ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 
3 Chemie - 3BI - Opleidingsonderdelen
  
id onderdeelbenamingstudiepunten
30174Genexpressie, functie en werking6
30175|---Immunologie-
30176|---Gentechnologie-
30029Onderzoekstechnieken9
30300|---Biochemische technologie-
30178|---Celkweek-
30179|---Toegepaste statistiek-
30180|---Bioinformatica-
30181Biotechnologie5
30182|---Milieuchemie-
30183|---Fermentatietechnologie-
30184|---Groene biotechnologie-
30185Geïnt. lab, seminaries, project en POP17
30186|---Geïntegreerd lab + project-
30274|---POP 3-
30188|---Seminaries-
30042Stage en eindwerk23
 

3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Genexpressie, functie en werking
  

O.O. heeft componenten: Ja
O.O. bestaat uit componenten Immunologie
Gentechnologie
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30174
Academiejaar: 2010-2011
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: 6
Wegingscoëfficient: 6
Totaal aantal contacturen: 53
Totaal studietijd: 156
Examencontract: mogelijk
Deliberatie: mogelijk
Vrijstelling of overdracht: mogelijk
Lector(en): Pittois Karen


 


COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

  • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
Algemene beroepsgerichte competenties
    Beroepsspecifieke competenties

      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
      Alle info: zie deelfiches

      VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
      Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
      • de levende cel
      • microbiologie

      Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

      Andere begincompetenties
      Alle info: zie deelfiches

       

       

      3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Immunologie
        

      Component behoort tot O.O.: Genexpressie, functie en werking
      Afstudeerrichting: CH:Chemie
      Code: 30175
      Academiejaar: 2010-2011
      Type: kern
      Niveau: uitdiepend
      Programmajaar: 3
      Periode binnen het modeltraject: Periode 7
      Aantal studiepunten: nvt
      Wegingscoëfficient: 44
      Totaal aantal contacturen: 24
      Totaal studietijd: 68,64
      Deeltijds programma:
      Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
      Onderwijstaal: Nederlands
      Lector(en): Pittois Karen


       

      KORTE OMSCHRIJVING

      De leer van het verweer met zijn cellen en eiwitten worden bekeken.
      Er is een niet-specifiek en een specifiek luik, hiervan worden de werkingsmechanismen behandeld.
      Antigenen en antilichamen (vooral monoklonale antilichamen) worden uitgebreid bekeken.
      Het immuunsysteem kan ook ontsporen: hyper, hypo, en auto-immuniteit passeren de revue.

      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

      Algemene competenties

      • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
      Algemene beroepsgerichte competenties
        Beroepsspecifieke competenties

          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

           

          ·          Situeert het verweer

          ·          Benoemt en beschrijft de verschillende barrières uit het specifiek verweer

          ·          Benoemt moleculen en cellen uit het niet-specifiek verweer en beschrijft de werking

          ·          Benoemt en verklaart de kenmerken van een ontstekingsreactie

          ·          Benoemt de belangrijkste verschillen tussen het specifiek en het niet-specifiek verweer

          ·          Benoemt de verschillende soorten antigenen, hun eigenschappen

          ·          Beschrijft de klinisch relevante antigenen (ABO, Rhesus en HLA)

          ·          Beschrijft de structuur, soorten en werking van antilichamen

          ·          De gevolgen van antigeen/antilichaam binding benoemen

          ·          Benoemt de cellen en organen van het specifiek verweer benoemen en beschrijft hun functie

          ·          Beschrijft het verschil tussen de humorale en cellulaire respons

          ·          Legt de werking van het specifiek verweer tegen infectieuze deeltjes uit (bacteriën, virussen, parasieten, gisten en schimmels)

          ·          Omschrijft het productieproces van monoklonale antilichamen

          ·          Benoemt de mogelijke toepassingen van monoklonale antilichamen

          ·          Geeft een indeling van de verschillende immuuntesten en licht toe  met voorbeelden

          ·          Benoemt een gegeven immuuntest, klassificeert deze en benoemt de eigenschappen

          ·          De drie hoofdvormen van de immuunpathologie

          ·          Geeft voorbeelden geven van de verschillende immuunpathologieën

          ·          Geeft de onderliggende mechanismen van de geziene immuunafwijkingen

          ·          Bespreekt d e immuuntesten die de verschillende immuunafwijkingen opsporen

          LEERINHOUDEN

          -          Inleiding tot het verweer: plaats van het verweer. Verschillen tussen specifiek en niet-specifiek verweer.

          -          Het niet-specifiek verweer: barrières, cellen, eiwitten en werking

          -          Het specifiek verweer:

          a.      Moleculen: antigenen, het MHC-complex, receptoren, immuunglobulinen

          b.      Cellen en organen

          c.      Werking: verweer tegen infectieuze deeltjes, ontsnappingsmechanismen

          -          Monoklonale antilichamen: productie en toepassingen

          -          Afwijkingen van het immuunsysteem:

          a.      Hypersensitiviteit: type I tot type IV

          b.      Immuundeficiënties: AIDS (het virus, pathogenese en diagnostiek)

          c.      Autoimmuniteit: voorbeelden en mechanismen

           


          STUDIEMATERIAAL
          • Bundeling powerpoint slides met  notities (Auteur: Karen Pittois)
          • Boek « Immunology » Lippincott’s Illustrated Reviews. Eds. Richard A. Harvey, Pamela C. Champe. Wolters Kluwer. ISBN 0-7817-9543-5/978-0-7817-9543-2.
          • Boek:  “How the immune system Works” 3th ed. 2008. L. Sompayrac. Blackwell Publishing. 978 1 4051 6221 0 (aanwezig in bib, niet verplicht)

          WERKVORMEN
          Soort werkvorm uren  

          %

          hoor- en werkcolleges:

          22

           lesuren

            29,73

          practicum en oefeningen:

          0

           lesuren

            00,00

          vormen van groepsleren:

          0

           lesuren

            00,00

          studietijd buiten contacturen:

          50

           klokuren

            67,57

          Verdere toelichting:
          • hoorcolleges van twee uur

          EVALUATIE

          Eerste examenperiode

          examen (INT7-1) tijdens examenperiode

          1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte.
          2. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden.
          3. op het mondeling en het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

          Berekening van het cijfer voor het opleidingsonderdeel

           

          - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

          - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

             - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

             - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

             - niet uitvoeren van individuele taken

             - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

           


          tijd voor examinering
          uren
          2

          %
           
           02,70

          Tweede examenperiode

          idem

           

           

          3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Gentechnologie
            

          Component behoort tot O.O.: Genexpressie, functie en werking
          Afstudeerrichting: CH:Chemie
          Code: 30176
          Academiejaar: 2010-2011
          Type: kern
          Niveau: uitdiepend
          Programmajaar: 3
          Periode binnen het modeltraject: Periode 7
          Aantal studiepunten: nvt
          Wegingscoëfficient: 56
          Totaal aantal contacturen: 29
          Totaal studietijd: 87,36
          Deeltijds programma:
          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
          Onderwijstaal: Nederlands
          Lector(en): Pittois Karen


           

          KORTE OMSCHRIJVING

          Dit vak wordt ingeleid met een korte herhaling van de opbouw van ons erfelijk materiaal. De techniek PCR voor de amplificatie van dit erfelijk materiaal wordt uitgebreid behandeld.  Er wordt kennis gemaakt met de technieken en enzymen uit de recombinant DNA technologie. Aanmaak van recombinant DNA wordt besproken, de productie van cDNA bibliotheken en het gebruik van universele kloneringstechnieken. Verder wordt er een introductie gegeven tot de recombinante expressie in prokaryoten en eurkaryoten. Er worden technieken bestudeerd om de expressie van genen uit te schakelen op drie  niveaus (gen-, RNA- en eiwitniveau).


