|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de cursus groene biotechnologie wordt de stap naar de anatomie en de fysiologie van de plant gezet. Naast de verschillende planten weefselsystemen wordt de ontwikkeling en anatomie van wortel en scheut gedetailleerd besproken. Hierna komen de processen van reproductie, fotosynthese en de werking van plantenhormonen aanbod. Met dit inzicht kan dan de link gemaakt worden naar genetische planten manipulaties voor onderzoeksdoeleinden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. benoemt de basis anatomie van de plant en celwand. 2. legt het verschil tussen het vasculair en het grondweefsel uit. 3. bespreekt de levenscycli van de sporeplanten, gymnospermen en angiospermen. 4. somt de verschillende plantenhormonen op met hun functie in de plant. 5. beschrijft het principe van de fotosynthese. 6. licht een aantal toepassingen van plantenbiotechnologie toe.
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Plantenanatomie: a. De plantencel en celwand b. Meristemen c. Weefselsystemen d. De wortel e. De scheut 2. Reproductie: a. Evolutie en verscheidenheid b. Sporeplanten c. Gymnospermen (naaktzadigen) d. Angiospermen (bedektzadigen) 3. Fotosynthese: a. Rol van pigmenten b. De fotosystemen en het Z-schema c. C3-C4 planten 4. Hormonen: a. Auxines b. Cytokinines c. Ethyleen d. Abscisine zuur e. Gibberellines 5. Plantenbiotechnologie: a. Plantenweefselculturen b. Plantentransformatie technieken c. Vectoren d. Arabidopsis thaliana als modelorgansime e. Doelwitten van genetische manipulatiesRisico’s en voordelen
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. Cursus 'Groene biotechnologie'- auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool 2010
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
32,26
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
20
|
klokuren
|
64,52
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Toetsing INT7-3, tijdens de examenperiode a. het examen is schriftelijk b. op het examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
Berekening van het ‘cijfers’ voor het opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
|