|
3 Chemie - 3BI - Opleidingsonderdelen |
|
|
|
| | |
3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Genexpressie, functie en werking |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Immunologie
Gentechnologie
|
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30174 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
6 |
Wegingscoëfficient: |
6 |
Totaal aantal contacturen: |
53 |
Totaal studietijd: |
156 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Pittois Karen
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Alle info: zie deelfiches
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- de levende cel
- microbiologie
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Alle info: zie deelfiches
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Genexpressie, functie en werking |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30175 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
44 |
Totaal aantal contacturen: |
24 |
Totaal studietijd: |
68,64 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Pittois Karen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De leer van het verweer met zijn cellen en eiwitten worden bekeken. Er is een niet-specifiek en een specifiek luik, hiervan worden de werkingsmechanismen behandeld. Antigenen en antilichamen (vooral monoklonale antilichamen) worden uitgebreid bekeken. Het immuunsysteem kan ook ontsporen: hyper, hypo, en auto-immuniteit passeren de revue.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
·
Situeert het verweer
·
Benoemt en beschrijft de verschillende barrières uit het specifiek verweer
·
Benoemt moleculen en cellen uit het niet-specifiek verweer en beschrijft de werking
·
Benoemt en verklaart de kenmerken van een ontstekingsreactie
·
Benoemt de belangrijkste verschillen tussen het specifiek en het niet-specifiek verweer
·
Benoemt de verschillende soorten antigenen, hun eigenschappen
·
Beschrijft de klinisch relevante antigenen (ABO, Rhesus en HLA)
·
Beschrijft de structuur, soorten en werking van antilichamen
·
De gevolgen van antigeen/antilichaam binding benoemen
·
Benoemt de cellen en organen van het specifiek verweer benoemen en beschrijft hun functie
·
Beschrijft het verschil tussen de humorale en cellulaire respons
·
Legt de werking van het specifiek verweer tegen infectieuze deeltjes uit (bacteriën, virussen, parasieten, gisten en schimmels)
·
Omschrijft het productieproces van monoklonale antilichamen
·
Benoemt de mogelijke toepassingen van monoklonale antilichamen
·
Geeft een indeling van de verschillende immuuntesten en licht toe met voorbeelden
·
Benoemt een gegeven immuuntest, klassificeert deze en benoemt de eigenschappen
·
De drie hoofdvormen
van de immuunpathologie
·
Geeft voorbeelden geven van de verschillende immuunpathologieën
·
Geeft de onderliggende mechanismen van de geziene immuunafwijkingen
·
Bespreekt d
e immuuntesten die de verschillende immuunafwijkingen
opsporen
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Inleiding tot het verweer: plaats van het verweer. Verschillen tussen specifiek en niet-specifiek verweer.
-
Het niet-specifiek verweer: barrières, cellen, eiwitten en werking
-
Het specifiek verweer:
a.
Moleculen: antigenen, het MHC-complex, receptoren, immuunglobulinen
b.
Cellen en organen
c.
Werking: verweer tegen infectieuze deeltjes, ontsnappingsmechanismen
-
Monoklonale antilichamen: productie en toepassingen
-
Afwijkingen van het immuunsysteem:
a.
Hypersensitiviteit: type I tot type IV
b.
Immuundeficiënties: AIDS (het virus, pathogenese en diagnostiek)
c.
Autoimmuniteit: voorbeelden en mechanismen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- Bundeling powerpoint slides met notities (Auteur: Karen Pittois)
- Boek « Immunology » Lippincott’s Illustrated Reviews. Eds. Richard A. Harvey, Pamela C. Champe. Wolters Kluwer. ISBN 0-7817-9543-5/978-0-7817-9543-2.
-
Boek: “How the immune system Works” 3th ed. 2008.
L. Sompayrac. Blackwell Publishing. 978 1 4051 6221 0 (aanwezig in bib, niet verplicht)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
22
|
lesuren
|
29,73
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
50
|
klokuren
|
67,57
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges van twee uur
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
examen (INT7-1) tijdens examenperiode
- het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte.
- het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden.
- op het mondeling en het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
Berekening van het cijfer voor het opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (
in consensus
) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Genexpressie, functie en werking |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30176 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
56 |
Totaal aantal contacturen: |
29 |
Totaal studietijd: |
87,36 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Pittois Karen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Dit vak wordt ingeleid met een korte herhaling van de opbouw van ons erfelijk materiaal. De techniek PCR voor de amplificatie van dit erfelijk materiaal wordt uitgebreid behandeld. Er wordt kennis gemaakt met de technieken en enzymen uit de recombinant DNA technologie. Aanmaak van recombinant DNA wordt besproken, de productie van cDNA bibliotheken en het gebruik van universele kloneringstechnieken. Verder wordt er een introductie gegeven tot de recombinante expressie in prokaryoten en eurkaryoten. Er worden technieken bestudeerd om de expressie van genen uit te schakelen op drie niveaus (gen-, RNA- en eiwitniveau).