          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

          Algemene competenties

          • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
          Algemene beroepsgerichte competenties
            Beroepsspecifieke competenties

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

              ·    

              ·          Beschrijft het principe van de PCR reactie, de vereisten en de risico’s en de mogelijke detectiesystemen

              ·          Benoemt de verschillende componenten van een PCR reactie en berekent de hoeveelheden

              ·          Benoemt en beschrijft varianten en alternatieven voor PCR en hun toepassingen

              ·          Kiest de juiste PCR variant voor een gegeven toepassing

              ·          Benoemt en beschrijft kwantitatieve PCR procedures en kan deze beschrijven

              ·          Benoemt de verschillende enzymen die gebruikt worden in de gentechnologie en hun toepassingen en beschrijft hun werking

              ·          Kiest het juiste enzym voor een gentechnologische toepassing

              ·          Gebruikt de verschillende notaties voor nucleotiden

              ·          Geeft de verschillende stappen voor de aanmaak van recombinant DNA

              ·          Duidt de juiste vector aan voor een moleculaire klonering

              ·          Geeft de verschillende stappen in de aanmaak van een cDNA –bibliotheek

              ·          Beschrijft de werking van de toegelichte commerciële kloneringssystemen adhv een schema

              ·          Somt de verschillende stappen op voor de aanmaak van eiwitten in een prokaryoot expressiesysteem

              ·          Tekent een prokaryote expressievector en benoemt de verschillende noodzakelijke en optionele onderdelen

              ·          Legt uit hoe induceerbare expressiesystemen werken en waarom ze gebruikt worden

              ·          Geeft toelichting bij de verschillende eukaryote expressiesystemen adhv een schema

              ·          Benoemt en beschrijft de technieken waarmee men genactiviteit kan stilleggen voor elke niveau waarop dit mogelijk is (DNA-RNA-eiwit)

              ·          Tekent schema’s van ALLE verschillende besproken technieken

              LEERINHOUDEN

              -           PCR: principe, vereisten, componenten van de reactie, risico’s en analyse van de genproducten

              -           PCR: Varianten en alternatieven: hot start, touch down, nested PCR, RT-PCR, e-PCR, PCR-SSCP, ASO-PCR

              -           Kwantitatieve PCR: competitieve PCR en real time PCR

              -           Enzymen gebruikt in de gentechnologie en hun toepassingen

              -           Verschillende notaties voor nucleotiden

              -           Verschillende vectoren en hun gebruik

              -           Aanmaak van recombinant DNA (moleculaire klonering) en transformatie

              o         Blauw-wit screening

              o         Aanmaak van cDNA bibliotheken

              o    Screening van DNA bibliotheken

              o         Universele kloneringstechnieken

              -           Recombinante expressie in prokaryoten:

              o         Klonering, transformatie en zuivering

              -           Expressie in eukaryote systemen:

              o         Expressie in gist

              o         Expressie in dierlijke cellen

              o         Celvrije systemen

              -           Induceerbare expressiesystemen

              -           Gene silencing op 3 niveaus:

              o         Geninactivatie

              o         Post-transcriptionele inactivatie: inactivatie van RNA

              o         Eiwit-inactivatie


              STUDIEMATERIAAL
              • Powerpoint slides beschikbaar op e-campus.
              • Niet verplichte boeken te raadplegen in de bibliotheek:
                • From Genes to Genomes. JW Dale, M van Schantz. 2003. ISBN 978-0-4714-9782-0.
                • Principles of Gene Manipulation. RW Old, SB Primrose. 7de ed. 2007. ISBN 1405135441.(6de editie beschikbaar in PDF)
                • Medical Genetics at a Glance. 2nd ed. D.J. Pritchard, B.R. Korf. Blackwell Publishing.ISBN 978 1 4051 4846 7


              WERKVORMEN
              Soort werkvorm uren  

              %

              hoor- en werkcolleges:

              28

               lesuren

                30,11

              practicum en oefeningen:

              0

               lesuren

                00,00

              vormen van groepsleren:

              0

               lesuren

                00,00

              studietijd buiten contacturen:

              64

               klokuren

                68,82

              Verdere toelichting:

               

               


              EVALUATIE

              Eerste examenperiode
              toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode

                1. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte.
                2. het mondelinge gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden.
                3. op het mondeling als het schriftelijke examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

              Berekening van het cijfer voor het opleidingsonderdeel

               

              - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten

              - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:

                 - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen

                 - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen

                 - niet uitvoeren van individuele taken

                 - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


              tijd voor examinering
              uren
              1

              %
               
               01,08

              Tweede examenperiode
              Idem

               

               

              3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Onderzoekstechnieken
                

              O.O. heeft componenten: Ja
              O.O. bestaat uit componenten Celkweek
              Biochemische technologie
              Toegepaste statistiek
              Bioinformatica
              Afstudeerrichting: CH:Chemie
              Code: 30029
              Academiejaar: 2010-2011
              Programmajaar: 3
              Periode binnen het modeltraject: Periode 7
              Aantal studiepunten: 9
              Wegingscoëfficient: 9
              Totaal aantal contacturen: 84
              Totaal studietijd: 234
              Examencontract: mogelijk
              Deliberatie: mogelijk
              Vrijstelling of overdracht: mogelijk
              Lector(en): Partoens Peter
              Soetaert Anneleen
              Van Vlaslaer Veerle


               


              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

              • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
              • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
              Algemene beroepsgerichte competenties
              • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
              • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
              • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
              • CH236 evalueert resultaten kritisch
              • CH242 brengt structuur in ideeën
              • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
              • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
              Beroepsspecifieke competenties
              • CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
              • CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
              • CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam

              SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
              Alle info: zie deelfiches

              VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
              Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
              • jaarcluster statistiek en POP
              • de levende cel
              • industriële scheidingstechnieken
              • organische analyse

              Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

              Andere begincompetenties
              Alle info: zie deelfiches

               

               

              3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Biochemische technologie
                

              Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
              Afstudeerrichting: CH:Chemie
              Code: 30300
              Academiejaar: 2010-2011
              Type: kern
              Niveau: uitdiepend
              Programmajaar: 3
              Periode binnen het modeltraject: Periode 7
              Aantal studiepunten: nvt
              Wegingscoëfficient: 66
              Totaal aantal contacturen: 54
              Totaal studietijd: 154,44
              Deeltijds programma:
              Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
              Onderwijstaal: Nederlands
              Lector(en): Partoens Peter


               

              KORTE OMSCHRIJVING
              De rode draad doorheen de component "Biochemische technologie" is "de weg van gen tot eiwit" en sluit hierdoor zeer nauw aan bij het opleidingscomponent "Genexpressie, functie en werking". In de component "Biochemische technologie" worden de methoden besproken om cellen en weefsels te homogeniseren. De werking van verschillende detergenten en de mogelijke strategie voor nucleïnezuur- en eiwitzuivering worden behandeld. Alle technieken die hierbij aan bod komen (fractionatie, concentratiebepaling, bufferwissel, concentrering,enz…) worden in theorie gezien en in de component "geïntegreerd lab" toegepast. Nadruk wordt hierbij gelegd op de voorzorgen die nodig zijn om bv. denaturatie te voorkomen. Verder komen de diverse chromatografische en elektroforetische scheidingstechnieken aan bod en de toepassingen die ze in praktijk hebben. De theorie van deze component en het "Geïntegreerd lab" zijn zeer nauw met elkaar verweven.

              COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
               Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

              Algemene competenties

                Algemene beroepsgerichte competenties
                • CH242 brengt structuur in ideeën
                Beroepsspecifieke competenties
                • CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
                • CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
                • CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam

                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                1. kent de algemeen gebruikte scheidingstechnieken voor nucleïnezuren en eiwitten.
                2. kent de belangrijkste chromatografische en elektroforetische technieken, de apparatuur die daarbij gebruikt wordt en de belangrijkste toepassingen.
                3. kent de typische biochemische werkwijzen als homogenisatie, fractionering, dialyse, membraanfiltratie, blotten en centrifugatie en de apparatuur die hierbij gebruikt wordt.
                4. kent de algemeen gebruikte identificatietechnieken voor eiwitten en nucleïnezuren als o.m. de verschillende kleurreacties, autoradiografie en immunochemische detectie.
                1. kan onder begeleiding, nieuwe procedures ontwikkelen om eiwitten en nucleïnezuren te zuiveren en te karakteriseren en hierbij de juiste technieken en apparatuur gebruiken. Hij/zij is in staat deze technieken in diverse sectoren (biomedische sector, landbouw, voeding, milieu …) toe te passen.
                2. volgt de veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet op en bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.
                LEERINHOUDEN

                Dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie grote delen: biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie.
                1. Biochemische werkwijzen
                  Water, diverse stoffen en buffers
                • Eigenschappen van water
                • Invloed van diverse stoffen

                  Homogenisatie van cellen en weefsels
                • Uitgangsmateriaal
                • Activiteit van hydrolytische enzymen
                • Homogenisatiemethoden

                  Zuivering van en werken met nucleïnezuren
                • Algemene strategie bij zuivering nucleïnezuren
                • Beschadiging van nucleïnezuren
                • Concentratiebepaling
                • Denaturatie en renaturatie
                • Isolatie en zuivering
                • Zuiverheid - Identificatie


                Zuivering van en werken met eiwitten

                • Algemene strategie bij zuivering eiwitten
                • Efficiëntie van de zuiveringsstap
                • Fractionering
                • Verwijdering van zouten
                • Bewaring
                • Maken van een eiwitoplossing
                • Detectie van denaturatie

                    2.   Elektroforese 
                         Basisprincipes elektroforese 

                • Inleiding
                • Experimentele aspecten

                         Elektroforese van eiwitten
                • Inleiding
                • Polyacrylamidegel elektroforese
                • Iso-elektrofocussing
                • 2D-elektroforese

                  Elektroforese van nucleïnezuren
                • Inleiding
                • Gelkeuze
                • Detectie
                • Submarine elektroforese
                • Sequentie- en genoomanalyse
                • RNA-elektroforese
                • Pulsed field elektroforese

                  Adsorptie aan membranen - blotten
                • Voordelen van blotten
                • Technieken
                • Membraantypen

                  3.Chromatografie
                          Chromatografie
                • Inleiding
                • Begrippen en formules
                • Oplossend vermogen van een kolom
                • Indeling
                • Apparatuur
                • Oefeningen

                         Gelfiltratiechromatografie
                • Principe
                • Samenstelling van de gelkorrels
                • Zwellen van gelkorrels
                • Verwijderen van lucht
                • Kwantitatieve benadering
                • Fractioneringsbereik
                • Oplossend vermogen
                • Toepassingen
                • Praktische uitvoering
                • Oefeningen

                  Ionenchromatografie
                • Inleiding
                • Elektrostatische aantrekking
                • Ionenuitwisseling
                • Selectiviteitsconstante
                • Ionenuitwisselaars
                • Ionenchromatografie
                • Oefeningen

                  Affiniteitschromatografie
                • Principe
                • Matrix
                • Ligand
                • Spacerarm
                • Elutie
                • Kolomkeuze en stockeren van het gel
                • Oefeningen

                  Hydrofobe interactiechromatografie
                • Principe
                • Uitvoering


                         Toepassingen

                STUDIEMATERIAAL
                1. cursus "Biochemische technologie" delen biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie" – auteur: Peter Partoens – Plantijn Hogeschool 2010.
                2. powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus- auteur: Peter Partoens – Plantijn Hogeschool 2010.
                3. manualen en catalogen van verschillende firma’s.
                4. aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.
                5. cursus "Bio-informatica" op e-campus – auteur: Peter Partoens – Plantijn Hogeschool 2010.

                WERKVORMEN
                Soort werkvorm uren  

                %

                hoor- en werkcolleges:

                50

                 lesuren

                  30,12

                practicum en oefeningen:

                0

                 lesuren

                  00,00

                vormen van groepsleren:

                 lesuren

                  00,00

                studietijd buiten contacturen:

                112

                 klokuren

                  67,47

                Verdere toelichting:

                EVALUATIE

                Eerste examenperiode

                toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode:
                  1. het examen bestaat uit een schriftelijk (50%) en mondeling (50%) gedeelte
                  2. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
                  3. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
                - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
                   - niet uitvoeren van individuele taken
                   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                tijd voor examinering
                uren
                4

                %
                 
                 02,41

                Tweede examenperiode
                2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                 

                 

                3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Celkweek
                  

                Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                Code: 30178
                Academiejaar: 2010-2011
                Type: kern
                Niveau: uitdiepend
                Programmajaar: 3
                Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                Aantal studiepunten: nvt
                Wegingscoëfficient: 8
                Totaal aantal contacturen: 7
                Totaal studietijd: 18,72
                Deeltijds programma:
                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                Onderwijstaal: Nederlands
                Lector(en): Soetaert Anneleen


                 

                KORTE OMSCHRIJVING

                De cursus celkweek geeft een inleiding tot het kweken van plantaardige en dierlijke cellen in vitro. Men krijgt een overzicht van de verschillende soorten culturen en hoe men deze culturen moet onderhouden. De verschillende toestellen en vereiste materialen worden besproken. De verschillende soorten contaminaties van culturen komen aan bod en hoe men deze kan vermijden en/of verwijderen . Verder worden een aantal mogelijke toepassingen van celkweek als techniek in andere onderzoeksdomeinen aangehaald en kort beschreven .

