|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus celkweek geeft een inleiding tot het kweken van plantaardige en dierlijke cellen in vitro. Men krijgt een overzicht van de verschillende soorten culturen en hoe men deze culturen moet onderhouden. De verschillende toestellen en vereiste materialen worden besproken. De verschillende soorten contaminaties van culturen komen aan bod en hoe men deze kan vermijden en/of verwijderen . Verder worden een aantal mogelijke toepassingen van celkweek als techniek in andere onderzoeksdomeinen aangehaald en kort beschreven .
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. Benoemt de verschillende soorten celculturen en de methoden om celculturen op te starten en te onderhouden. 2. Somt de materialen en toestellen nodig om cellen in kweek te houden op en begrijpt de basisprincipes van de werking. 3. Beschrijft de methode om cellen te tellen en het percentage levende cellen in een cultuur te bepalen. 4. Begrijpt de manier waarop cellen worden gestockeerd en bewaard. 5. Somt de verschillende soorten contaminaties in celculturen en de manieren om deze te detecteren, te voorkomen en te verwijderen op. 6. Beschrijft toepassingen van celcultuur in verschillende onderzoeksdomeinen. 7. Herkent celtypes in een cultuur. 8. Herkent verschillende soorten contaminatie in een celcultuur.
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Hoe brengt men cellen in cultuur?
-
Soorten cellen
-
Controle van de groeiende cellen en onderhoud van culturen
-
Werkomgeving en vereiste toestellen en materialen
-
Bewaring en stockage van cellen
-
Contaminaties: soorten en hoe deze te vermijden
-
Toepassingen van celkweek als techniek in verschillende onderzoeksdomeinen
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. cursus “Cel-en weefselkweek“ – auteur: Karen Pittois – Plantijn Hogeschool 2010 2. Powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus - auteur: Karen Pittois – Plantijn Hogeschool 2010
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
lesuren
|
30,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
13
|
klokuren
|
65,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode a. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte b. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden c. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student. Berekening van het ‘cijfer’ voor het opleidingsonderdeel - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
|