ECTS-database Plantijn Hogeschool
  
 

3 Chemie - 3CH - Onderdelen - Geïntegreerd lab
  

Component behoort tot O.O.: Geïntegreerd lab, seminaries en POP
Afstudeerrichting: CH:Chemie
Code: 30065
Academiejaar: 2010-2011
Type: kern
Niveau: gespecialiseerd
Programmajaar: 3
Periode binnen het modeltraject: Periode 7
Aantal studiepunten: nvt
Wegingscoëfficient: 90
Totaal aantal contacturen: 178
Totaal studietijd: 351
Deeltijds programma:
Vrijstelling of overdracht: niet mogelijk
Onderwijstaal: Nederlands
Lector(en): Gutschoven Inge
Verbeke Patrick


 

KORTE OMSCHRIJVING


In het geïntegreerd lab worden alle courante analysetechnieken uitgevoerd, milieu-analyses gedaan, moleculen gesynthetiseerd en gekarakteriseerd, instrumenten en methoden gevalideerd.
Naast het leren werken met vaak ingewikkelde apparatuur wordt aandacht besteed aan onderhoud en troubleshooting. De studenten worden gesensibiliseerd voor de kwaliteitsbewaking en –zorg via het valideren van toestellen en analysemethoden. Computers worden intensief gebruikt, zowel online met de apparatuur, als voor opzoekwerk en rapportering.
Zo is de toekomstige laboratoriumtechnoloog bijna paraat om de stap te zetten van een leeromgeving naar een reële laboratoriumomgeving.

COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
 Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)

Algemene competenties

    Algemene beroepsgerichte competenties
    • CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
    • CH249 controleert eigen werk op fouten en correctheid/volledigheid
    • CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
    Beroepsspecifieke competenties
    • CH363 begrijpt, vergelijkt en past alle courante chemische analyse- en synthesetechnieken toe
    • CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel

    SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
    • Hij bereidt standaarden en monsters op de gepaste manier. 
    • Tijdens de analyse heeft hij zicht op de betekenis van de bekomen meetwaarden. 
    • Uitgaande van de meetwaarden is hij in staat de gevraagde informatie over het oorspronkelijk staal weer te geven.
    • rapporteert mondeling en schriftelijk correct over de resultaten van zijn werkzaamheden
    • voert op een technisch-wetenschappelijke wijze zelfstandig een meerstaps organische synthese uit
    • voert met behulp van verschillende technieken een zuiverheidscontrole uit:
      a.  kook-en smeltpuntsbepaling
      b.  gaschromatografie
      c.  dunnelaagchromatografie
      d.  spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV, massa 
    • schrijft het mechanisme van de uitgevoerde syntheses uit
    • geeft het principe van C13-nmr weer
    • interpreteert een eenvoudig C13 spectrum 
    • bepaalt op basis van een IR, UV, NMR en massaspectrum de structuur van een organische molecule 
    • werkt multidisciplinair tijdens de uitvoering van de labexperimenten 
    • beoordeelt op een kritische wijze de uitgevoerde experimenten en de daarbij behorende resultaten
    • maakt gebruik van de verschillende technieken die gebruikt worden als identificatie- en analysemethode
    • verwijdert op een veilige milieubewuste wijze het afval 
    • zoekt aan de hand van boeken in de bibliotheek of via het internet een synthese of een zuiverheidscontrole op 
       
    LEERINHOUDEN
    1. De studenten worden vaardiger in het gebruik van reeds bekende analysetechnieken; zij besteden meer aandacht aan de optimalisatie van meetparameters en onderhoud van toestellen. Een aantal bijkomende analysemethoden worden toegepast. Verschillende bepalingen kaderen in de analyse van milieumonsters.
    2. Volgende topics komen aan bod: controle van een UV-VIS spectrofotometer, FTIR-spectrofotometrie, AAS, wateranalyse (BOD, COD, e.a.), Karl-Fischer titratie, HPLC, GC, IC, gebruik van software voor data-acquisitie en -verwerking, validatie van analysemethodes.
    3. Meerstapsyntheses in praktijk brengen
      a.  van aromaten
      b.  van alifaten 
    4. Zuiverheidscontrole van de gesynthetiseerde moleculen via
      a.  kook-en smeltpuntsbepaling
      b.  gaschromatografie
      c.  dunnelaagchromatografie
      d.  spectroscopische technieken: FTIR (IR), UV 
    5. Spectroscopie in de organische synthese:
      a.  13C en 1H NMR
      b.  IR
      c.  Massaspectrometrie
      d.  UV 
    6. verslaggeving van de resultaten

    STUDIEMATERIAAL


    Cursus "Geïntegreerd lab" - auteur P. Verbeke- Plantijn Hogeschool
    Cursus “Organische synthese” – auteur: I. Gutschoven - Plantijn Hogeschool

    WERKVORMEN
    Soort werkvorm uren  

    %

    hoor- en werkcolleges:

     lesuren

      00,00

    practicum en oefeningen:

    174

     lesuren

      43,07

    vormen van groepsleren:

     lesuren

      00,00

    studietijd buiten contacturen:

    226

     klokuren

      55,94

    Verdere toelichting:

    Lab: de studenten werken per 2.
    Voor zover nodig wordt tijd uitgetrokken voor het oplossen van vraagstukken, de bespreking van problemen of beperkte hoorcolleges.
    Het geintegreerd lab wordt afgesloten met een overkoepelend project.

    .


    EVALUATIE

    Eerste examenperiode
    • Observatie van het lab-werk, beoordeling van de verslagen, toetsen over parate kennis.
      Afwezigheden:
      Bij gewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit, als hij deze niet inhaalt.  De student neemt hiervoor zelf het initiatief
       
      Bij ongewettigde afwezigheid haalt de student 0 voor de verplichte activiteit.  Deze kan niet ingehaald worden.
      Bij meerdere afwezigheden contacteert de student de opleidingscoördinator voor een individuele regeling.  Indien de student dit nalaat haalt de student een A op het opleidingsonderdeel
    • Geïntegreerde toets INT 7-6 over parate kennis en vraagstukken.
      Multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek.
    • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel
       
      - dit cijfer wordt (in consensus) toegekend door de lectorengroep van het opleidingsonderdeel op basis van de op de verschillende componenten verworven punten
      - het aantal punten is in principe het gewogen gemiddelde van de verschillende vakdisciplines waarbij de uren sbu als wegingscoëfficiënten gebruikt worden maar kan aangepast worden volgens volgende criteria:
         - niet voldoen aan de vooropgestelde leerdoelen
         - afwezigheid tijdens de verplichte praktijksessies, werkcolleges en oefeningenlessen
         - niet uitvoeren van individuele taken
         - niet voldoen aan vooropgestelde gedragsindicatoren van de beoordeelde kerncompetenties
       

    tijd voor examinering
    uren
    4

    %
     
     00,99

    Tweede examenperiode
    • De punten m.b.t. de labsessies blijven behouden.
    • De toets INT 7-6 wordt hernomen.
      Multiple choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
    • Berekening van de ‘cijfers’ voor elk opleidingsonderdeel : zie hiervoor.