basiciteitsconstanten


      2. Catalogeert de zuren en basen volgens Bronsted , Arrhenius, Lewis en Pearson


      3. ZUUR/BASE  titraties : berekent titratiecurven voor een mono- , di- , en tribasisch zuur (of het zout ervan) ; schat de invloed van de verdunning op de ligging van het EP , de grootte van de sprong en de titratiecurve correct in ; schat de invloed van de grootte v/d zuurconstante op de titratiecurve , de ligging van het EP en de grootte van de sprong juist in; berekent de concentratie van de componenten van een mengsel van zouten , zuren en basen ahv de resultaten van een titratie ( vraagstukken) ; schetst titratiecurven (pH ifv vorderingsgraad , ml titrant , of geq titrant toegevoegd ); berekent fracties; schetst distributiecurven ahv pKa of pKb waarden en leidt uit die distributiecurven de pKa of pKb waarden af  en schetst de bijhorende titratiecurve.


      4. REDOX TITRATIES : berekent titratiecurven; schat de invloed van de verdunning en het aantal uitgewisselde electronen op de titratiecurve, de ligging van het EP en de grootte van de sprong correct in; berekent concentraties ahv resultaten uit een redoxtitratie (vraagstukken)


      5. somt de verschillende factoren die de stabiliteit van een reactief intermediair beïnvloeden op en verklaart deze.


      6. geeft een van de meest voorkomende reactieve intermediairen en hun wijze van ontstaan. In het bijzonder toegepast op de zuur-base problematiek (kation en anion vorming). Hierbij wordt er ruim aandacht besteed aan resonantie-stabilisatie en aromaticiteit.


      7. vergelijkt de verschillende zuur-base theorieën met elkaar 


      8. verklaart de factoren die zuursterkte en basiciteit beïnvloeden in een organische molecule.
      9. vergelijkt een reeks verschillende organische moleculen  in zuur/base gedrag.


      10. voorspelt aan de hand van de Pearson theorie het reactieverloop van een organische reactie met ambidente nucleofielen.


      11. voorspelt aan de hand van Ka waarden uit tabellen de ligging van het zuur-base evenwicht


      12. voert analyses uit met analysemethoden gezien in de theorie.


      13. schrijft een praktijkjournaal volgens de voorschriften


      14.maakt een efficiënte planning en tijdsindeling voor de uit te voeren proeven.


      15. bereidt nauwkeurig oplossingen en werkt analytisch. Zet de meetwaarden om naar de gevraagde concentraties in het monster.


      16. verwerkt de resultaten in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag zoals voorgeschreven.

          
      17. voert een zuur/base-en redoxtitratie uit

      LEERINHOUDEN
       
      • Zuur/base titratie.
      • redoxtitratie.
      • Stabiliteit van intermediairen.
      • Factoren die de intrinsieke zuur- en basesterkte beïnvloeden toegepast op voorbeelden:
         ENW, plaats in het periodiek systeem
         Hybridisatie
         Inductief- en veld effect
         Mesomeer effect
         Waterstofbrugvorming & sterische factoren.
      • Zuren en basen volgens Pearson.
      • Oefeningen op factoren die het  zuur/base gedrag beïnvloeden


      STUDIEMATERIAAL
      • Uitgewerkte recepturen van de proeven.
      • Digitale buretten.
      • cursus zuren en basen;  K.Dhont, I. Gutschoven;  Plantijn Hogeschool .
      • oefening pakket zuren en basen.
      • Aangepast glaswerk en labomateriaal.
      • Cursus Analytische Chemie Praktijk ; K. Dhont ; Plantijn Hogeschool  .

      WERKVORMEN
      Soort werkvorm uren  

      %

      hoor- en werkcolleges:

      22

       lesuren

        27,16

      practicum en oefeningen:

      16

       lesuren

        19,75

      vormen van groepsleren:

       lesuren

        00,00

      studietijd buiten contacturen:

      41

       klokuren

        50,62

      Verdere toelichting:
      • Hoorcolleges afgewisseld met oefeningen.
      • Vraagstukkensessies waarbij in groepjes van 4 gewerkt wordt.
      • Opdrachtjes in de cursus om zichzelf te toetsen op kennis en inzicht van de theorie.
      • Laboratoriumproeven uitgevoerd per twee.
      • Oefeningen op e-campus/ e-learning.

      EVALUATIE

      Eerste examenperiode
       
      •  Integratieve toets INT5-1
        Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen.   

                 Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

                 - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidings-
                   onderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                  - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines
                   waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden  
                   volgens  volgende criteria:

                                      - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen   
                                      - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
                                      - niet uitvoeren van individuele taken
                                      - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde 
                                         kerncompetenties

        • Afwezigheden:

        Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief

        Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.

        Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 

         
      • multiple coice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek


      tijd voor examinering
      uren
      2

      %
       
       02,47

      Tweede examenperiode
      •  Integratieve toets INT5-1
        Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen.   

                 Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel

                 - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidings-
                   onderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                  - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines
                   waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden  
                   volgens  volgende criteria:

                                      - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen   
                                      - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
                                      - niet uitvoeren van individuele taken
                                      - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde 
                                         kerncompetenties

        • Afwezigheden:

        Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief

        Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.

        Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel. 

         
      • multiple coice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
      • Permanente evaluatie van het lab blijft behouden