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
·
·
Beschrijft het principe van de PCR reactie, de vereisten en de risico’s en de mogelijke detectiesystemen
·
Benoemt de verschillende componenten van een PCR reactie en berekent de hoeveelheden
·
Benoemt en beschrijft varianten en alternatieven voor PCR en hun toepassingen
·
Kiest de juiste PCR variant voor een gegeven toepassing
·
Benoemt en beschrijft kwantitatieve PCR procedures en kan deze beschrijven
·
Benoemt de verschillende enzymen die gebruikt worden in de gentechnologie en hun toepassingen en beschrijft hun werking
·
Kiest het juiste enzym voor een gentechnologische toepassing
·
Gebruikt de verschillende notaties voor nucleotiden
·
Geeft de verschillende stappen voor de aanmaak van recombinant DNA
·
Duidt de juiste vector aan voor een moleculaire klonering
·
Geeft de verschillende stappen in de aanmaak van een cDNA –bibliotheek
·
Beschrijft de werking van de toegelichte commerciële kloneringssystemen adhv een schema
·
Somt de verschillende stappen op voor de aanmaak van eiwitten in een prokaryoot expressiesysteem
·
Tekent een prokaryote expressievector en benoemt de verschillende noodzakelijke en optionele onderdelen
·
Legt uit hoe induceerbare expressiesystemen werken en waarom ze gebruikt worden
·
Geeft toelichting bij de verschillende eukaryote expressiesystemen adhv een schema
·
Benoemt en beschrijft de technieken waarmee men genactiviteit kan stilleggen voor elke niveau waarop dit mogelijk is (DNA-RNA-eiwit)
·
Tekent schema’s
van ALLE verschillende besproken technieken
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
PCR: principe, vereisten, componenten van de reactie, risico’s en analyse van de genproducten
-
PCR: Varianten en alternatieven: hot start, touch down, nested PCR, RT-PCR, e-PCR, PCR-SSCP, ASO-PCR
-
Kwantitatieve PCR: competitieve PCR en real time PCR
-
Enzymen gebruikt in de gentechnologie en hun toepassingen
-
Verschillende notaties voor nucleotiden
-
Verschillende vectoren en hun gebruik
-
Aanmaak van recombinant DNA (moleculaire klonering) en transformatie
o
Blauw-wit screening
o
Aanmaak van cDNA bibliotheken
o
Screening van DNA bibliotheken
o
Universele kloneringstechnieken
-
Recombinante expressie in prokaryoten:
o
Klonering, transformatie en zuivering
-
Expressie in eukaryote systemen:
o
Expressie in gist
o
Expressie in dierlijke cellen
o
Celvrije systemen
-
Induceerbare expressiesystemen
-
Gene silencing op 3 niveaus:
o
Geninactivatie
o
Post-transcriptionele inactivatie: inactivatie van RNA
o
Eiwit-inactivatie
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
30,11
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
64
|
klokuren
|
68,82
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
toetsing INT7-1, tijdens de examenperiode
- het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte.
- het mondelinge gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden.
- op het mondeling als het schriftelijke examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
Berekening van het cijfer voor het opleidingsonderdeel - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Idem
|
|
| |
|
3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Onderzoekstechnieken |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Celkweek
Biochemische technologie
Toegepaste statistiek
Bioinformatica
|
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30029 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
9 |
Wegingscoëfficient: |
9 |
Totaal aantal contacturen: |
84 |
Totaal studietijd: |
234 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Partoens Peter Soetaert Anneleen Van Vlaslaer Veerle
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH236 evalueert resultaten kritisch
- CH242 brengt structuur in ideeën
- CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
- CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
- CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Alle info: zie deelfiches
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- jaarcluster statistiek en POP
- de levende cel
- industriële scheidingstechnieken
- organische analyse
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Alle info: zie deelfiches
|
|
| |
|
3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Biochemische technologie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Onderzoekstechnieken |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30300 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
66 |
Totaal aantal contacturen: |
54 |
Totaal studietijd: |
154,44 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Partoens Peter
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De rode draad doorheen de component "Biochemische technologie" is "de weg van gen tot eiwit" en sluit hierdoor zeer nauw aan bij het opleidingscomponent "Genexpressie, functie en werking". In de component "Biochemische technologie" worden de methoden besproken om cellen en weefsels te homogeniseren. De werking van verschillende detergenten en de mogelijke strategie voor nucleïnezuur- en eiwitzuivering worden behandeld. Alle technieken die hierbij aan bod komen (fractionatie, concentratiebepaling, bufferwissel, concentrering,enz…) worden in theorie gezien en in de component "geïntegreerd lab" toegepast. Nadruk wordt hierbij gelegd op de voorzorgen die nodig zijn om bv. denaturatie te voorkomen. Verder komen de diverse chromatografische en elektroforetische scheidingstechnieken aan bod en de toepassingen die ze in praktijk hebben. De theorie van deze component en het "Geïntegreerd lab" zijn zeer nauw met elkaar verweven.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH242 brengt structuur in ideeën
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
- CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
- CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- kent de algemeen gebruikte scheidingstechnieken voor nucleïnezuren en eiwitten.
- kent de belangrijkste chromatografische en elektroforetische technieken, de apparatuur die daarbij gebruikt wordt en de belangrijkste toepassingen.
- kent de typische biochemische werkwijzen als homogenisatie, fractionering, dialyse, membraanfiltratie, blotten en centrifugatie en de apparatuur die hierbij gebruikt wordt.
- kent de algemeen gebruikte identificatietechnieken voor eiwitten en nucleïnezuren als o.m. de verschillende kleurreacties, autoradiografie en immunochemische detectie.
- kan onder begeleiding, nieuwe procedures ontwikkelen om eiwitten en nucleïnezuren te zuiveren en te karakteriseren en hierbij de juiste technieken en apparatuur gebruiken. Hij/zij is in staat deze technieken in diverse sectoren (biomedische sector, landbouw, voeding, milieu …) toe te passen.
- volgt de veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet op en bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel.
|
|
LEERINHOUDEN
|
Dit opleidingsonderdeel bestaat uit drie grote delen: biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie.