                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                Algemene competenties

                • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                Algemene beroepsgerichte competenties
                  Beroepsspecifieke competenties

                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN



                    1.     Benoemt de verschillende soorten celculturen en de methoden om celculturen op te starten en te onderhouden.
                    2.     Somt de materialen en toestellen nodig om cellen in kweek te houden op en begrijpt de basisprincipes van de werking.
                    3.     Beschrijft de methode om cellen te tellen en het percentage levende cellen in een cultuur te bepalen.
                    4.     Begrijpt de manier waarop cellen worden gestockeerd en bewaard.
                    5.     Somt de verschillende soorten contaminaties in celculturen en de manieren om deze te detecteren, te voorkomen en te verwijderen op.
                    6.     Beschrijft toepassingen van celcultuur in verschillende onderzoeksdomeinen.
                    7.     Herkent celtypes in een cultuur.
                    8. Herkent verschillende soorten contaminatie in een celcultuur.
                    LEERINHOUDEN
                    1. Hoe brengt men cellen in cultuur?
                    2. Soorten cellen
                    3. Controle van de groeiende cellen en onderhoud van culturen
                    4. Werkomgeving en vereiste toestellen en materialen
                    5. Bewaring en stockage van cellen
                    6. Contaminaties: soorten en hoe deze te vermijden
                    7. Toepassingen van celkweek als techniek in verschillende onderzoeksdomeinen



                    STUDIEMATERIAAL

                    1.       cursus “Cel-en weefselkweek“ – auteur: Karen Pittois  – Plantijn Hogeschool 2010
                    2.       Powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus - auteur: Karen Pittois  – Plantijn Hogeschool 2010

                    WERKVORMEN
                    Soort werkvorm uren  

                    %

                    hoor- en werkcolleges:

                    6

                     lesuren

                      30,00

                    practicum en oefeningen:

                    0

                     lesuren

                      00,00

                    vormen van groepsleren:

                    0

                     lesuren

                      00,00

                    studietijd buiten contacturen:

                    13

                     klokuren

                      65,00

                    Verdere toelichting:

                    EVALUATIE

                    Eerste examenperiode

                    Toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode
                    a.       het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte
                    b.       het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
                    c.       op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
                     
                    Berekening van het ‘cijfer’ voor het opleidingsonderdeel
                     
                    - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen 
                       - niet uitvoeren van individuele taken
                       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                    tijd voor examinering
                    uren
                    1

                    %
                     
                     05,00

                    Tweede examenperiode
                    2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                     

                     

                    3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Toegepaste statistiek
                      

                    Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
                    Afstudeerrichting: CH:Chemie
                    Code: 30179
                    Academiejaar: 2010-2011
                    Type: kern
                    Niveau: uitdiepend
                    Programmajaar: 3
                    Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                    Aantal studiepunten: nvt
                    Wegingscoëfficient: 18
                    Totaal aantal contacturen: 16
                    Totaal studietijd: 42,12
                    Deeltijds programma:
                    Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                    Onderwijstaal: Nederlands
                    Lector(en): Van Vlaslaer Veerle


                     

                    KORTE OMSCHRIJVING

                    Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies).
                    De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.

                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                    Algemene competenties

                    • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                    Algemene beroepsgerichte competenties
                    • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                    • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
                    • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                    • CH236 evalueert resultaten kritisch
                    • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                    • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                    Beroepsspecifieke competenties

                      SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                      • kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige  experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
                    •   voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
                    • zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
                    • werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s
                    • kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteertde rapportering.
                    •   kent de basisprincipes van kwaliteitszorg.
                    • leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken
                    • LEERINHOUDEN


                      1. Interne QC
                      a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie  – lineariteit – robuustheid)
                      b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL
                      c. controlekaarten (met leesregels)
                      2. externe QC (interlab)
                      a. Youdenplot
                      b. zaagtandplot
                      c. PomPlot

                       


                      STUDIEMATERIAAL
                      • hoofdstukken 16 tem 19  uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer  – Plantijn Hogeschool 2010-2011
                      • “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de&3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2010-2011
                      • rekenmachine
                      • wetenschappelijke artikels
                      • aanvullend in de bib:
                        • ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
                        • ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)

                      WERKVORMEN
                      Soort werkvorm uren  

                      %

                      hoor- en werkcolleges:

                      14

                       lesuren

                        29,79

                      practicum en oefeningen:

                       lesuren

                        00,00

                      vormen van groepsleren:

                       lesuren

                        00,00

                      studietijd buiten contacturen:

                      31

                       klokuren

                        65,96

                      Verdere toelichting:
                      • hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
                      • zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
                      • feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.

                      EVALUATIE

                      Eerste examenperiode
                      • integratieve toets
                        • open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1CH, 2&3CH) en bevat geen opgeloste oefeningen
                        • gebruik van een rekenmachine is toegelaten
                        • samenstelling van de vragen:
                          • hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
                          • minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)

                      tijd voor examinering
                      uren
                      2

                      %
                       
                       04,26

                      Tweede examenperiode
                      idem

                       

                       

                      3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Bioinformatica
                        

                      Component behoort tot O.O.: Onderzoekstechnieken
                      Afstudeerrichting: CH:Chemie
                      Code: 30180
                      Academiejaar: 2010-2011
                      Type: kern
                      Niveau: uitdiepend
                      Programmajaar: 3
                      Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                      Aantal studiepunten: nvt
                      Wegingscoëfficient: 8
                      Totaal aantal contacturen: 7
                      Totaal studietijd: 18,72
                      Deeltijds programma:
                      Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                      Onderwijstaal: Nederlands
                      Lector(en): Partoens Peter


                       

                      KORTE OMSCHRIJVING

                      Deze lessenreeks wil een inzicht geven in het belang en het gebruik van de bioinformatica voor de verschillende disciplines in het biomedisch onderzoek

                      Voor deze lessen is aanwezigheid verplicht.


                      COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                       Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                      Algemene competenties

                        Algemene beroepsgerichte competenties
                          Beroepsspecifieke competenties
                          • CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
                          • CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
                          • CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                           

                          • de voornaamste bioinformatica tools efficiënt gebruiken
                          • deze tools geïntegreerd toepassen in moleculair biologisch onderzoek
                          • zich nieuw ontwikkelde tools eigen maken
                          LEERINHOUDEN

                          Na een korte inleiding over het nut van bioinformatica in het wetenschappelijk onderzoek worden een aantal databanken voorgesteld en wordt aangeleerd op welke manier hier efficiënt mee kan gewerkt worden. Hierna komen een aantal veel gebruikte tools aan bod zowel gericht op DNA-technologie als op eiwit-werk. Nadruk in deze component ligt op het leren gebruiken van de bio-informatica tools en niet op de achterliggende informatica. Vandaar dat deze cursus voornamelijk bestaat uit oefeningen.


                          STUDIEMATERIAAL
                          • Ppt-cursus Bioinformatica – Peter Partoens - Plantijn Hogeschool 2010
                          • Alle voorgestelde tools zijn publiekelijk toegankelijk op het internet.

                          WERKVORMEN
                          Soort werkvorm uren  

                          %

                          hoor- en werkcolleges:

                          6

                           lesuren

                            30,00

                          practicum en oefeningen:

                           lesuren

                            00,00

                          vormen van groepsleren:

                           lesuren

                            00,00

                          studietijd buiten contacturen:

                          13

                           klokuren

                            65,00

                          Verdere toelichting:

                          EVALUATIE

                          Eerste examenperiode
                          • toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode

                          • - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                            - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                               - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                               - afwezigheid tijdens deze verplichte activiteit
                               - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                           

                          • Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties

                          tijd voor examinering
                          uren
                          1

                          %
                           
                           05,00

                          Tweede examenperiode
                          idem als eerste zittijd

                           

                           

                          3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Biotechnologie
                            

                          O.O. heeft componenten: Ja
                          O.O. bestaat uit componenten Milieuchemie
                          Fermentatietechnologie
                          Groene biotechnologie
                          Afstudeerrichting: CH:Chemie
                          Code: 30181
                          Academiejaar: 2010-2011
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                          Aantal studiepunten: 5
                          Wegingscoëfficient: 5
                          Totaal aantal contacturen: 52
                          Totaal studietijd: 130
                          Examencontract: mogelijk
                          Deliberatie: mogelijk
                          Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                          Lector(en): Meyers Caroline
                          Reyniers Kathy
                          Soetaert Anneleen
                          Spanoghe Mark
                          Van Cleemput Marjan


                           


                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                          • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                          Algemene beroepsgerichte competenties
                          • CH230 benoemt de kern van het probleem
                          • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                          • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
                          Beroepsspecifieke competenties
                          • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                          Zie deelfiches.

