3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Geïntegreerd lab + project |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Geïnt. lab, seminaries, project en POP |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30186 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
90 |
Totaal aantal contacturen: |
196 |
Totaal studietijd: |
397,8 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Pittois Karen Soetaert Anneleen Van Cleemput Marjan
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Theorie en praktijk zijn voor de component "Geïntegreerd lab" zeer nauw met elkaar verweven. Ook hier is de rode draad "van gen naar eiwit". Laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering, karakterisatiemethoden en gebruik van databanken worden ingeoefend. Bijzondere aandacht wordt besteed aan veilig- en kwaliteitsvol werken. Door specifieke opdrachten en projectwerk worden studenten vertrouwd met researchtechnieken en wordt het teamwerk bevorderd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH109 blijft planmatig werken onder stress
- CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
- CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
- CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
- CH118 respecteert deadlines/afspraken
- CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH244 bereidt taken systematisch voor
- CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
- CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
- CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
- CH379 neemt beslissingen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. denkt analytisch en professioneel. 2. toont leerbereidheid. 3. is kritisch ingesteld. 4. Rapporteert correct. 5. analyseert multidisciplinaire problemen en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging. 6. Bezit goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, manipulatie van levende cellen (eukaryoten en prokaryoten) op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden. 7. begrijpt van de principes van de methoden en technieken. 8. past informaticatools toe. 9. bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel 10. raadpleegt en gebruikt eiwit- en nucleïnezuurdatabanken. 11. Maakt een efficiënte planning en tijdsindeling voor de uit te voeren proeven. 12. Voert nauwkeurig klassieke analytische methoden en instrumentale analytische technieken uit. 13. Zet de meetwaarden om naar de gevraagde concentraties in het monster. 14. Verwerkt de resultaten statistisch. 15. Verwerkt de resultaten in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag en rapporteert hierover mondeling. 16. Schrijft een praktijkjournaal volgens de voorschriften. 17. Bedient klein-schalige fermentor’s en verwerft een praktisch inzicht i.v.m. de sturing van fermentatieprocessen. 18. Volgt veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet en bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel. 19. Voert op een correcte manier een job safety analyse uit en schrijft een SOP uit.. 20. Voert in groep een opdracht uit
|
|
LEERINHOUDEN
|
In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biotechnologie, celbiologie en fermentatie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld. Zij worden gegeven door gastsprekers en kunnen momenteel nog niet ingevuld worden in de lesweken. Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.
- Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten)
- PCR-reacties
- Digesties met restrictie-enzymen, ligaties,…
- ELISA’s
- Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese
- Blotten
- Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,…
- Gebruik databanken
- Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage
- Project "Van gen naar eiwit"
- Celkweeklabo (uitplaten, tellen, mycoplasma contaminatie, cytotoxiciteitstest)
- Fermentatielab
- Opstellen job safety analyse
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursusdeel geïntegreerd lab deel 1 – auteur: Els Van doorslaer, Anneleen Soetaert, Peter Partoens – Plantijn Hogeschool 2010.
cursus geïntegreerd lab deel2- autheur Anneleen Soetaert-Plantijn Hogeschool 2010.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
192
|
lesuren
|
41,92
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
262
|
klokuren
|
57,21
|
Verdere toelichting:
Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren”
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Evaluatie van de practica:
- aanwezigheid
- permanente evaluatie van praktische vaardigheden
- evaluatie van verslagen
- controle praktijkjournaal (labschrift)
- uitvoeren job safety analyse
- opstellen SOP
- literatuuronderzoek opdracht + presentatie en poster
- uitvoeren project + presentatie
- toetsing INT 7-4
Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
Puntenverdeling:
- 50% jaarwerk in lab
- 20% verslagen, presentaties
- 30% examen
Berekening van het ‘cijfer’ voor het opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de verworven punten - het aantal punten kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
Afwezigheden:
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Voor de 2de zittijd blijven de punten van jaarwerk, verslagen en presentaties behouden. Enkel de integratieve toets 7-4 kan herdaan worden. De vraagstelling is analoog als in de 1ste zittijd.
|
|
| |
|