- Biochemische werkwijzen
Water, diverse stoffen en buffers
- Eigenschappen van water
- Invloed van diverse stoffen
Homogenisatie van cellen en weefsels
- Uitgangsmateriaal
- Activiteit van hydrolytische enzymen
- Homogenisatiemethoden
Zuivering van en werken met nucleïnezuren
- Algemene strategie bij zuivering nucleïnezuren
- Beschadiging van nucleïnezuren
- Concentratiebepaling
- Denaturatie en renaturatie
- Isolatie en zuivering
- Zuiverheid - Identificatie
Zuivering van en werken met eiwitten
- Algemene strategie bij zuivering eiwitten
- Efficiëntie van de zuiveringsstap
- Fractionering
- Verwijdering van zouten
- Bewaring
- Maken van een eiwitoplossing
- Detectie van denaturatie
2. Elektroforese Basisprincipes elektroforese
- Inleiding
- Experimentele aspecten
Elektroforese van eiwitten
- Inleiding
- Polyacrylamidegel elektroforese
- Iso-elektrofocussing
- 2D-elektroforese
Elektroforese van nucleïnezuren
- Inleiding
- Gelkeuze
- Detectie
- Submarine elektroforese
- Sequentie- en genoomanalyse
- RNA-elektroforese
- Pulsed field elektroforese
Adsorptie aan membranen - blotten
- Voordelen van blotten
- Technieken
- Membraantypen
3.Chromatografie Chromatografie
- Inleiding
- Begrippen en formules
- Oplossend vermogen van een kolom
- Indeling
- Apparatuur
- Oefeningen
Gelfiltratiechromatografie
- Principe
- Samenstelling van de gelkorrels
- Zwellen van gelkorrels
- Verwijderen van lucht
- Kwantitatieve benadering
- Fractioneringsbereik
- Oplossend vermogen
- Toepassingen
- Praktische uitvoering
- Oefeningen
Ionenchromatografie
- Inleiding
- Elektrostatische aantrekking
- Ionenuitwisseling
- Selectiviteitsconstante
- Ionenuitwisselaars
- Ionenchromatografie
- Oefeningen
Affiniteitschromatografie
- Principe
- Matrix
- Ligand
- Spacerarm
- Elutie
- Kolomkeuze en stockeren van het gel
- Oefeningen
Hydrofobe interactiechromatografie
- Principe
- Uitvoering
Toepassingen
|
STUDIEMATERIAAL
|
- cursus "Biochemische technologie" delen biochemische werkwijzen, elektroforese en chromatografie" – auteur: Peter Partoens – Plantijn Hogeschool 2010.
- powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus- auteur: Peter Partoens – Plantijn Hogeschool 2010.
- manualen en catalogen van verschillende firma’s.
- aanbevolen websites staan bij de verschillende hoofdstukken van de cursus vermeld.
- cursus "Bio-informatica" op e-campus – auteur: Peter Partoens – Plantijn Hogeschool 2010.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
50
|
lesuren
|
30,12
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
112
|
klokuren
|
67,47
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode:
- het examen bestaat uit een schriftelijk (50%) en mondeling (50%) gedeelte
- het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden
- op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Onderzoekstechnieken |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30178 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
8 |
Totaal aantal contacturen: |
7 |
Totaal studietijd: |
18,72 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Soetaert Anneleen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De cursus celkweek geeft een inleiding tot het kweken van plantaardige en dierlijke cellen in vitro. Men krijgt een overzicht van de verschillende soorten culturen en hoe men deze culturen moet onderhouden. De verschillende toestellen en vereiste materialen worden besproken. De verschillende soorten contaminaties van culturen komen aan bod en hoe men deze kan vermijden en/of verwijderen . Verder worden een aantal mogelijke toepassingen van celkweek als techniek in andere onderzoeksdomeinen aangehaald en kort beschreven .
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. Benoemt de verschillende soorten celculturen en de methoden om celculturen op te starten en te onderhouden. 2. Somt de materialen en toestellen nodig om cellen in kweek te houden op en begrijpt de basisprincipes van de werking. 3. Beschrijft de methode om cellen te tellen en het percentage levende cellen in een cultuur te bepalen. 4. Begrijpt de manier waarop cellen worden gestockeerd en bewaard. 5. Somt de verschillende soorten contaminaties in celculturen en de manieren om deze te detecteren, te voorkomen en te verwijderen op. 6. Beschrijft toepassingen van celcultuur in verschillende onderzoeksdomeinen. 7. Herkent celtypes in een cultuur. 8. Herkent verschillende soorten contaminatie in een celcultuur.
|
|
LEERINHOUDEN
|
-
Hoe brengt men cellen in cultuur?
-
Soorten cellen
-
Controle van de groeiende cellen en onderhoud van culturen
-
Werkomgeving en vereiste toestellen en materialen
-
Bewaring en stockage van cellen
-
Contaminaties: soorten en hoe deze te vermijden
-
Toepassingen van celkweek als techniek in verschillende onderzoeksdomeinen
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. cursus “Cel-en weefselkweek“ – auteur: Karen Pittois – Plantijn Hogeschool 2010 2. Powerpoint presentaties van alle lessen zijn beschikbaar op e-campus - auteur: Karen Pittois – Plantijn Hogeschool 2010
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
lesuren
|
30,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
13
|
klokuren
|
65,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode a. het examen bestaat uit een schriftelijk en mondeling gedeelte b. het mondeling gedeelte mag gedurende een korte periode schriftelijk voorbereid worden c. op het mondeling als het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student. Berekening van het ‘cijfer’ voor het opleidingsonderdeel - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
|
|
| |
|
3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Toegepaste statistiek |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Onderzoekstechnieken |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30179 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
18 |
Totaal aantal contacturen: |
16 |
Totaal studietijd: |
42,12 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Van Vlaslaer Veerle
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Kwaliteitszorg (KZ) is niet meer weg te denken uit het lab. We bekijken de basisprincipes van KZ (kwaliteitssystemen, quality tools, normen, accreditatie, kwaliteitshandboek en standaardwerkinstructies). De statistiek uit de vorige programmajaren wordt toegepast bij validatie van methoden en toestellen en vormt de basis voor de interne (controlekaarten, 6 sigma, procesoptimalisatie) en de externe (interlabstudies) kwaliteitscontroles.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH236 evalueert resultaten kritisch
- CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
-
kiest voor een probleem de meest geschikte statistische techniek en voert deze techniek concreet uit: stelt een proefopzet op, voert de nodige experimenten uit, verwerkt de meetresultaten en interpreteert het resultaat.