                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                          • microbiologie
                          • de levende cel
                          • aromaten

                          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                          Andere begincompetenties
                          Zie deelfiches

                           

                           

                          3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Milieuchemie
                            

                          Component behoort tot O.O.: Biotechnologie
                          Afstudeerrichting: CH:Chemie
                          Code: 30182
                          Academiejaar: 2010-2011
                          Type: kern
                          Niveau: uitdiepend
                          Programmajaar: 3
                          Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                          Aantal studiepunten: nvt
                          Wegingscoëfficient: 56
                          Totaal aantal contacturen: 30
                          Totaal studietijd: 72,8
                          Deeltijds programma:
                          Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                          Onderwijstaal: Nederlands
                          Lector(en): Meyers Caroline
                          Reyniers Kathy
                          Spanoghe Mark
                          Van Cleemput Marjan


                           

                          KORTE OMSCHRIJVING

                          Initiatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.


                          COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                           Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                          Algemene competenties

                            Algemene beroepsgerichte competenties
                            • CH230 benoemt de kern van het probleem
                            • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                            Beroepsspecifieke competenties
                            • CH365 analyseert multidisciplinaire problemen

                            SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                            • beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
                            • (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
                            • legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
                            • onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
                            • begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren
                            LEERINHOUDEN

                            1.    Inleiding: belang van milieuzorg
                            2.    Water 
                                     a.    Belasting van het oppervlaktewater door afvalwater 
                                     b.    Belangrijke parameters voor de waterkwaliteit 
                                                    -Biochemisch zuurstofverbruik 
                                                    -Chemisch zuurstofverbruik 
                                                    -Totale organische koolstof 
                                                    -Zuurtegraad 
                                                    -Droogrest 
                                                    -Nutriënten 
                                     c.    Zelfreinigend vermogen van oppervlaktewater 
                                     d.    Eutrofiëring 
                                     e.    Zuivering in een rioolwaterzuiveringinstallatie 
                                                    -Mechanisch fysische zuivering 
                                                    -Biologische zuivering 
                                                    -Slibverwerking 
                                     f.     Industrieel afvalwater 
                            3.    Lucht 
                                     a.    Luchtkwaliteit 
                                     b.    Bronnen van verontreiniging 
                                     c.    T-profielen 
                                     d.    Gasvormige luchtverontreiniging 
                                     e.    Broeikaseffect 
                                     f.     Zure regen 
                                     g.    Gat in de ozonlaag 
                                     h.    Fotochemische mist 
                                     i.      Zwevend stof
                            4.    Bodem 
                                     a.    Samenstelling 
                                     b.    Verontreiniging 
                                                 -Bronnen 
                                                 -Stoffen 
                                     c.    Zware Metalen 
                                     d.    Pesticiden
                            5.    Relatie milieu en industrie
                            6.   Inleiding tot de radiochemie


                            STUDIEMATERIAAL


                            1.  cursus milieuchemie (op e-campus) – auteur: Caroline Meyers – Plantijn Hogeschool 2010
                            2.  cursus radiochemie (op e-campus) – auteur: Hubert Nachtegaele - Plantijn Hogeschool 2010
                            3.  bezoek afvalverwerking Isvag (Wilrijk)


                            WERKVORMEN
                            Soort werkvorm uren  

                            %

                            hoor- en werkcolleges:

                            26

                             lesuren

                              31,71

                            practicum en oefeningen:

                            0

                             lesuren

                              00,00

                            vormen van groepsleren:

                            0

                             lesuren

                              00,00

                            studietijd buiten contacturen:

                            52

                             klokuren

                              63,41

                            Verdere toelichting:

                            Verplichte aanwezigheid voor de seminaries met gastsprekers en voor het bezoek aan Isvag. 
                             


                            EVALUATIE

                            Eerste examenperiode
                            • Schriftelijke integratieve toetsing INT7-3, tijdens de examenweek 
                            • Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
                            • Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-3, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
                              • het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                                • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                                • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
                                • niet uitvoeren van individuele taken
                                • niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
                                   

                            tijd voor examinering
                            uren
                            4

                            %
                             
                             04,88

                            Tweede examenperiode
                          • Schriftelijke integratieve toetsing INT7-3, tijdens de examenweek
                          • Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
                          • Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-3, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
                            • het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                              • niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                              • afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
                              • niet uitvoeren van individuele taken
                              • niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                             

                          •  

                             

                            3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Fermentatietechnologie
                              

                            Component behoort tot O.O.: Biotechnologie
                            Afstudeerrichting: CH:Chemie
                            Code: 30183
                            Academiejaar: 2010-2011
                            Type: kern
                            Niveau: uitdiepend
                            Programmajaar: 3
                            Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                            Aantal studiepunten: nvt
                            Wegingscoëfficient: 22
                            Totaal aantal contacturen: 11
                            Totaal studietijd: 28,6
                            Deeltijds programma:
                            Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                            Onderwijstaal: Nederlands
                            Lector(en): Soetaert Anneleen


                             

                            KORTE OMSCHRIJVING

                            Bij fermentatieprocessen worden microörganismen zoals bacteriën, schimmels en gisten ingezet in de productie van bruikbare stoffen op industriële schaal. Ze kunnen vitaminen, biobrandstoffen, geurstoffen, geneesmiddelen en enzymen produceren.

                            Deze microörganismen komen in de natuur wijdverspreid voor waar ze echter zelden optimale groei omstandigheden treffen. Tijdens de industriële fermentaties worden de optimale voorwaarden  (voedingsstoffen, pH, temperatuur,...) gecreëerd voor de groei van deze organismen en de vorming van nuttige producten. Bovendien kan via gentechnologische technieken het genetisch materiaal van deze microörganismen gewijzigd worden waardoor een heel gamma van nuttige metabolieten en enzymen geproduceerd kunnen worden.

                            In deze cursus is het de bedoeling de kweekomstandigheden van industriële fermentaties te belichten alsook een aantal praktische voorbeelden.


                            COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                             Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                            Algemene competenties

                              Algemene beroepsgerichte competenties
                              • CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
                              Beroepsspecifieke competenties

                                SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                1. Situeert het begrip witte biotechnologie en haalt een aantal voorbeelden uit het dagelijks leven aan.
                                2. Noemt soorten kweek-principes en type bioreactoren op.
                                3. Beschrijft de componenten van de industriële fermentatie media.
                                4. Heeft inzicht in controle en sturing van fermentatieprocessen.
                                5. Legt enkele toepassingen van fermentatie met betrekking tot metabolic engineering en het onderliggend principe uit.
                                LEERINHOUDEN


                                1.    Industriële of witte biotechnologie
                                2.    Industriële fermentatie 
                                      a.    Upscaling: van erlenmeyer tot 500.000l reactor 
                                      b.    Microbiële kweekprincipes: batch, fed batch, chemostat 
                                      c.    Type bioreactoren 
                                      d.    Controle en sturing van het fermentatieproces: (o.a. O2, CO2, pH, zuur, base, T, roersnelheid, schuimvorming, influent, effluent)
                                3.    Protocol van een aerobe E. coli batch fermentatie en een gistfermentatie
                                4.    Metabolic Engineering
                                5.    Downstream Processing
                                6.    Bespreking aantal praktische voorbeelden
                                7.    Uitwerken presentatie i.v.m. een toepassing van een fermentatieproces op basis van een recent wetenschappelijk artikel.


