|
|
O.O. heeft componenten: |
Neen |
Afstudeerrichting: |
CH:Chemie |
Code: |
30364 |
Academiejaar: |
2010-2011 |
Type: |
kern |
Niveau: |
gespecialiseerd |
Programmajaar: |
3 |
Periode binnen het modeltraject: |
Periode 7 |
Aantal studiepunten: |
4 |
Wegingscoëfficient: |
4 |
Totaal aantal contacturen: |
32 |
Totaal studietijd: |
104 |
Deeltijds programma: |
deel 1 |
Examencontract: |
mogelijk |
Deliberatie: |
mogelijk |
Vrijstelling of overdracht: |
mogelijk |
Onderwijstaal: |
Nederlands |
Lector(en): |
Gutschoven Inge
|
|
KORTE OMSCHRIJVING
|
Zowel de analist als de onderzoeker moet voldoende inzicht hebben in de opbouw, de synthese en de eigenschappen van meer complexe organische moleculen en hun synthesewijzen. De student moet in staat zijn de synthese van een organische verbinding in meerdere stappen te beredeneren opdat hij later in een synthese-laboratorium op een wetenschappelijk verantwoorde en veilige wijze kan bijdragen tot het optimaliseren en ontwikkelen van organische producten.
|
COMPETENTIEGERICHTE LEERDOELEN
Dit opleidingsonderdeel draagt in het bijzonder bij tot het realiseren
van volgende opleidingsdoelen (eindtermen)
|
Algemene competenties
|
- CH102 toont zich leergierig en bereid tot leren
- CH103 zoekt naar aanvullende en nieuwe informatie en ontwikkelingen
- CH110 speelt soepel in op een veranderende werksituatie
- CH112 staat open voor alternatieve methoden en werkwijzen
- CH115 handelt volgens de geldende milieunormen
- CH124 communiceert beleefd en respectvol met collega's/begeleiders/leidinggevenden
|
Algemene beroepsgerichte competenties
|
- CH234 schat de mogelijkheden en/of beperkingen van de werkmethoden correct in
- CH236 evalueert resultaten kritisch
- CH237 gebruikt informatiebronnen kritisch
- CH238 verzamelt gegevens en,/of meetresultaten in tabelvorm, volgens de richtlijnen
- CH252 algemeen: maakt gebruik van de correcte wetenschappelijke terminologie
- CH256 schriftelijk: maakt een schriftelijk wetenschappelijk, kernachtig en juist verslag volgens de regels beschreven in "Noteren en verslaggeving"
|
Beroepsspecifieke competenties
|
- CH366 neemt nieuwe analyse- en synthesetechnieken in gebruik en maakt ze operationeel
|
SPECIFIEKE DOELSTELLINGEN
|
1. Schrijft het mechanisme van de synthetisch belangrijke organische reacties uit, in het bijzonder van: a. Additie, sustitutie en eliminatie reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie b. Carbonyl alfa - substitutiereacties c. Carbonyl condensatiereacties d. Omleggingsreacties en pericyclische reacties 2. Schrijft het eindproduct op indien de reagentia en het substraat gegeven worden waarbij de bovenstaande reacties worden toegepast 3. somt de soorten omleggingsreacties op en schrijft hun typische mechanisme uit 4. Onderscheidt de verschillende pericyclische reacties 5. Verklaart aan de hand van de Woodward-hofmann regels de pericyclische reacties 6. Schrijft via retrosynthese een syntheseweg op vertrekkende van een naam van een molecule naar: a. een alifatisch eindproduct b. een aromatisch eindproduct Dit door gebruik te maken van een combinatie van additie, eliminatie, substitutie, oxidatie, reductie en omleggingsreacties (open boek). 7. Past schutfuncties correct toe tijdens een synthese
|
|
VEREISTE BEGINCOMPETENTIES
|
Opleidingsonderdelen waarvoor voorafgaand credits dienen behaald te zijn
|
|
Opleidingsonderdelen die vooraf dienen gevolgd te zijn
|
|
Andere begincompetenties
|
|
LEERINHOUDEN
|
1. Herhaling organische naamgeving 2. Synthetisch belangrijke organische reacties: a. Carbonyl alfa- substitutiereacties b. Carbonyl condensatiereacties c. Additie, sustitutie en eliminatie reacties, met de nadruk op de nucleofiele additie d. Omleggingsreacties en pericyclische reacties 3. Retrosyntheseoefeningen van alifaten en aromaten 4. Omleggingen (zelfstudie) en pericyclische reacties
|
STUDIEMATERIAAL
|
1. Cursus “Organische chemie“ – auteur: I. Gutschoven – Plantijn Hogeschool 2. Handboek Mc J. Murry-Organic chemistry-6the edition- ISBN 0-534-42005-2 , chapter 22, chapter 23, chapter 30
|
WERKVORMEN
|
Soort werkvorm
|
uren
|
|
%
|
hoor- en werkcolleges:
|
28
|
lesuren
|
24,78
|
practicum en oefeningen:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
vormen van groepsleren:
|
0
|
lesuren
|
00,00
|
studietijd buiten contacturen:
|
81
|
klokuren
|
71,68
|
Verdere toelichting:
- Het hoofdstuk omleggingen is zelfstudiepakket
- de studenten geven verplicht 2u monitoraat organische naamgeving aan het 1ste jaar
|
EVALUATIE
|
|
Eerste examenperiode
|
1. toetsing INT7-3 “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen (70%) 2. -toets organische naamgeving en omleggingen in de loop van de lesweken (20% punten) - 10% van de punten wordt behaald door deelname aan het coaching project "organische naamgeving" aan de eerstejaarsstudenten 3. multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
|
tijd voor examinering
|
|
Tweede examenperiode
|
1. toetsing INT7-3 “Organische chemie” Schriftelijk examen met kennis- , inzicht- en toepassingsvragen, zowel stellingvragen, meerkeuzevragen als open vragen 2. de punten van de toets organische naamgeving en omleggingen & de coachings punten blijven behouden
3. multiple-choice vragen worden gequoteerd met puntenaftrek
|
|
| |
|