voert een methodevalidatie uit: stelt een proefschema op in functie van de validatieparameters, voert de nodige experimenten uit, berekent de validatieparameters en interpreteert van het resultaat.
zet controlekaarten op en leest deze ( leesregels)
werkt mee het opstellen van een kwaliteitshandboek en SOP’s
kent de statistische principes achter externe kwaliteitscontrole: leest en interpreteertde rapportering.
kent de basisprincipes van kwaliteitszorg.
leest en interpreteert informatie (wetenschappelijke artikels, validatierapporten) met bekende en onbekende statistische technieken
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Interne QC a. methodevalidatie (juistheid – bepalingsgrenzen – precisie – lineariteit – robuustheid) b. inleiding kwaliteitszorg, Six Sigma (met procescapabiliteit), AQL c. controlekaarten (met leesregels) 2. externe QC (interlab) a. Youdenplot b. zaagtandplot c. PomPlot
|
STUDIEMATERIAAL
|
- hoofdstukken 16 tem 19 uit de cursus “toegepaste statistiek” – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2010-2011
- “formuleboekje statistiek” (delen 1ste, 2de&3de jaar) – auteur: Veerle Van Vlaslaer – Plantijn Hogeschool 2010-2011
- rekenmachine
- wetenschappelijke artikels
- aanvullend in de bib:
- ‘Statistics and chemometrics’ Miller&Miller (ISBN 013028885) - 2000
- ‘Statistiek, validatie en meetonzekerheid voor het laboratorium’ Klaessens (ISBN 9789077423622)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
14
|
lesuren
|
29,79
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
31
|
klokuren
|
65,96
|
Verdere toelichting:
- hoorcolleges: hierin worden de statistische technieken uitgelegd aan de hand van toepassingen en oefeningen uit het werkveld
- zelfstandig werk: oplossen van de oefeningenreeksen uit de cursus (met Excel).
- feedback van de lector tijdens de colleges of via mail.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- integratieve toets
- open-boek’ toetsing: het boek is het formuleboekje statistiek (delen 1CH, 2&3CH) en bevat geen opgeloste oefeningen
- gebruik van een rekenmachine is toegelaten
- samenstelling van de vragen:
- hoogstens 50% van de vragen zijn louter kennisvragen (correct toepassen van de statistische technieken, correct uitvoeren van berekeningen, reproduceren van begrippen en definities)
- minstens 50% van de vragen zijn interpretatievragen (correct kiezen voor een bepaalde techniek, interpretatie van de resultaten, interpretatie van de onderzoeksresultaten van derden)
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Onderzoekstechnieken |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30180 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
8 |
Totaal aantal contacturen: |
7 |
Totaal studietijd: |
18,72 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Partoens Peter
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Deze lessenreeks wil een inzicht geven in het belang en het gebruik van de bioinformatica voor de verschillende disciplines in het biomedisch onderzoek
Voor deze lessen is aanwezigheid verplicht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
- CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
- CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- de voornaamste bioinformatica tools efficiënt gebruiken
- deze tools geïntegreerd toepassen in moleculair biologisch onderzoek
- zich nieuw ontwikkelde tools eigen maken
|
|
LEERINHOUDEN
|
Na een korte inleiding over het nut van bioinformatica in het wetenschappelijk onderzoek worden een aantal databanken voorgesteld en wordt aangeleerd op welke manier hier efficiënt mee kan gewerkt worden. Hierna komen een aantal veel gebruikte tools aan bod zowel gericht op DNA-technologie als op eiwit-werk. Nadruk in deze component ligt op het leren gebruiken van de bio-informatica tools en niet op de achterliggende informatica. Vandaar dat deze cursus voornamelijk bestaat uit oefeningen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
6
|
lesuren
|
30,00
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
13
|
klokuren
|
65,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
-
toetsing INT7-2, tijdens de examenperiode
-
- dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens deze verplichte activiteit - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
- Er zal niet gepeild worden naar theoretische kennis. De student moet de correcte tools kunnen toepassen in oefeningen komende uit reeële onderzoekssituaties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
idem als eerste zittijd
|
|
| |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Milieuchemie
Fermentatietechnologie
Groene biotechnologie
|
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30181 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
5 |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
52 |
Totaal studietijd: |
130 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Meyers Caroline Reyniers Kathy Soetaert Anneleen Spanoghe Mark Van Cleemput Marjan
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH230 benoemt de kern van het probleem
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH365 analyseert multidisciplinaire problemen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Zie deelfiches.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
- microbiologie
- de levende cel
- aromaten
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
Zie deelfiches
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Biotechnologie |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30182 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
56 |
Totaal aantal contacturen: |
30 |
Totaal studietijd: |
72,8 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Meyers Caroline Reyniers Kathy Spanoghe Mark Van Cleemput Marjan
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Initiatie tot de belangrijkste milieu-biotopen: water, lucht, bodem en hun samenhang met de industriële wereld. Tijdens de lessen wordt geprobeerd om de reeds bestaande kennis van de student te linken aan milieutopics. Een bijkomend topic is een korte inleiding in de radiochemie met focus op de milieu-impact en de detectietechnieken.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH230 benoemt de kern van het probleem
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH365 analyseert multidisciplinaire problemen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- beseft dat het milieu een belangrijk biotoop is, dat optimaal bewaard moet blijven
- (h)erkent dat milieu niet om lucht, water en bodem gaat, maar één geheel vormt. Het voorbeeld van zure regen illustreert dit ten volle.