                                STUDIEMATERIAAL

                                Cursus 'Fermentatietechnologie' - auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool 2010.


                                WERKVORMEN
                                Soort werkvorm uren  

                                %

                                hoor- en werkcolleges:

                                10

                                 lesuren

                                  32,26

                                practicum en oefeningen:

                                0

                                 lesuren

                                  00,00

                                vormen van groepsleren:

                                0

                                 lesuren

                                  00,00

                                studietijd buiten contacturen:

                                20

                                 klokuren

                                  64,52

                                Verdere toelichting:

                                EVALUATIE

                                Eerste examenperiode


                                Toetsing INT7-3, tijdens de examenperiode
                                a. het examen is schriftelijk
                                b. op het examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

                                Afwezigheden:
                                Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief 
                                Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
                                 

                                Berekening van het ‘cijfer’ voor het opleidingsonderdeel 
                                - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                                - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: 
                                 
                                   - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                                   - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten 
                                   - niet uitvoeren van individuele taken
                                   - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                                tijd voor examinering
                                uren
                                1

                                %
                                 
                                 03,23

                                Tweede examenperiode

                                2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
                                De toets wordt hernomen, de punten van de verplichte activiteiten worden overgedragen.

                                 

                                 

                                3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Groene biotechnologie
                                  

                                Component behoort tot O.O.: Biotechnologie
                                Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                Code: 30184
                                Academiejaar: 2010-2011
                                Type: kern
                                Niveau: uitdiepend
                                Programmajaar: 3
                                Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                                Aantal studiepunten: nvt
                                Wegingscoëfficient: 22
                                Totaal aantal contacturen: 11
                                Totaal studietijd: 28,6
                                Deeltijds programma:
                                Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                Onderwijstaal: Nederlands
                                Lector(en): Soetaert Anneleen


                                 

                                KORTE OMSCHRIJVING
                                In de cursus groene biotechnologie wordt de stap naar de anatomie en de fysiologie van de plant gezet. Naast de verschillende planten weefselsystemen wordt de ontwikkeling en anatomie van wortel en scheut gedetailleerd besproken. Hierna komen de processen van reproductie, fotosynthese en de werking van plantenhormonen aanbod. Met dit inzicht kan dan de link gemaakt worden naar genetische planten manipulaties voor onderzoeksdoeleinden.

                                COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                Algemene competenties

                                • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                                Algemene beroepsgerichte competenties
                                  Beroepsspecifieke competenties

                                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                    1.     benoemt de basis anatomie van de plant en celwand.
                                    2.     legt het verschil tussen het vasculair en het grondweefsel uit.
                                    3.     bespreekt de levenscycli van de sporeplanten, gymnospermen en angiospermen.
                                    4.     somt de verschillende plantenhormonen op met hun functie in de plant.
                                    5.     beschrijft het principe van de fotosynthese.
                                    6.     licht een aantal toepassingen van plantenbiotechnologie toe.
                                    LEERINHOUDEN


                                    1.    Plantenanatomie: 
                                             a.    De plantencel en celwand 
                                             b.    Meristemen 
                                             c.    Weefselsystemen 
                                             d.    De wortel 
                                             e.    De scheut
                                    2.    Reproductie: 
                                             a.    Evolutie en verscheidenheid 
                                             b.    Sporeplanten 
                                             c.    Gymnospermen (naaktzadigen) 
                                             d.    Angiospermen (bedektzadigen)
                                    3.    Fotosynthese: 
                                             a.    Rol van pigmenten 
                                             b.    De fotosystemen en het Z-schema 
                                             c.    C3-C4 planten
                                    4.    Hormonen: 
                                             a.    Auxines 
                                             b.    Cytokinines 
                                             c.    Ethyleen 
                                             d.    Abscisine zuur 
                                             e.    Gibberellines
                                    5.    Plantenbiotechnologie: 
                                             a.    Plantenweefselculturen 
                                             b.    Plantentransformatie technieken 
                                             c.    Vectoren 
                                             d.    Arabidopsis thaliana als modelorgansime 
                                             e.    Doelwitten van genetische manipulatiesRisico’s en voordelen


                                    STUDIEMATERIAAL

                                    1.   Cursus 'Groene biotechnologie'- auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool 2010

                                     


                                    WERKVORMEN
                                    Soort werkvorm uren  

                                    %

                                    hoor- en werkcolleges:

                                    10

                                     lesuren

                                      32,26

                                    practicum en oefeningen:

                                    0

                                     lesuren

                                      00,00

                                    vormen van groepsleren:

                                    0

                                     lesuren

                                      00,00

                                    studietijd buiten contacturen:

                                    20

                                     klokuren

                                      64,52

                                    Verdere toelichting:

                                    EVALUATIE

                                    Eerste examenperiode


                                    Toetsing INT7-3, tijdens de examenperiode
                                    a. het examen is schriftelijk
                                    b. op het examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

                                    Berekening van het ‘cijfers’ voor het opleidingsonderdeel 
                                    - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                                    - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: 
                                     
                                       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                                       - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten 
                                       - niet uitvoeren van individuele taken
                                       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                                     


                                    tijd voor examinering
                                    uren
                                    1

                                    %
                                     
                                     03,23

                                    Tweede examenperiode

                                    2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.

                                     

                                     

                                    3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                                      

                                    O.O. heeft componenten: Ja
                                    O.O. bestaat uit componenten Seminaries
                                    POP 3
                                    Geïntegreerd lab + project
                                    Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                    Code: 30185
                                    Academiejaar: 2010-2011
                                    Programmajaar: 3
                                    Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                                    Aantal studiepunten: 17
                                    Wegingscoëfficient: 17
                                    Totaal aantal contacturen: 207
                                    Totaal studietijd: 442
                                    Examencontract: niet mogelijk
                                    Deliberatie: mogelijk
                                    Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                                    Lector(en): Pittois Karen
                                    Soetaert Anneleen
                                    Van Cleemput Marjan


                                     


                                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                    Algemene competenties

                                    • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                                    • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                                    • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                                    • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
                                    • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
                                    • CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
                                    • CH118 respecteert deadlines/afspraken
                                    • CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
                                    Algemene beroepsgerichte competenties
                                    • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                    • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                    • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                    • CH244 bereidt taken systematisch voor
                                    • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
                                    • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                                    • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                    • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                    • CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
                                    • CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
                                    Beroepsspecifieke competenties
                                    • CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
                                    • CH379 neemt beslissingen

                                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                    alle info zie deelfiches

                                    VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                    Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn

                                    geen


                                    Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
                                    • alle OO van 3BI

                                    Andere begincompetenties
                                    alle info zie deelfiches

                                     

                                     

                                    3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Geïntegreerd lab + project
                                      

                                    Component behoort tot O.O.: Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                                    Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                    Code: 30186
                                    Academiejaar: 2010-2011
                                    Type: kern
                                    Niveau: gespecialiseerd
                                    Programmajaar: 3
                                    Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                                    Aantal studiepunten: nvt
                                    Wegingscoëfficient: 90
                                    Totaal aantal contacturen: 196
                                    Totaal studietijd: 397,8
                                    Deeltijds programma:
                                    Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                    Onderwijstaal: Nederlands
                                    Lector(en): Pittois Karen
                                    Soetaert Anneleen
                                    Van Cleemput Marjan


                                     

                                    KORTE OMSCHRIJVING

                                    Theorie en praktijk zijn voor de component "Geïntegreerd lab" zeer nauw met elkaar verweven. Ook hier is de rode draad "van gen naar eiwit".  Laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering, karakterisatiemethoden en gebruik van databanken worden ingeoefend. Bijzondere aandacht wordt besteed aan veilig- en kwaliteitsvol werken.
                                    Door specifieke opdrachten en projectwerk worden studenten vertrouwd met researchtechnieken en wordt het teamwerk bevorderd.