- legt links met kennis uit andere vakgebieden en past deze toe in een milieucontext
- onderscheidt de verschillende vormen van straling en kent hun toepassingsgebieden
- begrijpt de fysische achtergrond van de verschillende technieken om radioactieve straling te detecteren
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Inleiding: belang van milieuzorg 2. Water a. Belasting van het oppervlaktewater door afvalwater b. Belangrijke parameters voor de waterkwaliteit -Biochemisch zuurstofverbruik -Chemisch zuurstofverbruik -Totale organische koolstof -Zuurtegraad -Droogrest -Nutriënten c. Zelfreinigend vermogen van oppervlaktewater d. Eutrofiëring e. Zuivering in een rioolwaterzuiveringinstallatie -Mechanisch fysische zuivering -Biologische zuivering -Slibverwerking f. Industrieel afvalwater 3. Lucht a. Luchtkwaliteit b. Bronnen van verontreiniging c. T-profielen d. Gasvormige luchtverontreiniging e. Broeikaseffect f. Zure regen g. Gat in de ozonlaag h. Fotochemische mist i. Zwevend stof 4. Bodem a. Samenstelling b. Verontreiniging -Bronnen -Stoffen c. Zware Metalen d. Pesticiden 5. Relatie milieu en industrie 6. Inleiding tot de radiochemie
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. cursus milieuchemie (op e-campus) – auteur: Caroline Meyers – Plantijn Hogeschool 2010 2. cursus radiochemie (op e-campus) – auteur: Hubert Nachtegaele - Plantijn Hogeschool 2010 3. bezoek afvalverwerking Isvag (Wilrijk)
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
26
|
lesuren
|
31,71
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
52
|
klokuren
|
63,41
|
Verdere toelichting:
Verplichte aanwezigheid voor de seminaries met gastsprekers en voor het bezoek aan Isvag.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- Schriftelijke integratieve toetsing INT7-3, tijdens de examenweek
- Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
- Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-3, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Schriftelijke integratieve toetsing INT7-3, tijdens de examenweek
Op het examen worden zowel kennis-, inzichts-, als toepassingsvragen gesteld en wordt gepeild naar het redeneervermogen van de student.
Het cijfer van de integratieve toetsing INT7-3, wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten.
- het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
- niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
- afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten
- niet uitvoeren van individuele taken
- niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
|
| |
|
3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Fermentatietechnologie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Biotechnologie |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30183 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
22 |
Totaal aantal contacturen: |
11 |
Totaal studietijd: |
28,6 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Soetaert Anneleen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Bij fermentatieprocessen worden microörganismen zoals bacteriën, schimmels en gisten ingezet in de productie van bruikbare stoffen op industriële schaal. Ze kunnen vitaminen, biobrandstoffen, geurstoffen, geneesmiddelen en enzymen produceren.
Deze microörganismen komen in de natuur wijdverspreid voor waar ze echter zelden optimale groei omstandigheden treffen. Tijdens de industriële fermentaties worden de optimale voorwaarden (voedingsstoffen, pH, temperatuur,...) gecreëerd voor de groei van deze organismen en de vorming van nuttige producten. Bovendien kan via gentechnologische technieken het genetisch materiaal van deze microörganismen gewijzigd worden waardoor een heel gamma van nuttige metabolieten en enzymen geproduceerd kunnen worden.
In deze cursus is het de bedoeling de kweekomstandigheden van industriële fermentaties te belichten alsook een aantal praktische voorbeelden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
- Situeert het begrip witte biotechnologie en haalt een aantal voorbeelden uit het dagelijks leven aan.
- Noemt soorten kweek-principes en type bioreactoren op.
- Beschrijft de componenten van de industriële fermentatie media.
- Heeft inzicht in controle en sturing van fermentatieprocessen.
- Legt enkele toepassingen van fermentatie met betrekking tot metabolic engineering en het onderliggend principe uit.
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Industriële of witte biotechnologie 2. Industriële fermentatie a. Upscaling: van erlenmeyer tot 500.000l reactor b. Microbiële kweekprincipes: batch, fed batch, chemostat c. Type bioreactoren d. Controle en sturing van het fermentatieproces: (o.a. O2, CO2, pH, zuur, base, T, roersnelheid, schuimvorming, influent, effluent) 3. Protocol van een aerobe E. coli batch fermentatie en een gistfermentatie 4. Metabolic Engineering 5. Downstream Processing 6. Bespreking aantal praktische voorbeelden 7. Uitwerken presentatie i.v.m. een toepassing van een fermentatieproces op basis van een recent wetenschappelijk artikel.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Cursus 'Fermentatietechnologie' - auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool 2010.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
32,26
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
20
|
klokuren
|
64,52
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Toetsing INT7-3, tijdens de examenperiode a. het examen is schriftelijk b. op het examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
Afwezigheden: Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden.