                                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                    Algemene competenties

                                    • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                                    • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                                    • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                                    • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
                                    • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
                                    • CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
                                    • CH118 respecteert deadlines/afspraken
                                    • CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
                                    Algemene beroepsgerichte competenties
                                    • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                    • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                    • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                    • CH244 bereidt taken systematisch voor
                                    • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
                                    • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                                    • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                    • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                    • CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
                                    • CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
                                    Beroepsspecifieke competenties
                                    • CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
                                    • CH379 neemt beslissingen

                                    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                    1.    denkt analytisch en professioneel.
                                    2.    toont leerbereidheid.
                                    3.    is kritisch ingesteld.
                                    4.    Rapporteert correct.
                                    5.    analyseert multidisciplinaire problemen en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging.
                                    6.    Bezit goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, manipulatie van levende cellen (eukaryoten en prokaryoten) op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden.
                                    7.    begrijpt van de principes van de methoden en technieken.
                                    8.    past informaticatools toe.
                                    9.    bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel
                                    10. raadpleegt en gebruikt eiwit- en nucleïnezuurdatabanken.
                                    11. Maakt een efficiënte planning en tijdsindeling voor de uit te voeren proeven.
                                    12. Voert nauwkeurig klassieke analytische methoden en instrumentale analytische technieken uit.
                                    13. Zet de meetwaarden om naar de gevraagde concentraties in het monster.
                                    14. Verwerkt de resultaten statistisch.
                                    15. Verwerkt de resultaten in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag en rapporteert hierover mondeling.
                                    16. Schrijft een praktijkjournaal volgens de voorschriften.
                                    17. Bedient klein-schalige fermentor’s  en verwerft een praktisch inzicht i.v.m. de sturing van fermentatieprocessen.
                                    18. Volgt veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet en bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.
                                    19. Voert op een correcte manier een job safety analyse uit en schrijft een SOP uit..
                                    20. Voert in groep een opdracht uit
                                    LEERINHOUDEN
                                    In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biotechnologie, celbiologie en fermentatie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld. Zij worden gegeven door gastsprekers en kunnen momenteel nog niet ingevuld worden in de lesweken.
                                    Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.
                                    • Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten)
                                    • PCR-reacties
                                    • Digesties met restrictie-enzymen, ligaties,…
                                    • ELISA’s
                                    • Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese
                                    • Blotten
                                    • Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,…
                                    • Gebruik databanken
                                    • Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage
                                    • Project "Van gen naar eiwit"
                                    • Celkweeklabo (uitplaten, tellen, mycoplasma contaminatie, cytotoxiciteitstest)
                                    • Fermentatielab
                                    • Opstellen job safety analyse

                                    STUDIEMATERIAAL

                                    cursusdeel geïntegreerd lab deel 1 – auteur: Els Van doorslaer, Anneleen Soetaert, Peter Partoens – Plantijn Hogeschool 2010.

                                    cursus geïntegreerd lab deel2- autheur Anneleen Soetaert-Plantijn Hogeschool 2010.


                                    WERKVORMEN
                                    Soort werkvorm uren  

                                    %

                                    hoor- en werkcolleges:

                                     lesuren

                                      00,00

                                    practicum en oefeningen:

                                    192

                                     lesuren

                                      41,92

                                    vormen van groepsleren:

                                     lesuren

                                      00,00

                                    studietijd buiten contacturen:

                                    262

                                     klokuren

                                      57,21

                                    Verdere toelichting:
                                    Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren”

                                    EVALUATIE

                                    Eerste examenperiode

                                    Evaluatie van de practica:
                                    • aanwezigheid
                                    • permanente evaluatie van praktische vaardigheden
                                    • evaluatie van verslagen
                                    • controle praktijkjournaal (labschrift)
                                    • uitvoeren job safety analyse
                                    • opstellen SOP
                                    • literatuuronderzoek opdracht + presentatie en poster
                                    • uitvoeren project + presentatie
                                    • toetsing INT 7-4

                                    Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.

                                    Puntenverdeling: 

                                    1. 50% jaarwerk in lab
                                    2. 20% verslagen, presentaties
                                    3. 30% examen

                                    Berekening van het ‘cijfer’ voor het opleidingsonderdeel
                                     
                                    - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de verworven punten
                                    - het aantal punten kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                                       - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                                       - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
                                       - niet uitvoeren van individuele taken
                                       - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties


                                    Afwezigheden:
                                    Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief 
                                    Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
                                    Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.

                                    tijd voor examinering
                                    uren
                                    4

                                    %
                                     
                                     00,87

                                    Tweede examenperiode

                                    Voor de 2de zittijd blijven de punten van jaarwerk, verslagen en presentaties behouden. Enkel de integratieve toets 7-4 kan herdaan worden. De vraagstelling is analoog als in de 1ste zittijd.

                                     

                                     

                                    3 Chemie - 3BI - Onderdelen - POP 3
                                      

                                    Component behoort tot O.O.: Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                                    Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                    Code: 30274
                                    Academiejaar: 2010-2011
                                    Type: kern
                                    Niveau: gespecialiseerd
                                    Programmajaar: 3
                                    Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                                    Aantal studiepunten: nvt
                                    Wegingscoëfficient: 5
                                    Totaal aantal contacturen: 0
                                    Totaal studietijd: 22,1
                                    Deeltijds programma:
                                    Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                    Onderwijstaal: Nederlands
                                    Lector(en): Gutschoven Inge
                                    Pittois Karen
                                    Soetaert Anneleen
                                    Spanoghe Mark
                                    Van Cleemput Marjan
                                    Van Dyck Jos
                                    Verbeke Patrick


                                     

                                    KORTE OMSCHRIJVING
                                    Het bijhouden van de POP map dient als hulp voor de student om zijn studie zelf te kunnen opvolgen.

                                    COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                     Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                    Algemene competenties

                                    • CH104 gaat constructief om met kritiek
                                    • CH105 leert uit zijn fouten
                                    Algemene beroepsgerichte competenties
                                      Beroepsspecifieke competenties

                                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                        Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.

                                        Dank zij het POP
                                        1. kan de student reflecteren over het eigen handelen
                                        2. en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage)
                                        LEERINHOUDEN
                                        Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.