Berekening van het ‘cijfer’ voor het opleidingsonderdeel - dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd. De toets wordt hernomen, de punten van de verplichte activiteiten worden overgedragen.
|
|
| |
|
3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Groene biotechnologie |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Biotechnologie |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30184 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
uitdiepend |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
22 |
Totaal aantal contacturen: |
11 |
Totaal studietijd: |
28,6 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Soetaert Anneleen
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
In de cursus groene biotechnologie wordt de stap naar de anatomie en de fysiologie van de plant gezet. Naast de verschillende planten weefselsystemen wordt de ontwikkeling en anatomie van wortel en scheut gedetailleerd besproken. Hierna komen de processen van reproductie, fotosynthese en de werking van plantenhormonen aanbod. Met dit inzicht kan dan de link gemaakt worden naar genetische planten manipulaties voor onderzoeksdoeleinden.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. benoemt de basis anatomie van de plant en celwand. 2. legt het verschil tussen het vasculair en het grondweefsel uit. 3. bespreekt de levenscycli van de sporeplanten, gymnospermen en angiospermen. 4. somt de verschillende plantenhormonen op met hun functie in de plant. 5. beschrijft het principe van de fotosynthese. 6. licht een aantal toepassingen van plantenbiotechnologie toe.
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Plantenanatomie: a. De plantencel en celwand b. Meristemen c. Weefselsystemen d. De wortel e. De scheut 2. Reproductie: a. Evolutie en verscheidenheid b. Sporeplanten c. Gymnospermen (naaktzadigen) d. Angiospermen (bedektzadigen) 3. Fotosynthese: a. Rol van pigmenten b. De fotosystemen en het Z-schema c. C3-C4 planten 4. Hormonen: a. Auxines b. Cytokinines c. Ethyleen d. Abscisine zuur e. Gibberellines 5. Plantenbiotechnologie: a. Plantenweefselculturen b. Plantentransformatie technieken c. Vectoren d. Arabidopsis thaliana als modelorgansime e. Doelwitten van genetische manipulatiesRisico’s en voordelen
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. Cursus 'Groene biotechnologie'- auteur: Anneleen Soetaert - Plantijn Hogeschool 2010
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
10
|
lesuren
|
32,26
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
20
|
klokuren
|
64,52
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Toetsing INT7-3, tijdens de examenperiode a. het examen is schriftelijk b. op het examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
Berekening van het ‘cijfers’ voor het opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt ( in consensus ) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte activiteiten - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
2de zittijd: analoog examen als in 1ste zittijd.
|
|
| |
|
3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Geïnt. lab, seminaries, project en POP |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Ja |
O.O. bestaat uit componenten |
Seminaries
POP 3
Geïntegreerd lab + project
|
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30185 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
17 |
Wegingscoëfficient: |
17 |
Totaal aantal contacturen: |
207 |
Totaal studietijd: |
442 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Lector(en): |
Pittois Karen Soetaert Anneleen Van Cleemput Marjan
|
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH109 blijft planmatig werken onder stress
- CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
- CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
- CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
- CH118 respecteert deadlines/afspraken
- CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH244 bereidt taken systematisch voor
- CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
- CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
- CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
- CH379 neemt beslissingen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
alle info zie deelfiches
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geen
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
alle info zie deelfiches
|
|
| |
|
3 Chemie - 3BI - Onderdelen - Geïntegreerd lab + project |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Geïnt. lab, seminaries, project en POP |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30186 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
90 |
Totaal aantal contacturen: |
196 |
Totaal studietijd: |
397,8 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Pittois Karen Soetaert Anneleen Van Cleemput Marjan
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Theorie en praktijk zijn voor de component "Geïntegreerd lab" zeer nauw met elkaar verweven. Ook hier is de rode draad "van gen naar eiwit". Laboratorium- en technologische vaardigheden inzake manipulatie van levende cellen op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering, karakterisatiemethoden en gebruik van databanken worden ingeoefend. Bijzondere aandacht wordt besteed aan veilig- en kwaliteitsvol werken. Door specifieke opdrachten en projectwerk worden studenten vertrouwd met researchtechnieken en wordt het teamwerk bevorderd.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH109 blijft planmatig werken onder stress
- CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
- CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
- CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
- CH118 respecteert deadlines/afspraken
- CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH244 bereidt taken systematisch voor
- CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
- CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
- CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
- CH379 neemt beslissingen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. denkt analytisch en professioneel. 2. toont leerbereidheid. 3. is kritisch ingesteld. 4. Rapporteert correct. 5. analyseert multidisciplinaire problemen en bezit een sterk gevoel voor kwaliteitsborging. 6. Bezit goede algemene laboratorium- en technologische vaardigheden inzake wetenschappelijke onderzoeksmethoden, manipulatie van levende cellen (eukaryoten en prokaryoten) op micro- en macroniveau, moleculair biologische technieken, celbiologische technieken, eiwit- en nucleïnezuurzuivering en karakterisatiemethoden. 7. begrijpt van de principes van de methoden en technieken. 8. past informaticatools toe. 9. bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel 10. raadpleegt en gebruikt eiwit- en nucleïnezuurdatabanken. 11. Maakt een efficiënte planning en tijdsindeling voor de uit te voeren proeven. 12. Voert nauwkeurig klassieke analytische methoden en instrumentale analytische technieken uit. 13. Zet de meetwaarden om naar de gevraagde concentraties in het monster. 14. Verwerkt de resultaten statistisch. 15. Verwerkt de resultaten in een wetenschappelijk en taalkundig correct verslag en rapporteert hierover mondeling. 16. Schrijft een praktijkjournaal volgens de voorschriften. 17. Bedient klein-schalige fermentor’s en verwerft een praktisch inzicht i.v.m. de sturing van fermentatieprocessen. 18. Volgt veiligheids- en afvalverwerkingsvoorschriften nauwgezet en bezit een ethisch onderbouwd verantwoordelijkheidsgevoel. 19. Voert op een correcte manier een job safety analyse uit en schrijft een SOP uit.. 20. Voert in groep een opdracht uit
|
|
LEERINHOUDEN
|
In het geïntegreerd lab komen verschillende aspecten uit de biotechnologie, celbiologie en fermentatie aan bod. Kennis en vaardigheden verworven gedurende de drie jaren worden hierbij toegepast en ingeoefend. Tijdens de seminaries worden enkele specifieke onderwerpen behandeld. Zij worden gegeven door gastsprekers en kunnen momenteel nog niet ingevuld worden in de lesweken. Groepswerk en enkele Engelstalige labopdrachten bereiden de student voor om te werken in een multiculturele en internationale omgeving.
- Isolatie nucleïnezuren (plasmiden uit bacteriën, chromosomaal DNA uit bloed en planten)
- PCR-reacties
- Digesties met restrictie-enzymen, ligaties,…
- ELISA’s
- Eiwit- en nucleïnezuurchromatografie en elektroforese
- Blotten
- Toepassen centrifugatie, concentreringstechnieken, dialyse, kleurreacties, karakterisatiemethoden,…
- Gebruik databanken
- Uitwerken individuele onderzoeksopdracht i.v.m. stage
- Project "Van gen naar eiwit"
- Celkweeklabo (uitplaten, tellen, mycoplasma contaminatie, cytotoxiciteitstest)
- Fermentatielab
- Opstellen job safety analyse
|
STUDIEMATERIAAL
|
cursusdeel geïntegreerd lab deel 1 – auteur: Els Van doorslaer, Anneleen Soetaert, Peter Partoens – Plantijn Hogeschool 2010.
cursus geïntegreerd lab deel2- autheur Anneleen Soetaert-Plantijn Hogeschool 2010.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
192
|
lesuren
|
41,92
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
262
|
klokuren
|
57,21
|
Verdere toelichting:
Indien een student er niet in slaagt om alle door hem gewettigd gemiste labs binnen een periode in te halen, werkt de opleidingscoördinator een individuele regeling uit. De student dient hiervoor de opleidingscoördinator tijdig te contacteren”
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Evaluatie van de practica:
- aanwezigheid
- permanente evaluatie van praktische vaardigheden
- evaluatie van verslagen
- controle praktijkjournaal (labschrift)
- uitvoeren job safety analyse
- opstellen SOP
- literatuuronderzoek opdracht + presentatie en poster
- uitvoeren project + presentatie
- toetsing INT 7-4
Op het schriftelijk examen worden zowel kennis-, inzichts- als toepassingsvragen gesteld en gepeild naar het redeneervermogen van de student.
Puntenverdeling:
- 50% jaarwerk in lab
- 20% verslagen, presentaties
- 30% examen
Berekening van het ‘cijfer’ voor het opleidingsonderdeel
- dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de verworven punten - het aantal punten kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
Afwezigheden:
Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt. De student neemt hiervoor zelf het initiatief Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling. Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Voor de 2de zittijd blijven de punten van jaarwerk, verslagen en presentaties behouden. Enkel de integratieve toets 7-4 kan herdaan worden. De vraagstelling is analoog als in de 1ste zittijd.
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Geïnt. lab, seminaries, project en POP |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30274 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
0 |
Totaal studietijd: |
22,1 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge Pittois Karen Soetaert Anneleen Spanoghe Mark Van Cleemput Marjan Van Dyck Jos Verbeke Patrick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Het bijhouden van de POP map dient als hulp voor de student om zijn studie zelf te kunnen opvolgen.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH104 gaat constructief om met kritiek
- CH105 leert uit zijn fouten
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
|
Beroepsspecifieke competenties
|
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Het POP draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van het opleidingsdoel: reflecteren over het eigen handelen tegenover derden.
Dank zij het POP
- kan de student reflecteren over het eigen handelen
- en is er een basis gelegd voor reflecties in het latere werkveld (de stage)
|
|
LEERINHOUDEN
|
Het POP is een persoonlijk dossier waarmee de student zijn studievoortgang aantoont. De student leert hiermee bovendien wat ‘zelfreflectie’ inhoudt en dit als voorbereiding op stage, eindwerk en latere werkveld.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- "Het algemene CGO-boek"
- map met invulbladen
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
12
|
klokuren
|
100,00
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
Het POP wordt geëvalueerd op zijn volledigheid.
|
|
| |
|
|
|
Component behoort tot O.O.: |
Geïnt. lab, seminaries, project en POP |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30188 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
nvt |
Wegingscoëfficient: |
5 |
Totaal aantal contacturen: |
11 |
Totaal studietijd: |
22,1 |
Deeltijds programma: |
|
Vrijstelling of overdracht: |
niet mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Pittois Karen Soetaert Anneleen Van Cleemput Marjan
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Tijdens de seminaries krijgt de student een betere perceptie van zijn latere werksituatie. Initiatieven voor de seminaries worden gestuurd door de verschillende lectoren en kunnen ondermeer volgende activiteiten omvatten: het bijwonen van voordrachten, bezoeken van tentoonstellingen en het deelnemen aan studiedagen. De analyse en bespreking van concrete probleemsituaties kan eveneens het onderwerp zijn.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH101 zoekt opheldering door het stellen van vragen
- CH106 blijft onder druk zorgvuldig werken
- CH109 blijft planmatig werken onder stress
- CH113 steekt spontaan "een tandje bij", bij verhoogde werkdruk
- CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
- CH116 neemt verantwoordelijkheid op voor eigen handelen (ondermeer "meldt fouten en incidenten")
- CH118 respecteert deadlines/afspraken
- CH119 toont respect voor materiaal en het gebruik ervan
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH235 baseert zijn oordeel op de gegevens en feiten
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH244 bereidt taken systematisch voor
- CH245 organiseert het werk in een efficiënte planning
- CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
- CH257 handelt spontaan volgens procedures beschreven in de brochure "Kwaliteit en veiligheid"
- CH258 schat veiligheidsrisico's in, zoekt de relevante info op en past ze zinvol toe
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH376 bevordert het resultaatgericht werken van een groep medewerkers
- CH379 neemt beslissingen
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
Inspelen op recente ontwikkelingen en de student vertrouwd maken met "levenslang leren".