                                        STUDIEMATERIAAL
                                        1. "Het algemene CGO-boek"
                                        2. map met invulbladen

                                        WERKVORMEN
                                        Soort werkvorm uren  

                                        %

                                        hoor- en werkcolleges:

                                        0

                                         lesuren

                                          00,00

                                        practicum en oefeningen:

                                         lesuren

                                          00,00

                                        vormen van groepsleren:

                                         lesuren

                                          00,00

                                        studietijd buiten contacturen:

                                        12

                                         klokuren

                                          100,00

                                        Verdere toelichting:

                                        EVALUATIE

                                        Eerste examenperiode
                                        Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.
                                        tijd voor examinering
                                        uren

                                        %
                                         
                                         00,00

                                        Tweede examenperiode
                                        Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.

                                         

                                         

                                        3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Seminaries
                                          

                                        Component behoort tot O.O.: Geïnt. lab, seminaries, project en POP
                                        Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                        Code: 30188
                                        Academiejaar: 2010-2011
                                        Type: kern
                                        Niveau: gespecialiseerd
                                        Programmajaar: 3
                                        Periode binnen het modeltraject: Periode 7
                                        Aantal studiepunten: nvt
                                        Wegingscoëfficient: 5
                                        Totaal aantal contacturen: 11
                                        Totaal studietijd: 22,1
                                        Deeltijds programma:
                                        Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
                                        Onderwijstaal: Nederlands
                                        Lector(en): Pittois Karen
                                        Soetaert Anneleen
                                        Van Cleemput Marjan


                                         

                                        KORTE OMSCHRIJVING

                                         Tijdens de seminaries krijgt de student een betere perceptie van zijn latere werksituatie. Initiatieven voor de seminaries worden gestuurd door de verschillende lectoren en kunnen ondermeer volgende activiteiten omvatten: het bijwonen van voordrachten, bezoeken van tentoonstellingen en het deelnemen aan studiedagen. De analyse en bespreking van concrete probleemsituaties kan eveneens het onderwerp zijn.


                                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                        Algemene competenties

                                        • CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
                                        • CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
                                        • CH109 blijft planmatig werken onder stress
                                        • CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
                                        • CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
                                        • CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
                                        • CH118 respecteert deadlines/afspraken
                                        • CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
                                        Algemene beroepsgerichte competenties
                                        • CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
                                        • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                        • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                        • CH244 bereidt taken systematisch voor
                                        • CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
                                        • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                                        • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                        • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                        • CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
                                        • CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
                                        Beroepsspecifieke competenties
                                        • CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
                                        • CH379 neemt beslissingen

                                        SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
                                        Inspelen op recente ontwikkelingen en de student vertrouwd maken met "levenslang leren".
                                        LEERINHOUDEN
                                        De inhoud van de seminaries worden in de loop van het academiejaar geconcretiseerd.
                                        STUDIEMATERIAAL
                                        Nota's van de voordrachten.
                                        WERKVORMEN
                                        Soort werkvorm uren  

                                        %

                                        hoor- en werkcolleges:

                                        9

                                         lesuren

                                          39,13

                                        practicum en oefeningen:

                                         lesuren

                                          00,00

                                        vormen van groepsleren:

                                         lesuren

                                          00,00

                                        studietijd buiten contacturen:

                                        12

                                         klokuren

                                          52,17

                                        Verdere toelichting:

                                        EVALUATIE

                                        Eerste examenperiode

                                        Aanwezigheid is verplicht.
                                        Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
                                        De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de integratieve toets INT 7-4.
                                         
                                        Berekening van het ‘cijfer’ voor het elk opleidingsonderdeel 
                                        - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
                                        - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
                                           - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
                                           - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
                                           - niet uitvoeren van individuele taken
                                           - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties

                                        tijd voor examinering
                                        uren
                                        2

                                        %
                                         
                                         08,70

                                        Tweede examenperiode
                                        De toets INT 7-4 wordt hernomen

                                         

                                         

                                        3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Stage en eindwerk
                                          

                                        O.O. heeft componenten: Neen
                                        Afstudeerrichting: CH:Chemie
                                        Code: 30042
                                        Academiejaar: 2010-2011
                                        Type: kern
                                        Niveau: gespecialiseerd
                                        Programmajaar: 3
                                        Periode binnen het modeltraject: Periode 8
                                        Aantal studiepunten: 23
                                        Wegingscoëfficient: 23
                                        Totaal aantal contacturen: 1
                                        Totaal studietijd: 598
                                        Deeltijds programma: deel 2
                                        Examencontract: niet mogelijk
                                        Deliberatie: mogelijk
                                        Vrijstelling of overdracht: mogelijk
                                        Onderwijstaal: Nederlands
                                        Lector(en): Soetaert Anneleen
                                        Spanoghe Mark
                                        Verbeke Patrick


                                         

                                        KORTE OMSCHRIJVING

                                        De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over  14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland. 

                                        Het stagewerk van de studenten Biochemie situeert zich rond topics zoals nucleïnezuuranalyse, eiwitopzuivering, celkweek, plantenbiotechnologie, opkweek recombinante micro-organismen in fermentoren en mileubiochemie. De studenten kunnen tijdens hun stage een brede waaier van onderzoekstechnieken verder inoefenen door mee te draaien in een onderzoekseenheid op een bedrijf of universitaire instelling. 

                                        Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.


                                        COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
                                         Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

                                        Algemene competenties

                                          Algemene beroepsgerichte competenties
                                          • CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
                                          • CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
                                          • CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
                                          • CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
                                          • CH236 evalueert resultaten kritisch
                                          • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
                                          • CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
                                          • CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
                                          • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
                                          • CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
                                          • CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
                                          • CH253 mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
                                          • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
                                          Beroepsspecifieke competenties
                                          • CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
                                          • CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
                                          • CH369 beschikt over geïntegreerde biochemische laboratoriumvaardigheden
                                          • CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam

                                          SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN

                                          De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.

                                          1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen.
                                          2. De student leert zelfstandig werken.
                                          3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren.
                                          4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren. 


                                          VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
                                          Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
                                          geslaagd zijn in 2CH.
                                          Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn

                                          alle opleidingsonderdelen van het 3de jaar


                                          Andere begincompetenties
                                          De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.

                                          LEERINHOUDEN
                                          • De stageplaats voor de richting Biochemie situeert zich in farmaceutische, biotechnologische en voedingstechnische bedrijven. Hier nemen de studenten deel aan researchopdrachten waar ze onder begeleiding een deelaspect van het onderzoek op zich nemen.


                                          STUDIEMATERIAAL
                                          • De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk". 
                                          • Indien  verder nodig, voorzien door de stagementor.

                                          WERKVORMEN
                                          Soort werkvorm uren  

                                          %

                                          hoor- en werkcolleges:

                                          0

                                           lesuren

                                            00,00

                                          practicum en oefeningen:

                                          0

                                           lesuren

                                            00,00

                                          vormen van groepsleren:

                                          0

                                           lesuren

                                            00,00

                                          studietijd buiten contacturen:

                                          598

                                           klokuren

                                            99,83

                                          Verdere toelichting:
                                          • De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
                                          • De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
                                          • De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
                                          • Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool. 
                                          • Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool. 

                                          EVALUATIE

                                          Eerste examenperiode
                                          • De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.  
                                          • Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
                                             -  de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor)
                                             -  het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) 
                                             -  de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).

                                          tijd voor examinering
                                          uren
                                          1

                                          %
                                           
                                           00,17

                                          Tweede examenperiode
                                          • Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.  
                                          • Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
                                          • Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.