|
|
LEERINHOUDEN
|
De inhoud van de seminaries worden in de loop van het academiejaar geconcretiseerd.
|
STUDIEMATERIAAL
|
Nota's van de voordrachten.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
9
|
lesuren
|
39,13
|
practicum en oefeningen:
|
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
12
|
klokuren
|
52,17
|
Verdere toelichting:
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
Aanwezigheid is verplicht. Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit. Deze kan niet ingehaald worden. De opgedane kennis en deskundigheid wordt mee geëvalueerd tijdens de integratieve toets INT 7-4. Berekening van het ‘cijfer’ voor het elk opleidingsonderdeel - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria: - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen - niet uitvoeren van individuele taken - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
De toets INT 7-4 wordt hernomen
|
|
| |
|
|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30042 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 8 |
Aantal studiepunten: |
23 |
Wegingscoëfficient: |
23 |
Totaal aantal contacturen: |
1 |
Totaal studietijd: |
598 |
Deeltijds programma: |
deel 2 |
Examencontract: |
niet mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Soetaert Anneleen Spanoghe Mark Verbeke Patrick
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
De stageperiode is het sluitstuk van de opleiding; deze periode loopt over 14 werkweken in de 2° helft van het academiejaar. De stage verloopt in een bedrijf of instelling onder leiding van een deskundige van het bedrijf (stagementor). Dit kan zowel in het binnen- als buitenland.
Het stagewerk van de studenten Biochemie situeert zich rond topics zoals nucleïnezuuranalyse, eiwitopzuivering, celkweek, plantenbiotechnologie, opkweek recombinante micro-organismen in fermentoren en mileubiochemie. De studenten kunnen tijdens hun stage een brede waaier van onderzoekstechnieken verder inoefenen door mee te draaien in een onderzoekseenheid op een bedrijf of universitaire instelling.
Binnen de stage-werkzaamheden wordt ruimte voorzien voor het schrijven van een eindwerk, d.i. een uitgebreid verslag over een onderwerp dat nader werd onderzocht.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH231 onderscheidt hoofd- en bijzaken
- CH232 structureert informatie op een overzichtelijke manier
- CH233 gaat stapsgewijs en systematisch te werk bij het analyseren van een probleem
- CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
- CH236 evalueert resultaten kritisch
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH239 werkt volgens voorgeschreven procedures/SOP's/werkinstructies
- CH248 levert werk af volgens de gevraagde kwaliteit
- CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
- CH251 algemeen: maakt gebruik van ondersteunende audiovisuele middelen
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH253 mondeling: drukt zich vlot en verstaanbaar uit
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH367 heeft inzicht in de belangrijkste biochemische onderzoeksmethoden
- CH368 kent de courante biotechnologische en moleculair biologische processen
- CH369 beschikt over geïntegreerde biochemische laboratoriumvaardigheden
- CH370 functioneert in een wetenschappelijk onderzoeksteam
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
De student doet beroepservaring op tijdens zijn stage.
1. De student herkent aangeleerde technieken en maakt kennis met reële toepassingen. 2. De student leert zelfstandig werken. 3. De student ontwikkelt de nodige sociale vaardigheden om met collega’s en oversten vlot te communiceren. 4. De student leert de resultaten van een uitgebreider onderzoeksproject op een correcte wetenschappelijke wijze schriftelijk en mondeling rapporteren.
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
geslaagd zijn in 2CH.
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
alle opleidingsonderdelen van het 3de jaar
|
Andere begincompetenties
|
De parate kennis en vaardigheden aangaande de verschillende opleidingsonderdelen uit de opleiding.
|
LEERINHOUDEN
|
- De stageplaats voor de richting Biochemie situeert zich in farmaceutische, biotechnologische en voedingstechnische bedrijven. Hier nemen de studenten deel aan researchopdrachten waar ze onder begeleiding een deelaspect van het onderzoek op zich nemen.
|
STUDIEMATERIAAL
|
- De stagebrochure en de syllabus "Rapportering eindwerk".
- Indien verder nodig, voorzien door de stagementor.
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
598
|
klokuren
|
99,83
|
Verdere toelichting:
- De lector-stagecoördinator wijst de student een stageplaats toe in een bedrijf of onderzoeksinstelling, met aandacht voor de interesses, voorkeuren en woonplaats van de student.
- De lector-stagebegeleider onderhoudt de contacten met het bedrijf en de student.
- De stagementor is verantwoordelijk voor de goede gang van zaken op de stageplaats.
- Tijdens de stage is er een terugkomdag (o.m. reflectiemoment) binnen de hogeschool.
- Er wordt een proefverdediging van het eindwerk georganiseerd binnen de hogeschool.
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
- De stagementor beoordeelt het stageverloop a.h.v. een stagebeoordelingsformulier. Na de stage dient het eindwerk te worden verdedigd voor een jury.
- Het totaalcijfer voor de stage staat voor circa 40% van de totale jaarpunten en is samengesteld uit de volgende deelevaluaties:
- de activiteiten gedurende de stageperiode: 60% (stagementor) - het eindwerk: 24% (stagementor + lezers) - de mondelinge presentatie en verdediging: 16% (jury).
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
- Het eindwerk kan ingediend worden tegen de tweede examenperiode. De eindwerkverdediging gebeurt dan in de tweede zittijd.
- Het eindwerk kan herschreven en opnieuw verdedigd worden indien dit de oorzaak is van niet slagen voor de totale stage.
- Het praktische werk kan niet herdaan worden tijdens de maanden juli en augustus.
|
|
| |
|
|
|
|
|
|
|
|
|